Te kleine maat fiets gekocht?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Limmie schreef: 31 jan 2020, 15:01 Hey, ik ben sinds een paar weken eigenaar van deze fiets.
Ik ben 1m76 groot en heb de maar medium genomen.
Maar heb nu telkens mijn zadel verhoogd, zit nu opt hoogste en zou ng iets hoger willen?
Had ik een large moeten kopen? :?
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je geen serieuze testritten gemaakt? (Dus niet getest, of alleen een rondje om de kerk?) Het "omslagpunt" tussen een M en een L ligt voor Stromer bij een lichaamslengte tussen 1,75 en 1,78m. Maar dat is slechts een eerste vuistregel/indicatie. Uiteindelijk bepalen met name je binnenbeenlengte en gewenste zithouding welke maat Stromer het beste bij je past en daarvoor moet je testen, want dat is persoonlijk.

Als jij met een lichaamslengte van 1,76m het zadel op een M niet hoog genoeg krijgt, dan heb je waarschijnlijk naar verhouding vrij lange benen. Je zou nog kunnen proberen of je zadel iets verder naar achteren zetten je helpt. Maar maximale hoogte = maximale hoogte, qua zadelpen. Je zou, zoals Golvas al aangeeft, een bike-fitter kunnen raadplegen om te zien wat er nog te verbeteren valt. Wil je je zadel b.v. nog verder omhoog omdat je zo niet uitkomt met je benen, of zit je niet sportief genoeg naar je zin?

Kom je er daar niet mee uit, ga dan eens een L (grondig) testen. Dan weet je zeker of je een miskoop hebt gedaan. In dat geval zou je met je FM kunnen overleggen of je je bike, met iets aan bijbetaling van jouw kant, terug in kunt ruilen voor een L. Maar daar zou ik dan niet al te lang mee wachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Limmie schreef: 31 jan 2020, 15:01 Hey, ik ben sinds een paar weken eigenaar van deze fiets.
Ik ben 1m76 groot en heb de maar medium genomen.
Maar heb nu telkens mijn zadel verhoogd, zit nu opt hoogste en zou ng iets hoger willen?
Had ik een large moeten kopen? :?
Dat had de winkel wel eerst eens mogen checken wat je ideale fiets was
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat kan uiteindelijk alleen de klant checken door uitgebreid - liefst tijdens enkele ritten op het ww-traject - te testen hoe de Stromer zit.

Keuze voor de juiste maat is een gedeelde verantwoordelijkheid: klant stelt vragen en gaat testen, winkel licht voor en stelt een demo-Stromer beschikbaar. (Tenzij de bike online of tweedehands is gekocht, dan is dit volledig op conto van de koper.) Beide partijen zouden moeten weten dat een lichaamslengte van 1,76m een grensgeval is en dat daar goed naar moet worden gekeken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
illiasm
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2019, 22:15

Ik heb een large gekocht en meet 173 cm. Zadelpen is iets meer als een vuist uit het frame.
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

illiasm schreef: 04 feb 2020, 21:41 Ik heb een large gekocht en meet 173 cm. Zadelpen is iets meer als een vuist uit het frame.
Is meestal de goeie keuze. Ik ben 1m74 en ben ook best met een L.
mrstrom

ik ben ook 176 en heb een L, zie foto, de zadelpen misstaat niet zo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

1,77 met maat L
39620CF4-F55C-4251-B5F5-0D95ACB78684.jpeg
39620CF4-F55C-4251-B5F5-0D95ACB78684.jpeg (3.29 MiB) 3151 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tja... het zegt allemaal niet zoveel. Sinds het moment dat bedrijven zijn overgestapt op flexplekken waarbij je eenvoudig de hoogte van het bureaublad en de stoelzitting kon (en voor een juiste zitpositie moest) veranderen, viel het mij op dat ik volgens de richtlijnen iets lager zat dan vele andere collega’s van mijn lengte. Wat ik maar wil zeggen, mensen zijn verschillend gebouwd. Dat een framemaat L bij iemand met een bepaalde lengte goed zit, wil nog niet zeggen dat iedereen met die specifieke lengte dus een framemaat L moet nemen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dus meten is weten
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Ik richt al ca. 30 jaar kantoren in en heb veel met ergonomie te maken gehad. I.d.d. wanneer mensen bijvoorbeeld allemaal de zelfde lengte hebben kan de werkplek en bureaustoel toch zeker verschillend ingesteld worden gezien de proporties onderling van deze mensen kunnen verschillen en geeft ieder weer andere maat verhoudingen.

Ik stond in okt vorig jaar ook voor de keuze een L of XL frame voor een ST3 en ben gewoonweg op mijn gevoel afgegaan en uiteindelijk voor een XL frame gegaan terwijl mijn lengte 183 cm is. Ondanks de wellicht over enthousiaste reacties om het niet te doen heb ik er nog geen moment spijt van gehad en inmiddels zo'n 800 km er op zitten. Ik vond de verhouding van het XL frame ook beter bij mij staan en werd ook gedeeld door de dealer.

Ik denk gewoonweg je gezond boerenverstand gebruiken en de keuze maken waar je het beste gevoel bij hebt. Luisteren naar anderen is prima, maar wel je eigen beslissing nemen. Minimaal twee testritjes maken en dan gewoon de keuze maken en veelplezier hebben bij het fietsen.
Plaats reactie