Claxon aan bij ronddraaien trappers zonder accu

Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Als mijn fiets aan de fietslift hangt(zonder batterij)om te poetsen en onderhoud te doen,dan krijg ik een claxon geluid als ik aan de trappers draai.
Heel vreemd,want er is géén stroombron aanwezig.
Verder is de fiets in orde en géén enkel probleem tot nu toe.
Uitgezonderd voorspatbordschroef losgekomen,alsook de zijstandaard.
Dit noem ik in feite géén problemen.
Nog iemand die dit claxon geluid heeft???
ST3 cool White
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lotte schreef: 04 aug 2019, 19:49 Als mijn fiets aan de fietslift hangt(zonder batterij)om te poetsen en onderhoud te doen,dan krijg ik een claxon geluid als ik aan de trappers draai.
Heel vreemd,want er is géén stroombron aanwezig.
Verder is de fiets in orde en géén enkel probleem tot nu toe.
Uitgezonderd voorspatbordschroef losgekomen,alsook de zijstandaard.
Dit noem ik in feite géén problemen.
Nog iemand die dit claxon geluid heeft???
Ja, is volstrekt normaal. Heeft iedere Stromer (weet het iig van st2, 3 en 5). Mijn fm heeft weleens uitgelegd hoe het komt. Even simpel gezegd, het rondtrappen genereert een stroom/spanning die ergens een (makkelijke) uitweg zoekt, en dat is de claxon. (Ik schat dat anderen het ongetwijfeld eloquenter kunnen uitleggen ;) )
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De motor is inderdaad een generator (dynamo en motor is eigenlijk hetzelfde, alleen het doel is anders), maar de stroom gaat niet "zomaar" naar de claxon omdat die "nou eenmaal een uitweg nodig heeft. Dit lijkt me een bewuste keuze van Stromer, iets als: als je gaat fietsen zonder accu dan zal hij wel gestolen zijn. Gaan de lampen toevallig ook knipperen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je gaat fietsen met een lege accu of zonder accu dan neemt de motor inderdaad de functie van dynamo aan. De verlichting gaat continu branden, zodat je veilig thuis kunt komen in het donker. Het lijkt erop dat deze "it's not a bug, it's a feature" is doorgetrokken naar de toeter. Geen idee waarom.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 aug 2019, 20:20 Het lijkt erop dat deze "it's not a bug, it's a feature" is doorgetrokken naar de toeter. Geen idee waarom.
Dan zien ze je niet alleen aankomen in het donker, maar horen ze je ook :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zou me niks verbazen als de EU wetgeving eist dat de toeter het ook doet als de Stromer zonder stroom staat, maar wel wordt bereden. Alleen snap ik niet waarom de toeter dan continu aan gaat, en zich niet laat bedienen door de knop op het stuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Heb je de Stromer misschien gekocht van de brandweer, politie of het ziekenhuis?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik kan het nog sterker vertellen; mijn claxon weigert al weken dienst, maar na het schoonmaken van de ST3 doet ie het ineens weer :cool2:
Niks speciaals gedaan of los gemaakt.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Volgens mij is dit een anti-diefstal feature. Bij Klever is het ook zo (en zij noemen het anti-diefstal).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Dat de toeter even aangaat, is een inschakelverschijnsel: de spanning is nog niet nominaal waardoor de electronica ongedefineerde dingen doet. Als je blijft trappen, is de toeter uit.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie