Crank laat los tijdens het fietsen

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Linker crank zat bij eerste onderhoudsbeurt ook los. Het was gelukkig nog niet zo ver los dat die er af ging vallen, maar als ik naar het aantal slagen keek waarmee de FM hem weer heeft vastgezet, kon dat niet lang meer duren. Nadat de FM het ontdekt had keek hij verbaasd en heeft vervolgens de crank weer vastgedraaid. Thuisgekomen zocht ik op dit forum of het een bekend probleem is en dat is het dus! Tijd voor een terugroepactie Mr. Stromer? :bi

Sinds dat moment controleer ik regelmatig of de linker crank van mijn fiets nog wel goed vast zit. Net als al mijn voorgangers heb ik nog nooit eerder meegemaakt dat een crank los ging zitten.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Klever X-Speed werd (wordt?) hier ook door geplaagd. Daarover las ik al voordat de ST3 leverbaar werd en ik dacht nog: heeee da's een nieuwe en gelukkig eens iets wat we nog niet van Stromers kennen.

Dat had ik dus niet hardop moeten denken...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Begrijp er niks van; op alle fietsen die ik ooit in mijn handen heb gehad is dit NOOIT een ding geweest.
Hebben ze dan ook hier zo’n goedkoop ding gemonteerd? Weer iemand welke crank er gebruikt wordt?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De crankset van een Stromer is een FSA Gossamer. Niet direct goedkope prul...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nee klopt. Maar dat is toch gek dan?
FSA maakt prima cranksets inderdaad en de Gossamer is best veel gebruikt in de groep basic racefietsen. Al dan niet relabelled.
Waarom zou hij hier dan nu los komen?
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik kan niet begrijpen dat de crank er "zomaar" afvalt ....er moet in mijn beleving een proces van loskomen, kraken of ander geluid/gevoel aan voorafgegaan zijn? Nogmaals, nog nooit meegemaakt................na eerste ritje even alles nalopen en klaar is Cees.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

WFVst5 schreef: 18 mei 2019, 19:18 Ik kan niet begrijpen dat de crank er "zomaar" afvalt ....er moet in mijn beleviing een proces van loskomen, kraken of ander geluid/gevoel aan voorafgegaan zijn? Nogmaals, nog nooit meegemaakt................na eerste ritje even alles nalopen en klaar is Cees.
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat er geen kraken of andere bijgeluiden aan vooraf gaan. Je merkt echter wel dat er zijdelingse speling in gaat zitten. Als je dan toch stug door fietst zal uiteindelijk inderdaad de linker trapper er gewoon vanaf vallen. De linker bout ( inbus ) raakt gewoon los en daar is niks tegen te doen. Ik heb loctite geprobeerd en de inbus met flinke kracht vastgezet....maakt niks uit, komt uiteindelijk gewoon weer los.

Mijn crank is inmiddels onder garantie vervangen en sindsdien geen last meer gehad van een loskomende crank. Hoewel er op het zicht niks mis mee lijkt te zijn blijkt dat sommige exemplaren toch gewoon niet in orde zijn.
Laatst gewijzigd door netvista op 18 mei 2019, 21:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, ik had ook niet in de gaten dat de linkercrank los(ser) was gaan zitten. Ik was dan ook blij dat ik die onderhoudsbeurt heb laten doen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

@Henry, hoe bedoel je dat met het laten zitten van je onderhoudsbeurt?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mboelis, ik snap niet zo goed wat je bedoelt, maar hierbij een uitgebreidere toelichting op mijn twee laatste berichten.

Bij de aankoop van mijn Stromer was een eerste onderhoudsbeurt bij de prijs ingebrepen (kost me niks). Omdat zo'n eerste onderhoudsbeurt neerkomt op het checken van de moeren, bouten, spaken en aandrijflijn had ik zoiets van: "dat kan ik ook wel". Een ritje naar mijn FM en terug kost me meer tijd dan zelf alles na te lopen.

Daar komt bij dat ik zelf om de twee weken de ketting wissel en daarmee de aandrijflijn automatisch controleer. Ook maak ik de fiets dan schoon waarbij ik ook voel of de spaken niks mankeren, of de remmen het nog goed doen, of de blokken niet versleten zijn en niet aanlopen.

Wat ik tot dat moment niet heb gedaan is alle bouten en moeren nalopen/controleren. Het is niet veel werk, maar in al die jaren dat ik heb gefietst, is het mij nog nooit overkomen dat bouten en moeren spontaan los lieten.

Als ik het op dat moment al had willen doen, dan was ik niet in staat om alle bouten en moeren te controleren omdat ik nog niet beschikte over een T70 torx dop voor de vooras en achteras, een inbus voor de crankas en over een (juiste) momentsleutel. Deze spullen waren besteld, maar nog niet geleverd.

Na een kort overleg met Lamkram, besloot ik toch maar om langs de FM te gaan. Lamkram had pas die eerste onderhoudsbeurt op zijn fiets laten uitvoeren en overtuigde me er van om dit ook te doen, de onderhoudsbeurt was immers al betaald bij aankoop van de fiets.

Een week later had ik die onderhoudsbeurt en tijdens die eerste onderhoudsbeurt constateerde de FM dus dat mijn linkercrank niet meer goed vast zat. Eerlijk gezegd had ik daar helemaal niks van gemerkt tijdens het fietsen. Ik was dus blij dat ik die eerste onderhoudsbeurt wel heb laten doen (kostte me niks, alleen wat tijd), waardoor ik heb voorkomen dat ik op een van mijn volgende ritten geconfronteerd zou worden met een losse linkercrank.

Inmiddels zijn de beide doppen (Torx en Inbus) en de momentsleutel in mijn bezit, waarmee ik periodiek dus ook de voor- en achteras en de crankmoer controleer.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie