Dagrijlicht op de bouwlamp verblind.

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Net aangesproken door een hardloper (jogger)........."hee je verblind me"......even voorzichtig afgetast en gevraagd of dit zo is, mijn verlichting staat prima afgesteld, bovendien heeft de stand van de koplamp geen effect op het dagrijlicht.

Ik had de tijd, dus geprobeerd hem dit uit te leggen de man bleef bij zijn mening dat hij last had van de verlichting we zijn maar uit elkaar gegaan met de mededeling mijnerzijds dat ik het vervelend vond, er niets aan kon doen en als hij er echt last van blijft houden misschien eens langs een arts moet.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

WFVst5 schreef: 16 nov 2019, 14:26 en als hij er echt last van blijft houden misschien eens langs een arts moet.
Jammer dat dit er weer achter moet.
Het kan prima dat hij er echt last van heeft en dat jou lampen perfect afgesteld staan. Er mankeert echt niets aan zijn ogen. LED lampen zijn nu eenmaal erg fel als je er recht inkijkt.
Blijft het feit dat je er niks aan kan doen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een Engelsman zou eindigen met de woorden: "let's agree to disagree". :mrgreen:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 16 nov 2019, 15:16 Jammer dat dit er weer achter moet.
Het kan prima dat hij er echt last van heeft en dat jou lampen perfect afgesteld staan. Er mankeert echt niets aan zijn ogen. LED lampen zijn nu eenmaal erg fel als je er recht inkijkt.
Blijft het feit dat je er niks aan kan doen...
+1
Hetzelfde geldt overigens voor veel dagrijlichten van auto's. Die zijn ook enorm fel en kunnen ook niet beter gericht worden. Het enige wat je eraan kunt doen is er niet inkijken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 16 nov 2019, 14:26 als hij er echt last van blijft houden misschien eens langs een arts moet.
Er is niets mis met dit advies ... een oogarts is idd perfect geplaatst om de man met raad en daad te adviseren na grondig onderzoek / aftoetsing. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Als de jogger 1 oog dichtknijpt en met het andere ook de zijkant van de weg in de gaten houdt is er nix aan de hand. Als de bouwlamp voorbij is opent hij het dichtgeknepen oog en heeft ie weer zicht.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Jaja, alle uitleg is goed zolang je maar niet moet zeggen dat het lampje misschien, heel misschien wel eens zou kunnen verblinden, maar die kans is zo goed als uitgesloten natuurlijk. Veel aannemelijker is natuurlijk dat de jogger iets aan zijn ogen mankeerde. :cool2:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Verblinden kan mi. niet het zijn losse leds zonder spiegel. geen bundel oid. deze lullo was gewoon aan het zeiken op niets af. Slenterde aan de andere kant v/d weg, zat 6mtr tussen hem en mij, niet schemerig anders zou het dimlicht oplichten hij had wel rood haar :mrgreen: ik denk dat ik hem nog vaak ga tegenkomen :hy: :hy:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nu maak je me wel nieuwsgierig. Ben dus benieuwd naar het vervolg. :mrgreen:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 17 nov 2019, 01:46 het zijn losse leds zonder spiegel. geen bundel oid.
Klopt, we hebben het hier over de dagrijverlichting (= 4,5 W !) van een correct afgestelde M-99 Pro, een lamp met ECE113 en met ECE87 (L1e) goedkeuring.

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie