Frame maat

HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Ik ben net nieuw op het forum en vandaag een Stromer ST3 gekocht welke komende week wordt geleverd. Ik kan nog een keuze maken betreft de frame maat L en XL. Ik ben ca. 183 cm groot en ging eigenlijk voor een L frame. Tijdens het gesprek bij de dealer werd er ook over de XL frame maat gesproken. Hierop zit ook een stuurpen op die een grotere hoek heeft, hoger is en waardoor je rechter op gaat zitten en comfortabeler is. Uiteindelijk heb ik hiervoor gekozen ook mede op advies van de dealer. Eigenlijk een beetje tegenstrijdig gezien in de beschrijving van Stromer staat dat de XL maat vanaf 188 geschikt is.
Heb ik nu de juiste keuze gemaakt?

NB. Ik ben 57 jaar en kan niet meer zo heel diep zitten. Heb op de L frame proef gereden met een lage stuurpen en daarna ook het zadel ca. 2,5 cm naar achteren gezet om een XL frame te simuleren. Er was geen XL frame om proef te rijden. Ik merkte eigenlijk niet echt het verschil t.o.v. dat het zadel niet naar achteren was ingesteld.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

HHV schreef: 28 sep 2019, 17:18 Hierop zit ook een stuurpen op die een grotere hoek heeft, hoger is en waardoor je rechter op gaat zitten en comfortabeler is.
De standaard gemonteerde stuurpen is identiek bij de L en bij de XL, dat zou je dealer moeten weten. :shock:

Er kan (op elke ST3) een verhoogde stuurpen en een ander stuur gemonteerd worden : viewtopic.php?t=1693

Op een standaard XL ga je dieper zitten dan op een standaard L omwille van de langere bovenbuis.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Thanks voor je reactie. De bovenbuis is idd 25 mm langer. Maar er zit dan een Urban comfort stuurpen op waardoor dit volgens mij weer wordt opgeheven lijkt mij en weer gelijkwaardig aan de L frame met een gewone Urban stuurpen. Klopt mijn conclusie?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een L met comfort pen, zonder twijfel.
Ik ben 179 en een L is groot zat.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als daar volgende week zowel een L met standaard stuurpen staat als een XL met Urban Comfort stuurpen, dan is het maar een kwestie van een kwartiertje om de stuurpen te switchen zodat je ook kan proefrijden op de L met verhoogde stuurpen.

Ik neig net zoals Daniel1975 naar de L met verhoogde stuurpen, maar zou niets kopen zonder uitgebreide proefrit ... laat je niets opdringen waar je zelf niet ten volle van overtuigd bent.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Dat ombouwen van een stuurpen schijnt nogal een dingetje te zijn. Het probleem is dat ik kan proefrijden op een demo L met Urban stuurpen. De XL is helemaal nieuw met 0 km en kan ik niet op testrijden, vandaar de L met het zadel ca. 2,5 cm naar achter getest om te vergelijken. Merkte eigenlijk geen verschil.

Concreet fietst de L prima, eventueel met een Urban Comfort stuurpen nog comfortabeler. Die is alleen in het zwart op voorraad direct te leveren. De witte L heeft een levertijd van ca. 4 maanden. Ik wil eigenlijk een witte. Zwarte L staat wel op voorraad. De XL staat op voorraad in het wit en kan dan kiezen sowieso welke stuurpen ik wil hebben.

Maar wat is nou een verstandige keuze; Zwarte L met Urban of Urban Comfort stuurpen of een witte XL met een Urban Comfort stuurpen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 28 sep 2019, 18:17 dan is het maar een kwestie van een kwartiertje om de stuurpen te switchen
Op jouw ST2 wel, maar bij een ST3 loopt de bekabeling intern door de stuurpen en het verwisselen van de stuurpennen kost een FM meer tijd.
HHV schreef: 28 sep 2019, 18:43 Dat ombouwen van een stuurpen schijnt nogal een dingetje te zijn.
Het is geen rocket science, het kost alleen even tijd. Maar een goeie FM zet ofwel die stuurpen voor je over op de L, ofwel ze laten je een "rondje om de kerk" rijden met dat nieuwe XL model, zodat je in ieder geval een beetje een indruk krijgt van hoe die zit. Die ene km op de teller van een nieuwe Stromer, dat is helemaal geen probleem. (Dat ze hem niet een week lang aan je meegeven, dat snap ik wel.)
HHV schreef: 28 sep 2019, 18:43 Maar wat is nou een verstandige keuze; Zwarte L met Urban of Urban Comfort stuurpen of een witte XL met een Urban Comfort stuurpen.
Daarop ga je het antwoord niet online vinden, wat dit is 100% persoonsgebonden.

Lang verhaal kort: op papier is maat L beter voor jou. Dat zadel 2,5cm naar achter zetten ga je waarschijnlijk wél merken als je langere afstanden gaat afleggen, want dat is een serieus verschil. Je geeft zelf aan dat je niet meer zo goed sportief voorover kunt zitten. Jij wil daarom een Urban Confort stuurpen op een L. De FM verwacht een XL met Urban Comfort stuurpen, wil die niet voor je overzetten op die L (teveel gedoe? De L is een demo die hij nog niet kwijt wil?) en drukt daarom nu die XL er bij jou door.

Als je dealer je geen mogelijkheid wil geven om zoiets essentieels als een goede zithouding te testen, dan is dit een dealer waar ik persoonlijk afscheid van zou nemen. (Want als ze hier nu al geen tijd en energie in willen steken, dan weet ik al hoe het gaat na verkoop als je eens een dingetje hebt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben 1.85 meter en heb voor een L gekozen, ik heb niet een XL "gepast", simpelweg omdat de L voor mij voldeed.
Wat voor de een goed is, hoeft voor de ander niet goed te zijn. We zijn immers allemaal anders gebouwd. De gemiddelde mens bestaat niet. Past de fiets je wel of niet, krijg je de fiets goed afgesteld of lukt het niet. Waar we het hier over hebben is bikefitting.
Witte ST3 van maart 2019
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

ST3 Stil 1.jpg
ST3 Stil 1.jpg (6.1 MiB) 4111 keer bekeken
Hierbij de foto van het XL frame en het ingestelde zadel voor mij. Zit zeker niet slecht en een beetje rechtop. De FM gaf aan dat dit een prima oplossing kan zijn i.c.m. de Urban comfort stuurpen. Overigens heeft de FM mij in alle rust en uitleg geholpen en ben een paar uur bezig geweest met de keuzebepaling. Ik heb er dus wel op gezeten echter niet mee gefietst, dat is de enige kanttekening die ik heb. De ST1X heb ik ook geprobeerd t.o.v. de ST3, De ST3 had direct mijn voorkeur en voelde erg stabiel en veilig aan t.o.v. de ST1X.
Zoals te zien is op de foto is het stuur net iets hoger dan het zadel waardoor ik iets rechter op zit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou niet kopen zonder testrit, al helemaal niet als je fysiek niet honderd punten bent en zeker niet een frame dat op papier te groot is. Gezien de specs van Stromer en gezien de ervaring van anderen is L de juiste maat voor jou. De FM heeft de mogelijkheid om je een L met Urban stuurpen te laten testen, maar hij doet het niet :roll:

Een foto van die prachtige ST3 (want dat is het) verandert niks aan die situatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gesloten