Fietstassen

Plaats reactie
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Nu reeds 2 maanden gebruiker van mijn Stromer ST3. Echter 1 groot minpunt, mijn fietstassen. Ikzelf kocht op aanraden van de dealer fietstassen van het merk New looxs, dubbele met kliksysteem. In het begin gewoon gevloekt om ermee rond te lopen (afhalen en bevestigen gingen super vlot). Nu na 2 maanden en enkele regenbuien ook gemerkt dat ze niet 100% waterdicht zijn (wat een absolute must is, laptop, oplader, ....).
Ik ben nu dus op zoek naar fietstassen (groot genoeg voor: Regenbroek, reserve schoenen, stromer lader, laptop + toebehoren, brooddoos, ...) die 100% waterdicht zijn, makkelijk afneembaar/bevestigbaar en eventueel na afname op de rug gedragen kunnen worden, ik moet namelijk ook mijn batterij meesleuren van de fietsenstalling naar binnen.

twijfel tussen volgende modellen:
Ortlieb Back-Roller Classic QL2.1 - Fietstas - 40 l
Thule Pack an Pedal Shield Pannier - Fietstas - 48 l
Vaude Aqua Back Plus Fietstas - 51 l

iemand ervaring met deze tassen? of andere tassen die voor mij goed zouden zijn?
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

kcornelis schreef: 08 nov 2019, 09:01 Ortlieb Back-Roller Classic QL2.1 - Fietstas - 40 l
De Fietstas der Fietstassen. Wordt massaal verkocht. 100% waterdicht. (En ik kan het weten, want mijn vakantiefiets is eens in een rivier gevallen met twee front- en twee backrollers eraan: niks aan de hand.)

Is een rugzak-systeem voor te koop, maar je kunt de tas ook om je schouder hangen met het riempje dat standaard aan de tas zit.

Accu past erin, maar steekt wel vrij hoog in het dichttrol-gedeelte. Als ik jou was zou ik een aparte tas voor de accu nemen (een statieftasje bijvoorbeeld).
kcornelis schreef: 08 nov 2019, 09:01 Thule Pack an Pedal Shield Pannier - Fietstas - 48 l
Geen ervaring mee.
kcornelis schreef: 08 nov 2019, 09:01 Vaude Aqua Back Plus Fietstas - 51 l
Rip-off van de Ortlieb Backrollers. Prima tas.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ik heb de Ortlieb Urban back-rollers. Er zit een 'soort van' laptop vak in met nog een ritsvak.
En er zit een verstelbare schouderband aan vast. Dat maakt het open- en dichtdoen op de fiets net een fractie uitgebreider dan bij de Classics.

Maar ik maak de schouderband groot genoeg zodat hij als een slingback op m'n rug hangt (wel met het QL2.1 systeem naar achteren, want dat wil ik niet in m'n rug hebben prikken) en dan accu + helm in de linkerhand, en sleutels + toegangspasje in de rechthand zo door het gebouw heen.

Eenmaal weer bij de fiets haal ik hem van m'n rug en hang je hem zo door het QL2.1 systeem aan je fiets. De schouderband kan in een soort gespje waarmee hij vast blijft zitten en niet gaan wapperen (of in je wielen komt) tijdens het rijden.

Let er met Ortliebs met een QL-systeem op dat het de neiging heeft om in de verf / lak van je bagagedrager te bijten. Heb het hier meer gelezen op het forum en ook bij mijn nieuwe ST1x waren binnen een week al permanente krassen / sporen te zien waar het QL-syteem vast zit. Ik heb er wat verband-tape om heen gedaan op de bewuste plekjes (lekker zacht) waardoor de tas sowieso niet meer kan trillen of bewegen, maar het tast m'n verf ook niet verder aan. Ik heb de stukjes tape met een watervaste stift gewoon zwart gemaakt zodat het niet zo opvalt :P.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb ook de Ortlieb Back-Roller Classic, 2 verschillende: een gewone en een hi-vis versie. Die laatste is van veel soepeler materiaal, wat in de winter fijner is (dan wordt de gewone wat stug), maar beide zijn super fijne tassen.

Het enige wat ik echt kan verzinnen is dat de tas soms een beetje aanvoelt als een groot zwart gat. Iets terug vinden is soms wat lastig. Maar 100% waterdicht inderdaad. Ik fiets er nu 5 jaar mee en heb nog nooit een druppeltje water in mijn tas gehad, en ben door echt serieuze hoosbuien heen gefietst.

Ik vind deze tassen een absolute aanrader!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
piotr
Pro
Pro
Belarus
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2018, 10:58
Locatie: Annen, Drenthe

kcornelis schreef: 08 nov 2019, 09:01 Nu reeds 2 maanden gebruiker van mijn Stromer ST3. Echter 1 groot minpunt, mijn fietstassen. Ikzelf kocht op aanraden van de dealer fietstassen van het merk New looxs, dubbele met kliksysteem. In het begin gewoon gevloekt om ermee rond te lopen (afhalen en bevestigen gingen super vlot). Nu na 2 maanden en enkele regenbuien ook gemerkt dat ze niet 100% waterdicht zijn (wat een absolute must is, laptop, oplader, ....).
Ik ben nu dus op zoek naar fietstassen (groot genoeg voor: Regenbroek, reserve schoenen, stromer lader, laptop + toebehoren, brooddoos, ...) die 100% waterdicht zijn, makkelijk afneembaar/bevestigbaar en eventueel na afname op de rug gedragen kunnen worden, ik moet namelijk ook mijn batterij meesleuren van de fietsenstalling naar binnen.

twijfel tussen volgende modellen:
Ortlieb Back-Roller Classic QL2.1 - Fietstas - 40 l
Thule Pack an Pedal Shield Pannier - Fietstas - 48 l
Vaude Aqua Back Plus Fietstas - 51 l

iemand ervaring met deze tassen? of andere tassen die voor mij goed zouden zijn?
Gister voor het eerst 40 minuten door de stromende regen gefietst met m'n Vaude Aqua Back tassen, laptop, lader etc. Kurkdroog. Ik heb ook de Organizer (18 eu bij Amazon) die je er zo uitpakt, geen gesjouw met de fietstassen. Bevallen mij prima en zijn nogal voordeliger dan de Ortliebs.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag

ST1 2020, 983Wh.

Forum waarschuwing ontvangen
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

trouwens, er zijn ook 'toploader' tassen. Tassen die je boven op je bagagedrager klikt (juist voor Racktime bagagedrager die je - denk ik - hebt). Misschien is daar meer een modelletje 'ook als rugtas te gebruiken' bij.
Plaats reactie