Klopt, maar geldt dit zowel voor mineraal olie als voor DOT? Ik dacht dat dit alleen maar voor DOT geldtWFVst5 schreef: ↑01 jan 2020, 22:51 Remvloeistof waar polyglycol in zit dat trekt water aan (hygrostatisch) als er te veel water in zit wordt de vloeistof samendrukbaar en "veert" je remhandle/pedaal het gaat sponzig aanvoelen dit komt echter heel geleidelijk en veel gebruikers merken het niet eens totdat je heftig en veel moet remmen bijv. in lange afdalingen en 30-40 graden buitentemp.
Conventionele remvloeistof moet je daarom elk jaar testen en als het nodig is verversen/doorpompen met verse remvloeistof.
Wat veel erger is: je remsysteem vervuilt ernstig, er ontstaat snel corrosie en daardoor abrupt defect en kans op ongevallen.
Ontluchten HD942
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Je betoog - dat de nodige fouten bevat, zie verder - is van toepassing op de automotive, niet op de typische minerale remvloeistof die in een Stromer wordt gebruikt ... laat nu net één van de eigenschappen van DOT 5.1 (automotive) zijn dat er polyglycol in zit ... de hoofdeigenschap van DOT 5 remvloeistoffen is dat ze géén vocht opnemen uit de (omgevings)lucht.WFVst5 schreef: ↑01 jan 2020, 22:51 Remvloeistof waar polyglycol in zit dat trekt water aan (hygrostatisch) als er te veel water in zit wordt de vloeistof samendrukbaar en "veert" je remhandle/pedaal het gaat sponzig aanvoelen dit komt echter heel geleidelijk en veel gebruikers merken het niet eens totdat je heftig en veel moet remmen bijv. in lange afdalingen en 30-40 graden buitentemp.
Conventionele remvloeistof moet je daarom elk jaar testen en als het nodig is verversen/doorpompen met verse remvloeistof.
Wat veel erger is: je remsysteem vervuilt ernstig, er ontstaat snel corrosie en daardoor abrupt defect en kans op ongevallen.
Vocht opnemen uit de omgevingslucht = hygroscopisch (en dus niet "hygrostatisch") zijn ... dit is niet van toepassing op fietsen, de remvloeistof staat immers niet in rechtstreeks contact met de buitenlucht.
Bovendien zijn vloeistoffen niet samendrukbaar met een remhendeltje van een SP ... zelfs niet met een remhendeltje van een zgn. premium SP.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Klopt. Het vervelende van het water wat erin komt is:
- het veroorzaakt corrosie
- het heeft een laag kookpunt, als je remmen heet worden (wat ook bij ons gewoon voorkomt) dan gaat het water verdampen. Gassen zijn prima comprimeerbaar, dus ipv de remblokjes verplaatsen duw je dan waterdamp samen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat lijkt me in de automotive ook, hoe ga je anders een hydraulisch systeem maken? Maar alle materialen zijn poreus en gassen zijn erg dun. Vocht uit de buitenlucht komt dus gewoon door de leiding heen.
Uit het artikel dat eerder gedeeld werd:
This water content finds its way into the brake fluid via microscopic pores in brake hoses, seals, joints and seams.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
De drukken worden opgebouwd in de hoofdremcilinder en verlaten deze via de leidingen die erin geschroefd zijn ... maar, bovenop de hoofdremcilinder van je auto zit (tegenstelling tot bij je SP) een met remvloeistof gevuld reservoir dat via een klein gaatje in de afsluitdop in verbinding staat met de buitenlucht (geen ventilatie = reservoir kan vacuüm trekken !) ... langs deze weg kan er dus vocht bij de remvloeistof komen, via condensatie zou dat eventueel ook nog kunnen.
Leg bij gelegenheid eens - als test - een stuk remleiding (volledig gevuld met remvloeistof en aan beide uiteinden dicht gekit) buiten en check eens - na een jaar of zo - hoeveel water er door de wand van de remleiding naar binnen is gesijpeld en hoeveel remvloeistof er door de wand van de leiding naar buiten is gesijpeld ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het zit anders. Er zit er een rubberen balg onder de afsluitdop. Die balg sluit af op de rand van het reservoir. De remvloeistof is door de balg niet met de buitenlucht verbonden en er ontstaat ook geen vacuüm. Voorbeeld van de balg nummer 12 op deze opengewerkte tekening van een Magura remcilinder
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Klopt, bedoel natuurlijk hygroscopisch en niet hygrostatisch verder klopt mijn betoog wel vrij aardig, feit blijft dat deze vloeistoffen verouderen door binding met h2o moleculen icm verschillende metalen.
Elke vloeistof waar alcoholische (voor het gemak noem ik het maar even zo) verbindingen in zitten verbinden zich gemakkelijk met water. Verder ververs ik de remmklauwtjes en cilindertjes van onderaf en laat ze een nachtje met tyrep om de remgreep samengedrukt staan om de laatste lucht te laten clusteren de volgende dag nog even doorpompen.
Elke vloeistof waar alcoholische (voor het gemak noem ik het maar even zo) verbindingen in zitten verbinden zich gemakkelijk met water. Verder ververs ik de remmklauwtjes en cilindertjes van onderaf en laat ze een nachtje met tyrep om de remgreep samengedrukt staan om de laatste lucht te laten clusteren de volgende dag nog even doorpompen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Zo lezende ,is het wat met onze remmerij en remvloeistof.
Mijn ervaring is dat van welk merk je het hydraulische remsysteem ook gebruikt, er treed hoe dan ook vuil, vocht en lucht in het systeem binnen, waarbij het niet uitmaakt wat voor een soort vloeistof er gebruikt wordt. De afdichtingen in de rempomp en remklauwtjes zijn vrij fragiel, en hebben zeker niet de kwaliteit tov van bv die van auto's. Een enkele O-ring moet vaak al het werk doen.
Allemaal niet erg, zo lang we er aandacht aan besteden in de vorm van onderhoud. Doe je het niet, dan zijn lekkages, vastzittende zuigers en teveel lucht in het systeem mogelijke gevolgen.
Mijn zienswijze ontkom je er niet aan om de remvloeistof preventief te spoelen (bleeding).
En waarom niet, het kost niet veel tijd en geld. En als je het een keer gedaan hebt is het een leuke manier om met je fiets bezig te zijn.
Gebruik altijd de voorschreven remvloeistof!
Persoonlijk vraag ik me af waarom er door de merken niet vaker voor DOT (behalve DOT 5) gekozen wordt. DOT is weliswaar agressief voor de lak, maar verder zie ik alleen maar voordelen. DOT neemt vocht op, daarom is er minder kans op dampvorming, en dus lucht in het systeem. Mineraalvloeistof neemt geen vocht op. Je krijgt dus op een gegeven moment een deel remvloeistof en een deel vocht in je systeem. Het vocht heeft een laag kookpunt, wat lucht in het systeem bevordert. Ik moet wel zeggen dat dit fenomeen eerder in de bergen speelt. De kans dat vocht de binnenzijde aantast, is bij mineraalvloeistof ook groter.
Afijn, mijn pleidooi. Voel je dat de rem zompig wordt. Bleed je systeem. En dan gelijk preventief voor en achter. Koop kleine hoeveelheden, zodat je met verse vloeistof werkt. Met 100ml kun je alles doen.
Mijn ervaring is dat van welk merk je het hydraulische remsysteem ook gebruikt, er treed hoe dan ook vuil, vocht en lucht in het systeem binnen, waarbij het niet uitmaakt wat voor een soort vloeistof er gebruikt wordt. De afdichtingen in de rempomp en remklauwtjes zijn vrij fragiel, en hebben zeker niet de kwaliteit tov van bv die van auto's. Een enkele O-ring moet vaak al het werk doen.
Allemaal niet erg, zo lang we er aandacht aan besteden in de vorm van onderhoud. Doe je het niet, dan zijn lekkages, vastzittende zuigers en teveel lucht in het systeem mogelijke gevolgen.
Mijn zienswijze ontkom je er niet aan om de remvloeistof preventief te spoelen (bleeding).
En waarom niet, het kost niet veel tijd en geld. En als je het een keer gedaan hebt is het een leuke manier om met je fiets bezig te zijn.
Gebruik altijd de voorschreven remvloeistof!
Persoonlijk vraag ik me af waarom er door de merken niet vaker voor DOT (behalve DOT 5) gekozen wordt. DOT is weliswaar agressief voor de lak, maar verder zie ik alleen maar voordelen. DOT neemt vocht op, daarom is er minder kans op dampvorming, en dus lucht in het systeem. Mineraalvloeistof neemt geen vocht op. Je krijgt dus op een gegeven moment een deel remvloeistof en een deel vocht in je systeem. Het vocht heeft een laag kookpunt, wat lucht in het systeem bevordert. Ik moet wel zeggen dat dit fenomeen eerder in de bergen speelt. De kans dat vocht de binnenzijde aantast, is bij mineraalvloeistof ook groter.
Afijn, mijn pleidooi. Voel je dat de rem zompig wordt. Bleed je systeem. En dan gelijk preventief voor en achter. Koop kleine hoeveelheden, zodat je met verse vloeistof werkt. Met 100ml kun je alles doen.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. ST3 XL Black
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)