Ongevraagd remmen, ondersteuning gaat op en neer, boost zonder trappen.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het aandraaimoment bij de eerste ondersteuningsproblemen met een ST3 controleren is één van de logische stappen, want dat komt bij de ST3 erg nauw. Moet dit om de zoveel tijd opnieuw, dan is er wat mis. Vast = vast; dat "verloopt" na de eerste 500 a 1000km af fabriek niet meer. Of het wiel moet eruit zijn geweest of de borging is niet goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is niet zo dat ik het aandraaimoment van mijn achterwiel “elke week” of “elke zoveel km’s” moet corrigeren. Ik heb er het meest last van nadat ik het wiel er voor onderhoud uit heb gehaald. Of het een kwestie van “niet goed borgen” of een kwestie van “zich goed moeten zetten” is, dat weet ik niet zeker, maar een sterk vermoeden dat het hiermee te maken heeft, dat heb ik wel.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waarom haal je je wiel er zo vaak uit? Dat hoeft toch alleen maar als je je achterband of kransjes/cassette vervangt? Ik heb mijn wiel er in geen eeuwen uit gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oke, misschien is het beeld wat ik heb gecreëerd niet helemaal juist/heb ik me niet goed uitgedrukt.
- Als mijn ST3 goed rijdt, dan heb ik er geen omkijken naar.
- Recent heb ik mijn winterbanden gewisseld voor zomerbanden. Onmiddellijk daarna (na 1 dag fietsen) had ik problemen met de ondersteuning. Normaal gesproken wordt dit probleem verholpen door het achterwiel opnieuw met het juiste aandraaimoment vast te zetten.
- Omdat ik een palletje moest wisselen, heb ik het wiel weer los moeten halen. Losse palletjes van DT Swiss 8x8 zijn niet helemaal gelijk aan het oorspronkelijk model, maar doen het werk ook als vervangend model. Daarna had ik dus weer na 1 dag rijden weer een ondersteuningsprobleem.

Mijn ervaring is dat het na 1 dag bijstellen van het aandraaimoment de klus klaart. Geen idee of wat Loctite het extra aandraaimoment teniet kan doen. Het opnieuw vastzetten van het achterwiel met het juist aandraaimoment is een klusje van 1 minuut. Als je daarvoor helemaal naar je FM moet, dan kost het mij al snel 2-3 uur (reistijd-wachten-aandraaien-reistijd).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Loctite op een steekas ? ... heb je het dan over borgmiddel, over montagepasta of over vet ? :bn:

Ik zag eerder dat je een momentsleutel misbruikte om onderdelen mee los te draaien, zet je achteras eens vast met een momentsleutel die correct werd behandeld en voer tevens de kalibratie uit zoals de fabrikant het voorschrijft : beide wielen op de grond en uitvoerder op de SP met de voeten van de pedalen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Afgelopen weken heb ik ook een keer iets soortgelijks ervaren met mijn ST3: enorme vertraging in de ondersteuning dan wel rem recuperatie dan wel in tonen actuele batterij lading. Enige dat ik anders had gedaan dan anders: fiets na opladen paar dagen in mijn schuur aan / standby laten staan. Als ik de fiets gewoon uit zet en opstart als ik hem nodig heb heb ik nergens last van. Mijn vermoeden is dat de software wat memory leaks of bugs heeft waardoor het niet stabiel werkt bij langere uptime. De workaround is eenvoudig: gewoon uitzetten na gebruik. Iemand die dit herkent?
ST3 L Black
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Golvas schreef: 14 apr 2020, 19:10 Loctite op een steekas ? ... heb je het dan over borgmiddel, over montagepasta of over vet ? :bn:
Exact mijn idee, daar zou ik nooit locktite op doen? Dat moet toch niet blijven vastzitten, dat moet er regelmatig uit kunnen.
Ik heb mijn wiel er uit gehaald om mijn zomerbanden op te leggen. Vervolgens vastedraaid op 25Nm, geen enkel probleem gehad. Me dan gerealiseerd dat ik vergeten was montagepasta aan te brengen. Steekas er weer uit de volgende dag, montagepasta, er weer in op 25Nm, opnieuw geen probleem met ondersteuning.
Golvas schreef: 14 apr 2020, 19:10 Ik zag eerder dat je een momentsleutel misbruikte om onderdelen mee los te draaien, zet je achteras eens vast met een momentsleutel die correct werd behandeld en voer tevens de kalibratie uit zoals de fabrikant het voorschrijft : beide wielen op de grond en uitvoerder op de SP met de voeten van de pedalen.
Heb je over het filmpje van het uithalen van het achterwiel? Dan denk ik dat je Henry verwart met Lamkram.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Nope, dat doe ik niet. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ivanopdorp
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2020, 15:03

Hoi,

Ook ik zit al een tijdje met exact hetzelfde probleem (ST1 zwart)
Heel frustrerend, want eigenlijk een fanatische fiets
Omdat de winkel nog al ver af is (brengen en later ophalen) en ik technisch voldoende kennis heb (en niet wil toegeven dat ik het zelf niet opgelost heb) zelf beginnen zoeken; de verkoper vermoede ergens een slecht contact
Alle verbindingen nagezien op schade en slechte verbindingen, zelfs het computertje geopend, maar dat was allemaal goed

Dan op dit forum terecht gekomen, en jullie hebben me in op de juiste richting geleid;

Eerst groot onderhoud; ketting eraf - cleaning, alles proper maken, sensor tmm afgenomen en gekuist - snede tmm gekuist - rekstrookje (zwart plastiekje) wat proper gemaakt dat die vrij kan bewegen
Alles terug gemonteerd, 25Nm op bout
Test; exact terug zelfde probleem; vermogen weg - komt terug - weer weg (slecht wegdek)
Maar; bij de her-montage heb ik gemerkt dat de twee veiligheidsrondels het aantrekken op 25Nm volledig teniet doet, en de tmm dus niet correct kan meten (en die voorgeschreven 25Nm is wel degelijk belangrijk)

Ik heb dit als volgt opgelost, en rij al een week zonder problemen
veiligheidsrondels weg, gewoon rondsel geplaatst, zodat het aantrekken op 25Nm correct verloopt, maar ik heb ook mijn zoon op de fiets laten zitten (niet duwen op de pedalen, anders wring en meet je op de tmm) zodat de tmm op dezelfde manier belast wordt als tijdens het rijden, en dan aangetrokken op 25Nm

Blijkbaar is dit de oplossing, enfin, ik hoop hiermee mijn bijdrage geleverd te hebben.
ivanopdorp
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2020, 15:03

nog vergeten te melden; vermits je met een gewone rondsel werkt moet die bout na een week zeker nagetrokken worden voor de zekerheid
Plaats reactie