Pagina 1 van 1

Bandje wisselen

Geplaatst: 22 sep 2019, 18:15
door Daniel1975
Ik wilde vanmiddag even de voorband van de 3 eraf halen om te zien hoe het velgbed eruit zag ivm spullen die ik nodig heb voor een tubeless setup.
Maar lieve hemel, wat zit die band belachelijk strak op de velg. Voor het eerst in mijn leven een lichter gebroken.
Is dit bij iedereen het geval?

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 22 sep 2019, 18:21
door Henry
Heb inmiddels door een lekke band de achterband 3x er vanaf gehaald en teruggeplaatst. De eerste twee keer ging het moeilijk, bij de derde keer kreeg ik door hoe het eigenlijk moet. De truc:
- duw de zijkanten van de band eerst naar het midden
- als je de band in het midden van de velg hebt, is het eenvoudig om de band van de velg te krijgen.

Bij het terugplaatsen idem dito.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 22 sep 2019, 18:27
door Daniel1975
Dat is idd de standaardmethode, maar toen begon het velglint te schuiven.
Ik ga vanavond voor de zekerheid de band loshalen, nieuw lint tapen (heb gelukkig nog goede liggen) en dan band er weer op.
Echt een nadeel van stalen hieldraad, volgende zomerband wordt sowiso de ST5 versie.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 29 sep 2019, 11:01
door Henry
Ik heb al meerdere malen de band van de velg gehaald en teruggeplaatst. De eerste keren kostte het me ook veel moeite. Inmiddels weet ik wat de truc is om dit zonder veel geweld te doen.

Schermafbeelding 2019-09-29 om 10.57.32.png
Schermafbeelding 2019-09-29 om 10.57.32.png (227.48 KiB) 3906 keer bekeken

Het stappenplan
1. Laat lucht uit de binnenband (5) weglopen.
2. Druk de hieldraad (4) van de buitenband van beide kanten naar het midden van de velg (1) en zorg er voor dat de hieldraden daar blijven.
3. De velg is in het midden dieper, om schade door de spaken aan de binnenband te voorkomen ligt er een velglint (2) in de velg. Bij de ST5 hebben ze trouwens doorzichtig velglint prachtig aangebracht (lijkt wel alsof de boel gesealed is). Bij mijn ST3 was (net als bij Daniel1975) het velglint op sommige plekken dubbelgevouwen. Als je dit ziet, haal die vouwen er dan later uit. Nieuw velglint is trouwens niet duur, plaats desnoods nieuw velglint.
4. Doordat je de hieldraden in het lager gelegen gebied hebt gedrukt, ontstaat er ruimte om de buitenband over de velg te trekken/duwen.
5. Om het over de velg trekken te vergemakkelijken, "trek/duw" de buitenband in een soort van "ei-vorm".
6. Lukt het niet of onvoldoende om die ei-vorm te maken of te moeilijk, dan zit er nog teveel lucht in de binnenband.

Voor het terugplaatsen gewoon hetzelfde doen, maar dan in "omgekeerde volgorde".
Op deze manier heb je nauwelijks bandenlichters nodig.
Het werkt met zowel de velg gemonteerd in het frame als ook met de velg uit het frame.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 29 sep 2019, 11:11
door Daniel1975
Dit is de reden waarom ik zelf ALTIJD geplakt velglint gebruik. Dan is de kans op verschuiven of dubbel vouwen nihil.
En voor de atb of racer tegenwoordig altijd met gesloten velgbed, dus zonder spaaknipp-gaten.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 29 sep 2019, 11:38
door mboelis
Twee weken geleden heb ik de voorband van de ST3 af gehaald om de velgbreedte aan de binnenkant op te meten. Ook om thuis te ervaren wat ik onderweg kan tegenkomen. De band zit inderdaad wat strak. Met de methode zoals Henry beschrijft doe ik het altijd en gaat het goed, zelfs met de kunststof fietsbandenlichters. Het velglint slingerde wat. Ik heb het eraf gehaald en in heet water weer z'n vorm laten terug krijgen. Dat gaat best, als de nippels maar afgedekt zijn.
Ik wissel zelf motor- en autobanden met korte 250 mm lange bandenlichters, daarmee vergeleken was dit een eitje.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 29 sep 2019, 12:26
door Daniel1975
Ik ben de huidige soepele race- en atb vouwbandjes gewend. Dan zijn deze stugge staaldraadgevallen echt een tegenvaller (en tuurlijk lukt het door ze in het midden van het velgbed te drukken).

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 21 feb 2020, 17:49
door HHV
Ik zag dat er Gaadi binnenbanden worden aangeboden die voor de ST3 als reserve gebruikt kunnen worden die gedeeld zijn zodat je de velg niet hoeft te demonteren.

viewtopic.php?f=12&t=3406&hilit=gaadi

Mijn fm geeft de volgende reactie:
Dit is de juiste band en omtrek maat, maar ze zijn te smal.
Ze lopen tot breedte 54 en de Stromer is 57 (57-584).
Dat is ook het probleem, deze maat wordt zover wij kunnen vinden niet gemaakt.
57-584

Kan iemand mij aangeven of deze maat idd niet bestaat?
Thanks voor de moeite.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 21 feb 2020, 18:42
door Golvas
HHV schreef: 21 feb 2020, 17:49 Ik zag dat er Gaadi binnenbanden worden aangeboden
Ze werden aangeboden. ;)
HHV schreef: 21 feb 2020, 17:49 Kan iemand mij aangeven of deze maat idd niet bestaat?
Thanks voor de moeite.
De Gaadi 27,5″ 50/54 - 584 SV is de grootste variant binnen de 27,5" Gaadi's met Schraderventiel en is perfect bruikbaar op de ST1 (> 2019), op de ST3 en op de ST5 ... een Gaadi is immers "maar" een tijdelijke oplossing (een "thuiskomertje" dus) en dus zeker geen definitieve oplossing.

Re: Bandje wisselen

Geplaatst: 22 feb 2020, 11:06
door Free2be
Even een bijkomenheidje op Henry's prachtig duidelijke bijdrage: Het ventiel dien je een eindje naar binnen te duwen, zodat de band niet tegen de verdikking van het ventiel en binnenband zit. Eveneens voor het opleggen van je buitenband, de binnenband met een beetje lucht voorzien en het ventiel eveneens indrukken.