Remmen Recuperatie

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

jjj schreef: 20 jun 2019, 21:14...ik reed op de weg tussen de auto’s “vol gas” (47 km/h of hoger op de omni; tegen de begrenzer aan) en moest al toeterend een noodvertraging maken omdat een automobilist mij aanzag voor fietser. ...
Lekker zeg! :aq :aq :aq

...ook al snap ik niet precies tussen de relatie noodvertraging en het feit dan een automobilist je aanzag voor een fietser...
Witte ST3 van maart 2019
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Stromeur schreef: 20 jun 2019, 21:21 Is de remssensor niet gewoon blijven hangen?
Nee; meer keren met links en rechts geremd om te kijken of dit probleem speelde.
pvg schreef: 20 jun 2019, 21:24 Wss heb je tijdens het toeteren per ongeluk ook enkele seconden op de - (min) knop gedrukt, waardoor je Stromer in recup springt?? Heb ik ook al enkele keren gehad bij zo’n nood ingreep. Inmiddels heb ik de knoppen van toeter en ondersteuning omgewisseld zodat de toeter dichter bij mijn hand zit.

Door lang op plus te drukken ga je uit recup.
Ik vermoed dat je gelijk hebt; dat ik tijdens het (hard) remmen en (gewoon) toeteren ook nog meer toetsen heb ingedrukt.

Goed idee om eens kijken of ik iets met die knoppen kan; alleen het up & down schakelen kan ik blindelings vinden. Bij rest (fietsbel/+/-/toeter) gaat het eigenlijk niet goed omdat je of een spagaat met je vingers moet maken of te veel knoppen indrukt.

Henry schreef: 20 jun 2019, 21:30 Lekker zeg! :aq :aq :aq

...ook al snap ik niet precies tussen de relatie noodvertraging en het feit dan een automobilist je aanzag voor een fietser...
Er zijn weinig fietsen die ca 45 rijden; wanneer ik aangezien word voor fietser word mijn snelheid onderschat; dus de tijd om in te voegen was korter dan als ik zo hard als een “normale” fiets had gereden.

Het feit dat ik toeterde geeft al aan dat er ruimte was, en ik er op bedacht was. Als ik echt schrik dan rem ik alleen maar. ;) was meer geschrokken dat ik niet meer op snelheid kon komen zonder eerst te stoppen.
leohj
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2018, 18:28
Locatie: gent
Merk SP: st5
Km-stand: 3000

als ik die gebruik dan vertraagd de fiets fel na loslaten - precies of de motorrem actief blijft -Dit verdwijnt na een tijdje maar is toch niet aangenaam .iets aan te doen ?(als motorrijder had ik altijd een vingertje op de rem en ontkoppeling - schijnbaar best niet doen op st5)
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Zou niet mogen. Remkabel onder garantie laten vervangen. Of alleszins laten nakijken bij FM. Ook gehad.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

leohj schreef: 17 sep 2019, 12:12 als ik die gebruik dan vertraagd de fiets fel na loslaten - precies of de motorrem actief blijft -Dit verdwijnt na een tijdje maar is toch niet aangenaam .iets aan te doen ?(als motorrijder had ik altijd een vingertje op de rem en ontkoppeling - schijnbaar best niet doen op st5)
Waarschijnlijk is de remsensor niet helemaal gangbaar. Daarom verdwijnt het probleem na een tijdje alsnog (komt te traag terug). Dit kan de dealer oplossen met een drup olie op de juiste plek. Hoeft niks voor vervangen te worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Bram Roose schreef: 19 jun 2019, 08:34 Merken jullie ook dat de remrecuperatie ietsje blijft hangen nadat je de rem gelost hebt?
Ik merk dat ik na remmen een seconde (zo voelt het, kan gerust iets minder zijn) blijft afremmen, voor de motor opnieuw aandrijft.
Ik heb sinds een week de ST2s en had hier geen last van met nog oude software geïnstalleerd, versie 3.x.x.x. Gisteren een update gehad naar de laatste software en opeens heb ik er ook last van. Ik vind t erg irritant en blijkbaar is dit dus softwarematig geregeld.

Heb op het forum nog niets gelezen over een mogelijke oplossing behalve dan dat ik er maar mee moet leren leven.. Heb ik niet toevallig iets gemist? :bh:
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Klopt, het is wat na-ijling van de "dynamo"werking van de motor de EMK blijft altijd als een magnetisme een fractie van een seconde in stand. Dit is logisch omdat de recupwerking met schakelaars "aan" en "uit" gezet wordt de sw kan nooit weten wanneer je de remhandle los gaat laten dus zal altijd "achteraf" reageren. Ik weet niet beter en vindt het erg fijn rijden. Als ik weer op mijn racefiets stap is het echt wennen. :bc :bc
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Ik snap je logica, maar het is toch vreemd dat ik er vóór de software update geen last van had en meteen na de software update wel. Dit zegt mij dat er softwarematig iets op achteruit is gegaan..
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou dit voorleggen aan je dealer Huubster, want het is toch erg raar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WFVst5 schreef: 20 sep 2019, 22:24 Klopt, het is wat na-ijling van de "dynamo"werking van de motor de EMK blijft altijd als een magnetisme een fractie van een seconde in stand. Dit is logisch omdat de recupwerking met schakelaars "aan" en "uit" gezet wordt de sw kan nooit weten wanneer je de remhandle los gaat laten dus zal altijd "achteraf" reageren.
Ehh, wat je zegt klopt maar de suggestie absoluut niet.

De software weet inderdaat niet wanneer jij je rem los gaat laten maar kan alleen meten wanneer je de rem losgelaten hebt. Hiervoor heeft de software tijd nodig. Even een voorbeeldje waarin ik zoveel mogelijk tijdrovende zaken introduceer, om eens te kijken hoe lang deze vertraging absoluut en onrealistisch worst case is.
Stel even dat het systeem dat dit gaat detecteren een super-el-cheapo microcontrollertje is dat op 12 MHz werkt (ter vergelijk: je pc draait typisch op 2-3,5 GHz, da's 200-300x sneller...), dan heb je al gauw een microseconde of 1 tot 5 nodig om te detecteren dat de rem losgelaten is. Stel vervolgens dat dit bericht via de CAN bus naar de OMNI gaat en dat die CAN bus op een onrealistisch trage 9600 bps communiceert. Een CAN bus bericht is typisch zo'n 150 bits groot, dus dit duurt nog ongeveer 150 bits / 9600 bits per seconde = bijna 16 ms. In dit zwaar onrealistische scenario duurt die vertraging zo'n 16ms.

16ms vertraging is merkbaar, maar niet echt irritant. Ik denk dat het irritant gaat worden als de vertraging in de orde komt van 100-200ms. In werkelijkheid denk ik dat de remsensor direct op de OMNI aangesloten is, dus die hele stap van de CAN bus zit er denk ik niet tussen (en als dat wel zo zou zijn dan zou die veel sneller lopen). Daarnaast doet de OMNI best veel, waaronder een grafisch display aansturen. De microcontroller in de OMNI draait dus veel sneller dan 12 MHz.

Om een kort verhaal lang te maken: als de reële vertraging al 1 ms is dan is het al heel veel.
Huubster schreef: 20 sep 2019, 22:43 Ik snap je logica, maar het is toch vreemd dat ik er vóór de software update geen last van had en meteen na de software update wel. Dit zegt mij dat er softwarematig iets op achteruit is gegaan..
Precies. I rest my case.

Bij mij komt het over alsof:
- toevallig de remsensor blijft hangen net vanaf het moment dat de update is uitgevoerd (kans is bijzonder klein, maar zeker niet 0)
- er een bugje in deze update zit dat ervoor zorgt dat 1 proces blijft hangen of op een andere manier vertraagd wordt waardoor dit onderdeel ineens trager reageert.

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie