Lak van de ST5

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Toch maar eens even in de groep gooien. Misschien ligt het aan mij, maar ik blijf me elke keer weer verbazen hoe makkelijk krassen of zelfs stukjes lak van de ST5 afvliegen bij het minste of geringste.

Vanochtend wegens lekke band een stukje moeten lopen met de helm aan het stuur hangend. Helm (bexley, is van relatief zacht plastic) is blijkbaar tegen lak van het frame gekomen en direct is er lak af geschaafd. :ai :dwarf: :aq

Andere gevallen:
  • Lak afgeschaafd (metaal zichtbaar) van bovenbuis door ST5 in statief (Feedback Sports Pro-Elite) hangen, terwijl de greep voorzien is van zacht rubber bedoeld om lak niet te beschadigen
  • Lak bekrast bij voorvork door plaatsen van ST5 in fietsenstalling op werk. De stalling is voorzien van een soort zacht plastic bedoeld om krassen aan de voorvork te voorkomen
  • Stevige krassen en lak eraf voor fietstassen. Dit is eigenlijk het enige waarvan ik snap dat lak hier niet tegen bestand is door alle voortdurende klappen die het te verduren heeft tijdens het stromeren.
Ik vind dat de lak wel érg kwetsbaar is voor deze prijsklasse. Tuurlijk, het is een gebruiksvoorwerp en er mogen best wat krasjes opzitten (vooral de eerste krassen deden pijn), maar dit is gewoon normaal (in mijn ogen) gebruik.

Wat vinden jullie? Is de lak op andere modellen ook zo kwetsbaar? Glanzende lak, zoals die op de witte ST3 kan denk ik meer hebben (?)...
Laatst gewijzigd door Barry op 12 aug 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Ik heb ook schade op mijn bovenste framebuis opgelopen in de fietsenstalling op mijn werk maar ik was er niet bij dus ik weet niet hoe gemakkelijk het ging en er heeft zich niemand gemeld om het mij uit te leggen :aq
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 12 aug 2019, 12:55 Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Het is wat lastig om goed te fotograferen door de kleur van de lak, maar hierbij:

Schade van helm:
Afbeelding

Schade van statief:
Afbeelding

Schade van fietsenstalling:
Afbeelding
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hmm, als je kijkt hoe ik met mijn fiets omga (zeker niet bepaald zuinig) dan zou ik al lang van dat soort beschadigingen moeten hebben. Maar na bijna 5 jaar niets daarvan... Het kan dus wel. Ik zou garantie claimen en kijken wat er gebeurt. Als jouw fiets nog geen half jaar oud is dan moet jouw dealer bewijzen dat dit geen normaal gebruik was, anders wordt het ietsje lastiger, dan moet jij bewijzen dat jij normaal met de fiets bent omgesprongen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb ook zo'n plekje (foto 2: schade van statief) op mijn witte ST3.
Eerlijk gezegd werd ik ook verrast door die schade. Mijn FM heeft de lakstift gepakt en het plekje "een likje verf" gegeven.
Ach, het is een gebruiksvoorwerp, dus niet te lang over treuren. Als ik het als showmodel had aangeschaft, dan had ik er een vitrinekast voor moeten kopen en hem daar in moeten plaatsen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Inderdaad zonde, het blijft jammer, maar het blijft een gebruiksvoorwerp.
Je kan altijd van die transparante protectiestickers aanbrengen op de meest gevoelige plaatsen. Dat heb ik zo bij de bovenbuis van mijn vrouw haar SP gedaan, maar ook op onze koersfietsen als kettingprotector.
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Dank voor de reacties en de tips van de lakstift en protectiestickers :ay

Eens dat het een gebruiksvoorwerp is, maar dan wel een hele mooie en eentje waarop ik superzuinig probeer te zijn. Krassen e.d. ontsieren de ST5 wel vind ik. Anyways, uit de reacties maak ik op dat ook de glanslak op de ST3 kwetsbaar is en dat de Bulls van Freddy waarschijnlijk betere (minder kwetsbare) lak heeft.

Als ie meer lelijke plekken krijgt en ik blijf me eraan storen, wellicht een keer overwegen om custom paint te doen. ST5 zou best wat meer kleur kunnen gebruiken m.i. :D

Voor andere (potentiële) bezitters van de ST5, wees voorzichtig met de lak.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Was het niet zo dat er bij metallic lak, een blanke laklaag overheen ging ter bescherming?
Het lijkt alsof deze lak nogal zacht is en vrij snel beschadigd door externe impact.

Misschien eerst eens langs een professionele spuiter om zijn visie en deskundigheid te raadplegen en vervolgens naar de dealer.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bij de ST3 is het hetzelfde verhaal, althans in mat zwart.
Ik krijg de indruk dat die matte kleuren enorm kwetsbaar zijn.
Op mijn vorige racefiets waren micro krasjes overal, maar nooit een plek waar de verf echt weg was, terwijl ik die soms liet vallen, schuren tegen baksteen door onderuitzakken van fiets, tegen andere fietsen aangeleund, tegen hekkens geplaatst,... Nu heb ik een carbon racefiets met matte lak, één keer gevallen vanuit stilstand op gras/zand en een plek waar verf volledig weg is en veel krassen.

Ook bij mijn ST3 ook zo. Om me in regel te stellen met mijn diefstalverzekering moet ik de fiets altijd sluiten aan een vaste installatie. Omdat die Abus bordo zo verdomd kort is, komt dit in de praktijk vaak neer op de standaard niet gebruiken en fiets laten leunen tegen paal om zo te het kader aan de paal te kunnen sluiten. Na 1 uur kom ik terug en ik stel dezelfde schade vast als jij van je helm, terwijl ik niet geschuurd heb ofzo, gewoon laten leunen...

Het is inderdaad een gebruiksvoorwerp, maar het gaat wel heel makkelijk... volgens mij ligt er op blinkende verf nog een extra laklaag of een soort vernis ofzo.
ST3 black 983wh
Plaats reactie