Vorige week hoorde ik in de fietsstalling collega’s bezig over een Strömerrijder die al verschillende keren zijn crank verloren had.
Dacht dat het weer jaloerse praat was.
Helaas was ik nu donderdag zelf het slachtoffer van dit probleem op mijn ST3
Toen ik vertrok op een kruispunt voelde ik constant een lichte opwaartse duw in mijn linkervoet. Toen ik een paar km verder was, verloor ik dus mijn pedaal en bijhorende crank! Net aan 48km/h. Gelukkig kon ik gewoon tot stilstand komen en was de crank niet op een voorbijrijdende wagen terechtgekomen. Een mecanicien van een KIA garage die daar net in de buurt was, en al open, heeft mij dan een inbus geleend en kon ik deze er terug opzetten.
Na aankomst op het werk de FM gecontacteerd. Nog nooit meegemaakt was het antwoord! Ik weet dat de FM’s niet altijd blij zijn met de forum, maar on deze zouden ze toch eens actie moeten ondernemen en collectief Strömer contacteren om te zien wat ze te zeggen hebben. Misschien een terugroepacties? Beetje belachelijk voor een fiets van zoveel geld! Moest een Porcherijder zijn pedaal verliezen....
Crank laat los tijdens het fietsen
Ik het vliegtuigonderhoud gebruiken we borgdraad of splitpennen om loslopen te voorkomen. Soms is dit niet mogelijk dan gebruiken we torqueseal of lekker simpel, zet de inbus op het gewenste moment en trek een dun streepje verf(bv lakstift van je auto) vanaf de zijkant van de boutkop door op de crank. Mocht de bout loskomen dan verspringt het lijntje en dan weet je dat je hem moet aandraaien. Enige is natuurlijk dat je af en toe wel even moet controleren.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Blijft de vraag: waarom laat hij los?
Alle goed bedoelde ideen zijn eigenlijk niet het antwoord op de basis problematiek.
Alle goed bedoelde ideen zijn eigenlijk niet het antwoord op de basis problematiek.
Er zijn kennelijk crankstellen waar de linker crank wel blijft zitten. Als het loslaten een gevolg is van een productiefout, dan zou dit hersteld moeten worden.
Uit een eerdere post ban Golvas begreep ik dat de door Stromer toegepaste crank van goede kwaliteit is. Als ik aan de andere kant het aantal incidenten met een loslatende linker crank lees, dan begin ik me af te vragen of de fabrikant die goede kwaliteit wel constant over diverse productieseries heen weet te leveren.
Ook begin ik steeds meer in de hier eerder gemaakte opmerking te geloven dat Stromer een financiële buffer aan het opbouwen is door “kwalitatief-net-zo-goede-onderdelen” te gebruiken, als vervanging voor bewezen merk-onderdelen. Met dit laatste is niks mis, mits de kwaliteit maar net zo goed is.
Ik ga zo meteen maar eens een email sturen naar mijn FM, waarin ik mijn zorgen uit over de loslatende linker crank. Ik zal ook mijn FM adviseren om bij Stromer te checken of dat er veel meer gevallen van bekend zijn of dat het een bepaalde serie is.
Word vervolgd... (de email is inmiddels verstuurd).
Uit een eerdere post ban Golvas begreep ik dat de door Stromer toegepaste crank van goede kwaliteit is. Als ik aan de andere kant het aantal incidenten met een loslatende linker crank lees, dan begin ik me af te vragen of de fabrikant die goede kwaliteit wel constant over diverse productieseries heen weet te leveren.
Ook begin ik steeds meer in de hier eerder gemaakte opmerking te geloven dat Stromer een financiële buffer aan het opbouwen is door “kwalitatief-net-zo-goede-onderdelen” te gebruiken, als vervanging voor bewezen merk-onderdelen. Met dit laatste is niks mis, mits de kwaliteit maar net zo goed is.
Ik ga zo meteen maar eens een email sturen naar mijn FM, waarin ik mijn zorgen uit over de loslatende linker crank. Ik zal ook mijn FM adviseren om bij Stromer te checken of dat er veel meer gevallen van bekend zijn of dat het een bepaalde serie is.
Word vervolgd... (de email is inmiddels verstuurd).
Witte ST3 van maart 2019
Het is niet omdat een merk een goede naam heeft dat dat garantie geeft op kwaliteit, het geeft garantie op de prijs. Als een "goed" merk zijn onderdelen uitgeeft aan toeleveranciers (en daar wagen ze zich allemaal aan wegens kosten/baten analyses) en de kwaliteitscontrole hierop faalt laat het resultaat niet lang op zich wachten.
Een zaak voor Stromer aan zijn toeleveranciers en aan die partij aan hun toeleveranciers.
Vandaag contact gehad met mijn FM (vanwege de aanwezigheid van een olifantje op de fiets, eentje die ik er niet zelf vanaf kreeg). In dat gesprek kwam ook mijn email aan bod over de loslatende crank.
Het fenomeen van de loslatende crank bij de ST3's was bij mijn FM bekend (ook al keken de monteurs in mijn geval bij het ontdekken er van tijdens de eerste onderhoudsbeurt erg verbaasd). Geen idee trouwens of de ST5's er ook last van hebben; helemaal vergeten te vragen.
Mijn FM heeft het in ieder geval al een tijd geleden aan Stromer gemeld, dus die weet er van. Vooralsnog is er niks bekend over een serie waarbij de linkercrank los laat en dus blijft het verstandig om zelf regelmatig de "vinger aan de pols" ....ehhh... crank te houden.
Het fenomeen van de loslatende crank bij de ST3's was bij mijn FM bekend (ook al keken de monteurs in mijn geval bij het ontdekken er van tijdens de eerste onderhoudsbeurt erg verbaasd). Geen idee trouwens of de ST5's er ook last van hebben; helemaal vergeten te vragen.
Mijn FM heeft het in ieder geval al een tijd geleden aan Stromer gemeld, dus die weet er van. Vooralsnog is er niks bekend over een serie waarbij de linkercrank los laat en dus blijft het verstandig om zelf regelmatig de "vinger aan de pols" ....ehhh... crank te houden.
Witte ST3 van maart 2019
Hoef je niet te vragen, keer eens terug naar post nummer 1 in dit topic dat trouwens in het ST5 subforum staat ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Dit gebeurd ook in de kraanwereld zelfs CAN-lijn stekkers die op 0.6Nm. vastgezet worden moeten wij met een vluchtig ruikend rood tubetje merken. Verder worden alle bouten, moeren en koppelingen afgelakt, buiten de grote hoeveelheden diverse soorten LoctitePatrikius schreef: ↑19 mei 2019, 16:00 Ik het vliegtuigonderhoud gebruiken we borgdraad of splitpennen om loslopen te voorkomen. Soms is dit niet mogelijk dan gebruiken we torqueseal of lekker simpel, zet de inbus op het gewenste moment en trek een dun streepje verf(bv lakstift van je auto) vanaf de zijkant van de boutkop door op de crank. Mocht de bout loskomen dan verspringt het lijntje en dan weet je dat je hem moet aandraaien. Enige is natuurlijk dat je af en toe wel even moet controleren.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe