Ontluchten HD942

Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

mrstrom schreef: 25 nov 2019, 08:46 Mijn dealer gooide van "bovenaf" remhendel er vloeistof in. Dan paar keer knijpen en 24h een tyrap de remhendel in geknepen houden....maar dat helpt geen ruk. Vanmorgen zonder achterrem naar het werk gereden. Dan is het gelukkig nog maar achter. Na paar keer snel inknijpen lijkt hij wel iets druk op te bouwen maar je duwt de fiets zo door de rem heen.

Nu weer terug naar de dealer dus. Zonder die spullen als spuit en trechtertje red je het zelf niet dus?
Heb jij wel een lucht probleem? Lijkt meer een lekke rempomp.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
mrstrom

Needspeed schreef: 25 nov 2019, 11:50
mrstrom schreef: 25 nov 2019, 08:46 Mijn dealer gooide van "bovenaf" remhendel er vloeistof in. Dan paar keer knijpen en 24h een tyrap de remhendel in geknepen houden....maar dat helpt geen ruk. Vanmorgen zonder achterrem naar het werk gereden. Dan is het gelukkig nog maar achter. Na paar keer snel inknijpen lijkt hij wel iets druk op te bouwen maar je duwt de fiets zo door de rem heen.

Nu weer terug naar de dealer dus. Zonder die spullen als spuit en trechtertje red je het zelf niet dus?
Heb jij wel een lucht probleem? Lijkt meer een lekke rempomp.
Dat zou ook kunnen. Vorige week voelde hij opeens sompig. Moest toch langs dealer, die zei versleten pads en ontluchten. Maar nu is het alleen maar erger.
mrstrom

mrstrom schreef: 25 nov 2019, 12:10
Needspeed schreef: 25 nov 2019, 11:50
mrstrom schreef: 25 nov 2019, 08:46 Mijn dealer gooide van "bovenaf" remhendel er vloeistof in. Dan paar keer knijpen en 24h een tyrap de remhendel in geknepen houden....maar dat helpt geen ruk. Vanmorgen zonder achterrem naar het werk gereden. Dan is het gelukkig nog maar achter. Na paar keer snel inknijpen lijkt hij wel iets druk op te bouwen maar je duwt de fiets zo door de rem heen.

Nu weer terug naar de dealer dus. Zonder die spullen als spuit en trechtertje red je het zelf niet dus?
Heb jij wel een lucht probleem? Lijkt meer een lekke rempomp.
Dat zou ook kunnen, maar fiets is nog geen jaar oud, nog geen 5k. Vorige week voelde hij opeens sompig. Moest toch langs dealer, die zei versleten pads en ontluchten. Maar nu is het alleen maar erger.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

mrstrom schreef: 25 nov 2019, 11:21 Ik geloof ook niet zo dat die luchtbellen gemakkelijk door die slang naar boven gaan. Je moet hem volgens mij gewoon doorspoelen met olie. anders gebeurt er niet veel.
Klopt, ontluchten bij fietsschijfremmen is niet meer/minder dan het volledig vervangen van het hele systeem en dan hopen dat je alle lucht meeneemt. Uiteraard vergemakkelijk je dat door de onderdelen op de juiste manier omhoog te houden.
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

Georgio schreef: 23 nov 2019, 21:05
Flukker schreef: 23 nov 2019, 18:12 Wou ook net remvloeistof bijvullen (HD942) want ik kan mijn rem induwen tot tegen mijn handvat. Heb hier een busje dot 5.1 maar als ik het hierboven goed gelezen en begrepen heb is dat niet de juiste maar moet ik dot 4 hebben.
Als je de rem zo ver kan intrekken, is de kans groot dat de remblokken versleten zijn. Ik raad aan om dat even te checken :ay
Heb ik gedaan. Heb nog 1,5mm over. Das toch nog genoeg, niet?
mrstrom

mrstrom schreef: 25 nov 2019, 11:21 Ik geloof ook niet zo dat die luchtbellen gemakkelijk door die slang naar boven gaan. Je moet hem volgens mij gewoon doorspoelen met olie. anders gebeurt er niet veel.
Hij is opnieuw ontlucht, nu werkt alles weer goed. Andere monteur.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Was er eerder niet aan toe gekomen, maar vandaag eindelijk gedaan. Rem was nu echt té zwak.
Conclusie: stelt geen ruk voor alleen is de plaatsing van de nippel op de remhendel gewoon extreem onhandig. Is echt niet over nagedacht.
Rem is weer hard, dat is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

En dan de hamvraag: hoeveel tijd was je er mee kwijt?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Max kwartier, incl spullen pakken en opruimen.
Echter, ik heb de quick&dirty methode gedaan want ik heb geen aansluiting voor op de remhendel. Zit een andere draad in dan bij Magura en Shimano....
Eerst remhendel demonteren, dan spuit/slang met olie op de nippel op de caliper, oude poetsdoek op de ontluchtingsplek op de hendel, 1/3 spuit olie er doorheen geblazen, nippels dicht, rem weer monteren. De remolie die eruit komt vang je in dit geval op in de poetsdoek.
Wil je het echt netjes doen dan moet je een setje zoals dit kopen, puur ivm de nippel op de remhendel. https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... gKBN_D_BwE
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

:ay
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie