Die schade aan het chassisdeeltje rondom de eject-knop: ook van je helm?
Lak van de ST5
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22815
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik denk dat die wettelijke bewijslast-vlieger hier niet opgaat. Bij "normaal" gebruik hoort namelijk ook dit soort "normale" schade.
Eerste foto: als de schade aan het chassisdeel ook door die helm aan het stuur is veroorzaakt (vraag staat nog open), dan heeft de helm toch behoorlijk tegen de bike geschuurd. Foto met putjes in de lak bij de ST5 letters: lijkt op steenslag, doe je weinig aan. Schade aan vork door fiets stallen, ook al zit er kunststof om de beugels: ik zie schade door krassen, geen schade door wrijving. Het kan dat dit kunststof vuil is van alle banden/wielen die er dagelijks in en uit gaan, en dat het vuil/zand dat aan het kunststof is blijven kleven in de lak schuurt. De Stromer vork is breder dan die van een gemiddelde fiets, dus de ruimte tussen de beugels is misschien wat smal? Het zou in ieder geval verklaren waarom je duidelijk krassen ziet.
Wat wel een discussiepunt zou (en ik zeg met nadruk zou) kunnen zijn, is of de lak sterk moet zijn om dit soort gebruik zonder kleerscheuren door te komen. Ik heb daar wel een mening over, maar ik zou het probleem aan de dealer voorleggen en eerst maar eens horen wat die ervan zegt. Als de dealer zegt: normale schade bij normaal gebruik, dan kun je overwegen om een second opinion aan te vragen om de kwaliteit van de lak te laten beoordelen. Ik zou dat dan wel doen in samenspraak met je rechtsbijstandverzekering (ben benieuwd of die hier heil in zien), zodat je ook weet welke lak-expert er moet worden ingeschakeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Ja dat denk ik wel.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Is het geen optie om hem rond de zadelpen te klemmen ipv op het frame ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
De helm heeft blijkbaar aardig geschuurd, want er zat op de lak een laagje van de reflecterende coating die op de helm zit. Er zitten echter geen scherpe randen o.i.d. aan de helm dus had echt niet gedacht dat dit schade aan de lak zou opleveren.
Denk niet dat dit steenslag is, dacht de FM ook niet (die ontdekte het bij een servicebeurt). Het zijn twee puntjes die op exact dezelfde hoogte van elkaar zitten. Zit bovendien op de plek waar ik de SP had opgehangen aan het statief. Sindsdien doe ik altijd een doek ertussen.Foto met putjes in de lak bij de ST5 letters: lijkt op steenslag, doe je weinig aan.
De krassen bevreemden mij ook, maar heb het een keer (voorzichtig) gecheckt. De krassen zitten exact op de hoogte waar de kunststof beschermers in de fietsenstalling zit. De beschermers zijn niet te smal, maar bedoeld voor brede fietsen (stalling is speciaal voor ebikes/SP's waar o.a. een R&M en Trek dagelijks in geparkeerd staan). Het zal inderdaad wellicht door vuil op het kunststof komen.Schade aan vork door fiets stallen, ook al zit er kunststof om de beugels: ik zie schade door krassen, geen schade door wrijving. Het kan dat dit kunststof vuil is van alle banden/wielen die er dagelijks in en uit gaan, en dat het vuil/zand dat aan het kunststof is blijven kleven in de lak schuurt. De Stromer vork is breder dan die van een gemiddelde fiets, dus de ruimte tussen de beugels is misschien wat smal? Het zou in ieder geval verklaren waarom je duidelijk krassen ziet.
Ben oprecht wel benieuwd wat jouw mening hier dan over is. Daarom heb ik het ook op het forum geplaatst. Heb ik te hoge verwachtingen van de lak?Wat wel een discussiepunt zou (en ik zeg met nadruk zou) kunnen zijn, is of de lak sterk moet zijn om dit soort gebruik zonder kleerscheuren door te komen. Ik heb daar wel een mening over, maar ik zou het probleem aan de dealer voorleggen en eerst maar eens horen wat die ervan zegt.
Ik zie overigens geen heil in het opstarten van een garantiediscussie hierover, ben gewoon benieuwd of ik nou een uitzondering ben of niet...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22815
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ah ja, het statief. De bek van het statief past waarschijnlijk niet om de buis van de ST5? En als je 'm dan toch klemt, en de Vijf wil iets draaien (ding weegt toch wat, mijn Es wil ook draaien in zijn statief), dan kun je dit krijgen ja. Inderdaad doek ertussen, of ophangen aan je zadelpen.
Mijn mening: een fiets is een gebruiksvoorwerp en lakschade kun je nooit helemaal voorkomen. Maar ik zou net als jij keihard balen van dit soort beschadigingen. FreddyH kan zeggen: ik heb nul schade aan mijn lak, dan heeft zijn bike dus gewéldige lak. Maakt dat de lak van de ST5 meteen slecht? Ik denk van niet. Vast staat nu wel dat-ie minder goed dan de lak van Freddy's Bulls.
Eerlijk gezegd vind ik alle lakschade die je nu hebt aan je ST5 goed verklaarbaar. Hier rondvragen of mensen ook lakschade aan hun Vijf hebben kan, maar de dader ligt altijd op het kerkhof, dus je hebt er zo weinig aan. Ik denk namelijk dat jij één van de weinigen bent die 100% eerlijk is over het ontstaan van deze schade, ook al ben je er zelf verbaasd en teleurgesteld over.
Ik zou het wel aan de dealer voorleggen en als je zin hebt, desnoods zonder jurist, een expert de kwaliteit van de lak laten beoordelen. Als je je ST5 hebt verzekerd, kunnen zij er misschien wel een expert naar laten kijken.
Mijn mening: een fiets is een gebruiksvoorwerp en lakschade kun je nooit helemaal voorkomen. Maar ik zou net als jij keihard balen van dit soort beschadigingen. FreddyH kan zeggen: ik heb nul schade aan mijn lak, dan heeft zijn bike dus gewéldige lak. Maakt dat de lak van de ST5 meteen slecht? Ik denk van niet. Vast staat nu wel dat-ie minder goed dan de lak van Freddy's Bulls.
Eerlijk gezegd vind ik alle lakschade die je nu hebt aan je ST5 goed verklaarbaar. Hier rondvragen of mensen ook lakschade aan hun Vijf hebben kan, maar de dader ligt altijd op het kerkhof, dus je hebt er zo weinig aan. Ik denk namelijk dat jij één van de weinigen bent die 100% eerlijk is over het ontstaan van deze schade, ook al ben je er zelf verbaasd en teleurgesteld over.
Ik zou het wel aan de dealer voorleggen en als je zin hebt, desnoods zonder jurist, een expert de kwaliteit van de lak laten beoordelen. Als je je ST5 hebt verzekerd, kunnen zij er misschien wel een expert naar laten kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Duidelijk, dank Stromeur
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22815
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik hoop dat er ook nog iemand op je vraag hier reageert met expertise in b.v. de automotive of verf/lak-industrie die ook een ST5 heeft. Dan heb je in ieder geval alvast je eerste professionele expertise te pakken :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik ben dat ook!
Mijn schade is ontstaan nadat mijn fiets uit de fietsstandaard schoot. De reden: de klem pastte niet goed om de zadelpen, omdat de klem te groot was voor de beschikbare ruimte. Ondanks de lichte schade die de fiets had opgelopen door de val uit de fietsstandaard (schade aan de lak van de fiets, maar door het klemmen ook lakschade aan de oranje veer van de Kinekt) was ik blij dat de fiets niet hard op de stoep was gevallen.
Na het val-ongeluk heb ik de klem een stuk kleiner gemaakt (gewoon een stuk vanaf gezaagd), waardoor deze klem veel beter rond de zadelpen kon worden geklemd.
Een domme fout om te denken dat de fietsstandaard met een niet goed geplaatste klem de fiets wel vast zou houden.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22815
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
En daarom ben ik zo blij met dit forum.
Laat ik het zo zeggen: als Barry deze foto's in een Stromer groep op FB kwakt vergezeld van de vraag: "Wat vinden jullie hiervan? Ik heb niks verkeerds gedaan! Moest niet mogen voor zo'n Dure Stromer! Hebben jullie ook al zoveel lakschade!!??", dat het verontwaardigde bijval en foto's van schade door Ortlieb tassen gaat regenen.
En het kan hoor, dat de lak beter kan en misschien ook wel moet. Maar dat laatste kan alleen een expert bepalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023