Tikkend geluid voorwiel

swingwing
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2019, 11:38
Locatie: putte België
Merk SP: stromer st3
Km-stand: 7500

Yfkes schreef: 28 jul 2020, 21:45 Op 20/05/2020 heb ik een nieuwe STROMER ST3 aangekocht bij een officiële dealer hier bij mij in de buurt (België). Na een paar dagen en zo’n 400 km. te hebben gefietst, kreeg ik te maken met een “tikkend” geluid in het voorwiel. Iedere omwenteling van het voorwiel ging gepaard met een tik. Hoe sneller ik reed, hoe sneller het getik er was. Wanneer ik op 06/07/2020 zo’n 750 km. op de teller had staan, was ik “het getik” ècht beu… op de duur hoor je niets anders meer. Ik ben er dan maar mee naar de dealer gereden om het eerste onderhoud te laten uitvoeren en bracht hem ook op de hoogte van het probleem. De dealer wist me onmiddellijk te vertellen dat het probleem bij de velg lag en meer bepaald aan de plaats waar de velg aan mekaar is gelast (dit is recht tegenover het ventiel). Hij wist me te vertellen dat hijzelf reeds weet had van een drietal STROMERS die hij had verkocht met hetzelfde probleem. Het voorwiel werd gewoon onder garantie vervangen waarna het “getik” was verdwenen. Het probleem zou bij STROMER gekend zijn. Nu, zo’n 500 km. verder steekt er opnieuw een “tikkend” geluid de kop op. Dit keer kan ik het echter minder goed lokaliseren. Ik zal dus nog eens bij de dealer moeten binnen springen en hoop dat het getik niet van het achterwiel afkomstig is want dan zou hij naar eigen zeggen alle spaken uit het achterwiel moeten halen om er een nieuwe velg op te steken (de motor geven ze uiteraard niet mee)… een hele boel werk voor de dealer dus. Tevens ga ik hem ook wijzen op het stuur dat niet mooi recht staat wanneer ik rechtdoor fiets. Wanneer ik mijn stuur recht hou, wijkt de fiets naar links uit… heb hier in een ander draadje gelezen wat het probleem is… zou dus ook niet mogen.
Hallo,Heb je intussen als terug bij de dealer langs geweest en wat was het tweede getik?
Geert Moreels
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41

Een 3 tal weken geleden had mijn vrouw haar ST3 ook last van een pringelend geluid in het voorwiel.
We moesten toch op onderhoud voor de eerste 500km en lieten er naar kijken. Er werd volgend winkel een nieuw wiel geplaatst doch werden er enkele testritten gemaakt om te zien of het ok was. Met fiets naar huis gereden en alles was ok.
Dacht erna toen er mee werd gereden bleek het nog erger dan voorheen. Constant getik in voorwiel. Fiets opnieuw naar winkel en toen werd er in bijzijn van ons een nieuw wiel gemonteerd. Mogelijks dus 2 keer nieuw maar probleem is nu opgelost.
Tevens vorige week nieuw probleem. Fiets stopte met rijden en display zat geblokkeerd. Na reset reed deze opnieuw. Deze binnengebracht en blijkt dat volledig achterwiel dient te worden vervangen. Defect in motor blijkt. Hopelijk stopt het hier mee.

Mijn st3 tot nu geen enkel probleem. Houden zo zou ik zeggen
risozom
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2017, 13:48
Locatie: Zuidland
Merk SP: ST3

Na drie dagen fiets op mijn ST3 begon bij mij een tik in het achterwiel :-(
Alle bekeken niets te zien.
Vandaag bij FM geweest , alle spaken gecontroleerd , achterwiel los gehaald , as ingevet en weer op juiste moment vast gezet ed. Helaas de tik blijft. Morgen gaan ze stromer bellen.
Hopelijk wordt het snel opgelost
risozom
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2017, 13:48
Locatie: Zuidland
Merk SP: ST3

Net gebeld door de FM , er wordt een nieuw achterwiel geleverd door Stromer. Er zit een probleem in de velg volgens stromer.
Black Beauty
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020, 12:19

Hallo Stromeraars,

Ook de ST3 [juni2020]van mij had last van die vervelende klik in het voorwiel.
Bij sneller fietsen een snellere klik, bij langzamer fietsen deze irritante klik langzamer. Als ik met losse handen ging fietsen en dan mijn rug rechte was het probleem afgelopen!
Zakte ik vervolgens weer naar mijn stuur, met mijn gewicht weer op het voorwiel, dan begon die ellende weer.
Als ik de fiets aan een haak hing, zonder gewichtsdruk op de vork dan was er niets aan de hand, geen klik.
Na lang onderzoek kwam ik erachter dat de lasnaat van de velg de oorzaak moest zijn. Elke omwenteling wanneer deze lasnaat het wegdek raakte, maakt hij deze klik.
Heb hierover contact met mijn dealer genomen, dit probleem was bekend en ze hebben gelijk een nieuw voorwiel besteld en
is er deze week ingezet. Hij is geruisloos, wat een verademing!
Dit is waarschijnlijk een seriematig probleem, dit kan bij het voorwiel maar ook bij het achterwiel voorkomen, het zijn namelijk dezelfde velgen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, er is een slechte batch ST3-velgen in omloop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Black Beauty
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020, 12:19

Na 150 km gefietst te hebben met het nieuwe voorwiel, hetzelfde tikkende geluid, om moedeloos van te worden :-(.
Begin te geloven dat deze velg uit dezelfde slechte serie komt en ze hiervan nog een hoop op voorraad hebben liggen.
Wat een slechte kwaliteit voor een fiets van ruim €8000![geveerd]
Deze week maar weer contact met m'n dealer opnemen.
Yfkes
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2020, 20:47

Hallo swingwing, tijdje niet op forum langs geweest vandaar mijn late reactie. Het “getik” is na enkele dagen vanzelf opnieuw verdwenen… me happy !
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zelfhelende fietsen bestaan niet.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Geert Moreels
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41

Hopla 3200km en het is weer van dat. Het getik is terug.
Mogelijk wiel nr 3. Vreemd dat deze fietsen toch heel wat gebreken vertonen.
Al een paar keer foutmeldingen gehad, zowel op de mijne als op die van mijn vrouw. Van beiden kraakt het stuur.
Bij mij werd dit al eens aangepakt maar is nu ook terug.

Met display lijkt mij ook iets bijzonder aan de hand. Met zonlicht lijkt deze plots vel grijzer dan er voor. Nu onduidelijker
Plaats reactie