tandwiel 11 slaat door

Marek
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 dec 2019, 20:24

Goedemiddag,

Mijn ST3 heeft er nu 2500 km op zitten en merk nu op dat mijn ketting begint door te slaan op het kleinste tandwiel.
Dit euvel is begonnen sinds ik mijn derailleur goed onderhanden genomen heb om te poetsen, toeval?
Ik vind 2500km toch redelijk snel daar ik altijd mijn ketting/tandwielen regelmatig onderhouden heb en er toch op gelet heb om mijn tandwielbereik te gebruiken.
Heeft er nog iemand dit voorgehad? Ik denk niet dat mijn tandwiel echt versleten is met als gevolg dat mijn ketting zo doorslaat, zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn?
Grt,
Marc
Bijlagen
tJ%Beyv0Q%ad%l1rwqVOMA.jpg
tJ%Beyv0Q%ad%l1rwqVOMA.jpg (1.77 MiB) 2950 keer bekeken
🇧🇪 Park midden Limburg ST3 AE :ba 2020 - Spurcycle Black :ba - Kinekt seatpost
Stromer074
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 sep 2018, 19:45

Het zou eventueel ook kunnen zijn dat de ketting niet goed meer gesmeerd is? Als de ketting niet soepel meer scharniert dan kan hij op het kleinste tandwiel niet goed rond het tandwiel komen en kan hij doorslaan. Op 2500 km versleten lijkt mij wel echt snel
Voormalig Stromer st1x 2017, charcoal, 983 wh accu. :bf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marek schreef: 22 jul 2020, 17:51 Dit euvel is begonnen sinds ik mijn derailleur goed onderhanden genomen heb om te poetsen, toeval?
Meestal geen toeval nee. Ik kan het nét niet helemaal goed zien op de foto, maar zo op het oog lijkt de 11 nog in prima staat.

Heb je de laatste keer alleen je derailleur schoongemaakt zoals je schrijft, of ook je cassette en ketting? Zo ja: hoe/waarmee gereinigd en hoe/waarmee nabehandeld?

Wiel eruit geweest?

Staat de clutch nog goed?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dreirie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 10:14

Derailleur nog goed afgesteld? Ms door reiniging spanning op derailleur per ongeluk aangepast?
Spring eens binnen bij je FM, kan dit laatste op 5min nakijken en terug goed afstellen.
Marek
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 dec 2019, 20:24

Hallo Allen,

Na het schoon en vetvrij maken van tandwielen en ketting/derailleur met Dasty de ketting behandeld met wax van de Decathlon.
Zou het dat kunnen zijn? Morgen eens alles terug zuiver maken en gewone olie met teflon gebruiken..
Het wiel is er niet uit geweest.
🇧🇪 Park midden Limburg ST3 AE :ba 2020 - Spurcycle Black :ba - Kinekt seatpost
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dasty is in elk geval mega, mega, mega ontvettend. Dus goed opletten dat je ketting weer voldoende smering heeft om lekker te lopen. Als-ie te droog is slaat hij over.

Controleer ook hoe de clutch staat.

Zie ook:
viewtopic.php?f=15&t=3388
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marek
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 dec 2019, 20:24

idd mega ontvettend, clutch staat op aan.
Bijlagen
a66eJQZbSYixv%KPm1psDg.jpg
a66eJQZbSYixv%KPm1psDg.jpg (1.84 MiB) 2887 keer bekeken
🇧🇪 Park midden Limburg ST3 AE :ba 2020 - Spurcycle Black :ba - Kinekt seatpost
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zie nu in elk geval ook dat de 11 nog in prima conditie is. Het kan wel zo zijn dat de derailleurkabel na de eerste 2500km gewoon wat is opgerekt. Dat is niet vreemd na het eerste gebruik af fabriek en één van de dingetjes die een FM voor je nakijkt bij de eerste beurt (een goede FM geeft je Stromer gratis een kleine naloop-beurt na pakweg 1000km, dan lopen ze ook alle boutjes na etc.)

Je kunt proberen om de kabel weer goed op spanning te brengen via de wartel achteraan je derrie (fractie naar links/tegen de klok in draaien). Lost dat het niet op, dan kun je ook bekijken of je bereik nog wel goed is afgesteld. Maar dat laatste zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, tenzij je al eerder aan die +/- stelschroefjes hebt gezeten. Bereik = normaalgesproken set & forget.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Marek schreef: 22 jul 2020, 21:42 clutch staat op aan.
In de foto die je ter illustratie toevoegde staat de clutch alvast op OFF (en dus niet op ON).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Marek schreef: 22 jul 2020, 21:26 Hallo Allen,

Na het schoon en vetvrij maken van tandwielen en ketting/derailleur met Dasty de ketting behandeld met wax van de Decathlon.
Zou het dat kunnen zijn? Morgen eens alles terug zuiver maken en gewone olie met teflon gebruiken..
Het wiel is er niet uit geweest.
Als hij enkel op de 11 doorslaat staat het bereik (low end) niet goed afgesteld. Dit kan je bij regelen zoals stromeur uitlegde. Andere verklaring: de 11 is versleten, kan zeker na 2500 km als je daar 90% van de tijd op rijdt. Ik zie ook een inkeping op de onderste zichtbare tanden, dus mogelijk toch wel versleten hoor.

Het kan niet aan de wax liggen. Ik rijdt daar nu al 5000 km mee rond en dat spul doet perfect zijn werk. (Enkel niet meer ontvetten vanaf nu zegt de handleiding, dus ik poets op met droge doek en dan opnieuw inwaxen met de drylube).
ST3 black 983wh
Plaats reactie