Lak van de ST5

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 aug 2019, 20:49 FreddyH kan zeggen: ik heb nul schade aan mijn lak, dan heeft zijn bike dus gewéldige lak. Maakt dat de lak van de ST5 meteen slecht? Ik denk van niet. Vast staat nu wel dat-ie minder goed dan de lak van Freddy's Bulls.
Ik heb niet gezegd dat ik nul lakschade heb, maar bij mij is het beperkt tot de bagagedrager (door de Ortliebs) en een paar krassen door vallen (fiets zelf en ik met fiets).

Toen in 2016 mijn voorvork afbrak heb ik nog 3 km gelopen met mijn voorwiel op de bagagedrager en mijn helm aan mijn stuur (dit omdat ik geen extra slot bij me had om mijn fiets ergens aan te hangen). Dat was flink sjouwen, dus dat is zeker niet echt subtiel gegaan. Met om de paar honderd meter de fiets neerzetten om hem via de andere kant met de andere arm te liften (accu is dan toch wel zwaar). Ik weet nog dat ik een aantal keren met mijn bovenbeen tegen mijn helm kwam waardoor die tussen mijn frame en been bekneld kwam. Ging uiteraard niet heel grof hard, maar wel lomper dan de beschrijving van Barry... Ik heb daarvan echter geen lakschade.

Nu moet ik wel zeggen dat de lak van mijn fiets véél minder mooi is dan de lak van verschillende Stromers, wellicht dat dat nog iets van de stevigheid van de lak verklaart.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 12 aug 2019, 21:25 de stevigheid van de lak
Een (al dan niet matte) eindlaag in blanke lak zou de stevigheid van de lak enorm ten goede kunnen komen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Met de eerder in het forum genoemde doorzichtige, taaie folie (bijv. 3M/helicopterfolie) kan je kwetsbare delen prima beschermen om de Stromer 'netjes te houden voor de volgende eigenaar' :cool2:
(maar het straatvuil wordt weer meer zichtbaar langs de randen....)

Afbeelding
Bijlagen
stromer folie1.JPG
stromer folie1.JPG (65.67 KiB) 4184 keer bekeken
+STROMER- ST5
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Golvas schreef: 12 aug 2019, 20:35
Barry schreef: 12 aug 2019, 12:47 Lak afgeschaafd (metaal zichtbaar) van bovenbuis door ST5 in statief (Feedback Sports Pro-Elite) hangen, terwijl de greep voorzien is van zacht rubber bedoeld om lak niet te beschadigen
Is het geen optie om hem rond de zadelpen te klemmen ipv op het frame ?
Had je vraag/suggestie over het over het hoofd gezien, excuus. Dat is zeker wel een optie en heb ik ook al weleens geprobeerd, maar ik vind dat een stuk lastiger om het statief dan aan te draaien ivm met bevestigen aan de bovenbuis. Ik lijk een arm tekort te komen.. Als de SP hangt aan de bovenbuis is het veel makkelijker vast te draaien. Bevestig jij hem zelf aan de zadelpen? Heb je toevallig een tip/handigheidje hierin?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Barry schreef: 14 aug 2019, 12:14 Bevestig jij hem zelf aan de zadelpen? Heb je toevallig een tip/handigheidje hierin?
Yep, hier wordt hij altijd aan de zadelpen opgehangen ... ik werk met dezelfde standaard als jij.

Ik plaats eerst de standaard zodanig dat de opening van de klem "naar achteren" wijst en de inclinatie van de klem zowat overeenkomt met de inclinatie die zadelpen maakt wanneer ik de fiets achteraan (aan zijn bagagedrager) ophef ... eigenlijk hef ik dan de fiets enkel achteraan op, om hem "in de klem te heffen" en dan draai je met je vrije hand de klem vast.

Nu is het enkel nog een kwestie van de hoogte en de inclinatie van de fiets aan te passen door de standaard uit te schuiven en door de verticale arm te roteren.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Golvas schreef: 14 aug 2019, 18:13
Barry schreef: 14 aug 2019, 12:14 Bevestig jij hem zelf aan de zadelpen? Heb je toevallig een tip/handigheidje hierin?
Yep, hier wordt hij altijd aan de zadelpen opgehangen ... ik werk met dezelfde standaard als jij.

Ik plaats eerst de standaard zodanig dat de opening van de klem "naar achteren" wijst en de inclinatie van de klem zowat overeenkomt met de inclinatie die zadelpen maakt wanneer ik de fiets achteraan (aan zijn bagagedrager) ophef ... eigenlijk hef ik dan de fiets enkel achteraan op, om hem "in de klem te heffen" en dan draai je met je vrije hand de klem vast.

Nu is het enkel nog een kwestie van de hoogte en de inclinatie van de fiets aan te passen door de standaard uit te schuiven en door de verticale arm te roteren.
:cool2: Goede tip, dank! Daar had ik nog niet aan gedacht :bu:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

YW ! :ay

Lukt altijd, heeft als voordeel dat je zelf de volledige controle over de fiets hebt zonder overmatige inspanning.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Elke fiets krijgt "schuurschade" aan de lak in een klem of er moet industrie lak (altijd hoogglans) opzitten nadeel van industrie lak? de laagdikte (inclusief de grondlak/primer) is erg dik waardoor bij schroefdraad, uitvaleinden, bracketpot, balhoofdlug en vaak uitbreuk/scheurschade ontstaat bovendien weegt het door 3-5 lagen lak flink meer dan normale systeemlak.

Daarom gaan mijn fietsen in de takel met hijsbandjes en als ik een bracketlager moet vastzetten of balhoofdlagers/cups moet persen gaan er een of twee tuilussen aan naar de vloer zodat de fiets verankerd hangt. Op deze manier kun je nooit schade krijgen elke matte of zijdeglanslak beschadigd door gebruik van klemmen, vooral op een fietsdrager of je moet er zachte poetsdoek tussen klemmen. Dit heeft niets met de kwaliteit te maken maar met de glans het blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp voor alledag, op mijn racefiets(en) en ik zuiniger en de DF ook
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
PaulST5
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2019, 19:23

Mocht er iemand een lak/schade-expert hebben laten kijken ben ik benieuwd.
Ik krijg 04 januari mijn ST5 en zal er proberen extra voorzichtig mee te zijn (wat ik nu minder doe met mijn ST2).
Vanaf 04 januari 2020 trotse eigenaar van een ST5 :bf:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zijde-glans of matte lak beschadigd veel sneller dan hoogglans da's inherent aan de glans/laksoort. De meest exclusieve fietsen met zijdeglans/matte lak schuren op de bovenbuis al kaal van je crossbroek vooral als je net als ik iets met je knieën naar binnen gedraaid zit.... de combi nattigheid op de weg, dus ook op je benen en fiets en zand/prut= na 70km "gravel" ride twee glimmende plekken op de buis na 3-4 van zulke ritjes kijk je tegen de grondverf. Heeft niets te maken met kwaliteit maar zijn gewoon gebruik sporen :)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie