Ik denk dat Stromeur en Jins een klein beetje langs elkaar heen praten. Ze hebben IMHO allebei gelijk, maar hebben het over twee verschillende zaken.
Jins schreef: ↑23 jul 2019, 01:01
Ik zeg niet dat het slechte banden zijn, enkel dat met vering EN demping de wegligging verbeterd als de omstandigheden slechter worden, lees weers omstandigheden/slechter wegdek.
Hier staat natuurlijk geen letter verkeerd geschreven. Vering en demping zijn twee verschillende dingen. Een vering zonder demping wordt een deinende schuit; de demper dempt de vering en zorgt dat hij niet na blijft deinen.
Het belang van vering&demping neemt toe naar mate de ondergrond beroerder wordt. Op normaal Hollands wegdek zijn de verende eigenschappen van de Pirelli meer dan voldoende en zal een vering eerder efficientie kosten dan iets opleveren. Op een standaard Waals fietspad (of standaard Waals wegdek
) zal een goede vering&demping je zeker iets opleveren.
Allesstroomt heeft het goed beschreven:
allesstroomt schreef: ↑23 jul 2019, 07:17
Wellicht is het zo: de voorkant van de fiets heeft nu meer continu contact met de grond terwijl het wiel voorheen af en toe lichtjes versprong bij put of steentje.
Toen bij de ATB's de volgeveerde fietsen kwamen werd er gesuggereerd dat dat vooral voor de downhillers nuttig zou zijn. Echter, een goede afgestelde achtervering zorgt ook voor significant meer tractie en controle ivm het meer contact met de ondergrond.
Ik hoef geen vering op mijn Stromer; wegdek is hier in de regio ruimschoots goed genoeg om alle benodigde comfort uit de banden te halen. Op mijn Spesh Epic heb ik voor- en achtervering (super, maar wel met automatische lockout om zichzelf uit te kunnen schakelen indien niet nodig) en op de racefiets is het gewoon spartaans koersen. Daar vind ik vering zoals bijv $pecialized dat heeft toegevoegd aan de nieuwe Roubaix gewoon kolder.