ondersteuning precies weg

Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Henry schreef: 11 dec 2019, 22:05 JeroenB, ondanks dat je moeilijk te volgen bent, toch nog een tip van me.

Je motorondersteuning is afhankelijk van de kracht die jij op de trappers zet. Zet je veel kracht op de trappers (en dus veel kracht op je ketting), dan zal de Stromer reageren door de motor veel vermogen te laten leveren. Zet je weinig kracht op de trappers (en dus weinig kracht op de ketting), dan zal de Stromer reageren door de motor weinig ondersteuning te laten leveren.

Als je te moe wordt, dan kun je een lagere versnelling kiezen, iets wat je normaal gesproken op een niet-elektrische fiets zou doen. Door het lichtere verzet trap je immers lichter. Een Stromer zal je dan minder ondersteunen. Je komt zo in een neerwaartse spiraal terecht.
Als je te moe wordt of je snelheid daalt ongewenst door bijvoorbeeld tegenwind, dan moet je eigenlijk het tegenovergestelde doen: schakel op naar een hogere versnelling. Door dat zwaardere verzet, komt er meer kracht op de ketting, waardoor de Stromer je meer gaat ondersteunen.

Eigenlijk is een speed pedelec maar een rare fiets!
Volgens mij ligt dit ook aan de gevoeligheid van de koppelsensor. Ik was van de week een beetje aan het spelen, ik had wind mee en reed zo rond de 45 op de 15 achter. Ik dacht "even kijken of dat in stand 2 ook lukt" dus naar stand 2. Daar kon ik maar net 40 rijden op de 15, zwaarder geschakeld naar de 13 achter en hop ik rijd 43. In de 2 staat de gevoeligheid niet voluit dus ik denk dat je dan inderdaad meer kracht op de ketting moet hebben voor meer ondersteuning. Fiets weer in stand 3 gezet en daar merkte ik in ondersteuning geen verschil tussen de 13 en 15. Ik reed in beide versnellingen tussen de 45 en 46. Als mij vermoeden juist is dan is dat voor mij zeker een reden om de koppelsensor voluit te laten staan, ik hou van een soepele tred.
Stromer ST1 2019, rood
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

Ondertussen denk ik een trukje te kennen: als je tegen je achterwiel duwt, ter hoogte van de trappers, kan je via servicemenu de spanning zien variëren van de trapsensor. Je kan deze spanning op die manier laten zakken onder de offsetspanning. Dan een sensorcalibratie doen terwijl je op je achterband blijft duwen. Je zal zien dat daarna de spanning van de sensorcalibratie hoger is dan de offsetspanning, er is reeds een voorspanning. Sindsdien trap ik steeds zéér vlot en haal ik makkelijk 48/uur.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Trucje is hier al eerder gemeld. Over de TMM sensor zijn verschillende interessante topics geschreven. Hieronder drie van die topics, waarbij in het laatste topic de werking van de TMM sensor door Georgio via twee posts volledig wordt verklaard. Omdat die TMM sensor ons best wel bezighield zijn er nog meer topics over verschenen. Als je na het lezen van deze drie topics nog steeds geinteresseerd bent in de TMM sensor, dan gewoon de zoekfunctie even gebruiken, maar deze drie zijn wat mij betreft de belangrijkste.

Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Trapsensor gevoeligheid

De TMM sensor en de krachten daarop nader bekeken
Witte ST3 van maart 2019
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

Henry schreef: 05 jan 2020, 10:00 Als je na het lezen van deze drie topics nog steeds geinteresseerd bent in de TMM sensor, dan gewoon de zoekfunctie even gebruiken
Bedankt Henry! Heb me er door geworsteld.
Was zeer verhelderend...
Plaats reactie