Frame maat

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mijn eerste indruk is dat hij te groot is. De geo van een Stromer is niet bedoeld om met je stuur hoger te staan dan je zadel.
Als je al schrijft dat een L prima fietst zou ik echt niet voor een XL gaan, zie ook de ervaringen hierboven qua maat.
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

N.m.m. zal de maat L ook de meer voor de hand liggende keuze zijn met een lichaamslengte van 183 cm.
Bij de framekeuze zijn uitsluitend de zgn. ‘Reach en stack’ van belang in relatie tot eigen lichaamsverhoudingen en voorkeur. De reach zegt veel over de mate waarin je ‘gestrekt naar voren zit’. De XL uitvoering heeft een grotere ‘reach’ dan maat L.

Ik houd er zelf van om wat ‘korter’ te zitten en heb met mijn 188 cm een prima zit op het L-frame.
Indien ook een Kinekt Bodyfloat gemonteerd wordt, geeft dit (afhankelijk van oudere of nieuwe versie en de exacte plaatsing van het zadel op de Bodyfloat) ook wat meer ‘setback’ oftewel een wat grotere afstand tussen zadel en stuur.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat wilde je met de foto van een ST3 XL laten zien?
Of het zadel en het stuur goed zijn ingesteld? Een bikefitter kan dit wel beoordelen, maar.... ik verwacht dat hij dat op 1 plaatje/foto niet kan bepalen. Het is helemaal onmogelijk als de persoon zelf niet op de foto staat. Ik denk dan ook dat niemand hier op basis van deze foto iets zinnigs zal kunnen zeggen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HHV, sorry, maar we gaan je dus echt even van die roze wolk halen. Dat bedoelen we niet slecht, we willen je alleen behoeden voor een mogelijke miskoop.

Iedereen komt na de eerste testrit op een Stromer met een grijns van oor tot oor terug bij de dealer. Ik heb een ST1 X gehad, ik rij nu op een ST2 S, ik heb de ST5, ST3 en de nieuwe ST1 uitgebreid getest en het gebeurt me nog steeds, terwijl ik inmiddels echt wel weet wat ik van een Stromer mag verwachten. De ST3 rijdt als een oerstabiel beest en heeft een hoog wannahave-gehalte. Dat zien wij ook op de foto, waar je nu waarschijnlijk nog steeds naar kijkt en overweegt of wit mooier is dan zwart.

Maar het belangrijkste is dat jij straks fijne kilometers gaat maken. Er zijn forumleden die de 10.000 of zelfs 20.000km gepasseerd zijn. Dat lukt alleen op een bike die 100% lekker zit. Zoiets bepaal je niet door er "even op te zitten" in de winkel zonder ermee te rijden. (Heeft de dealer je dat serieus laten doen? Het slaat nergens op.) Zoiets bepaal je ook niet vanaf een foto en helemaal niet door online rond te vragen of een te grote maat de juiste keuze is.

Jij moet je bike testen. Want anders is het straks ofwel meer geluk dan wijsheid dat je lekker zit op een te grote fiets, of je zit op een kat in de zak t.w.v. 7k, omdat je binnen een paar honderd kilometer last krijgt van pijntjes en andere ongemakken. Dan kun je je Stromer op Marktplaats zetten omdat het toch niet helemaal je ding is.

Nogmaals: een dealer kan die Urban Comfort stuurpen probleemloos overzetten op een Stromer in de maat en kleur van jouw voorkeur. Wil de dealer die niet van een XL af halen, dan bestelt-ie een losse Urban Comfort stuurpen en zet hij die er maar op. Of hij belt een collega-dealer met de vraag of zij toevallig een L + Urban Comfort pen hebben staan waar je een testrit mee mag doen en "returns the favour" als zich eens iets voordoet.

Dus: kom van je wolk af en baseer je besluit op een fatsoenlijke, uitgebreide test in de praktijk. Kies alsjeblieft niet op basis van verhalen van een dealer die niet eens een stuurpen voor je wil overzetten, en ga niet online zoeken naar bevestiging voor een potentieel verkeerde keus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Dank voor het meedenken betreft mijn vraagstelling. Ik zit niet zozeer op een roze wolk, maar doordat ik er niet zoveel verstand van heb en op papier een XL frame te groot is heb ik deze vraag gesteld. Op zich fietste de Stromer met een L frame prima met de Urban stuurpen en wellicht met een Urban comfort stuurpen nog beter voor mij, dat lijkt mij niet het probleem en kan dat later altijd nog laten wijzigen.
Waar ik zelf een beetje vraagteken bij heb is of het grotere frame dus wel bij mij past. Wanneer ik jullie beluister hoogstwaarschijnlijk niet. Ik weet ook niet of ik dat met "een rondje om de kerk" dat er uit haal.
De dealer vond de gehele combinatie iets beter bij mij passen dan de L combinatie, maar dat kan ik dus zelf niet beoordelen.

Moet het een L worden kan ik zo een zwarte uitvoering krijgen en anders een witte na een paar maanden. Hoef ook niet morgen te kunnen fietsen en zal volgend voorjaar er pas echt veel meer mee gaan fietsen. Heb dus heb ook niet specifiek haast echter als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt om een stromer te kopen is het wel leuk om ermee te kunnen gaan fietsen.

Ik denk dat ik toch begin volgende week nog een extra bezoek aan de dealer ga doen om nog eens goed over de framemaat door te praten om het wellicht toch te testen. Was ook geen probleem als ik na het weekend een andere keuze wil maken dan het XL frame. Het staat mij dus vrij om nog te wijzigen.
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Vergeet er nog bij te vermelden dat het voor mij geen woon werk gebruik is maar puur recreatief. Mooie ritten maken, met name meenemen achterop mijn camper naar Frankrijk in de Ardeche of Franse Alpen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HHV schreef: 28 sep 2019, 23:50over de framemaat door te praten
Dan wens ik je veel succes met het maken van je keuze onder het genot van een kopje koffie bij de dealer :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

HHV schreef: 28 sep 2019, 23:50 Dank voor het meedenken betreft mijn vraagstelling. ....

Waar ik zelf een beetje vraagteken bij heb is of het grotere frame dus wel bij mij past. Wanneer ik jullie beluister hoogstwaarschijnlijk niet. Ik weet ook niet of ik dat met "een rondje om de kerk" dat er uit haal. De dealer vond de gehele combinatie iets beter bij mij passen dan de L combinatie, maar dat kan ik dus zelf niet beoordelen. ....

Ik denk dat ik toch begin volgende week nog een extra bezoek aan de dealer ga doen om nog eens goed over de framemaat door te praten ....
Ik neem aan dat je mijn vorige post gelezen hebt. Heb je ook op de rode onderstreepte tekst geklikt? Of wist je niet dat die aanklikbaar is? Als je dat hebt gedaan, dan zou je ook bij dit PDF-je zijn uitgekomen.

Je vraag of het grotere frame bij je past kun je met behulp van het PDF-je dus zelf (of nog beter: iemand die je meeneemt) kunnen bepalen. Mogelijk kun je er met je fietsenmaker over praten, want mijn ervaring is dat ze niet achterlijk zijn. Door over je houding en de afmetingen te praten, lijkt het ook alsof jij weet waarover je praat en dat je niet een frame wilt hebben die “lijkt te passen”. Ga er op zitten en slinger de discussie aan!

Een slecht zittende fiets bezorgt je niet onmiddellijk vervelende pijntjes (polsen, armen, schouder, rug of knieën), maar pas nadat je er flink wat kilometers mee hebt gefietst / uren op hebt doorgebracht.

Naar de dealer gaan om te kijken en te discussiëren en wellicht (...) toch te testen, is voor mij niet de juiste aanpak.

Ook al gebruik je de ST3 enkel recreatief, koop je de ST3 enkel en alleen voor je vakanties, als de maat verkeerd is, ga je er meer problemen dan plezier aan beleven.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik zou aandringen om een bike meting te doen, meten = weten. De bedoeling is dat je toch langer dan 5min op je fiets gaat zitten! Ik meet 1m80 en volgens de gedane bike meting, zat het L frame het best in de mogelijkheden om te voldoen aan de instellingen van de fiets. Achteraf kunnen er nog steeds wel aanpassingen gedaan worden. Maar een verkeerde framekeuze is niet aan te passen. Je aankoop is te belangrijk om hier lichtzinnig overheen te gaan.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Probeer ook de nieuwe ST1 es. Gebouwd vooe meer comfortabele zit, iets meer rechtop. Ik ben 1m84, ofzo, en was zeer prettig verrast op deze bike.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gesloten