Dagrijverlichting Supernova M99 PRO werkt niet?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In Nederland is rijden met dagrijverlichting toegestaan.

De lichtsensor zit rechtsboven achterop de behuizing, tussen de buitenste twee koelvinnen. Links zit de blauwe LED die aangeeft dat je grootlicht aan hebt, rechts zit een vergelijkbaar doch nauwelijks zichtbaar rondje: dat is de lichtsensor (hieronder omcirkeld):

Supernova M99 PRO lichtsensor.jpg
Supernova M99 PRO lichtsensor.jpg (2.36 MiB) 4275 keer bekeken

In mijn flauw verlichte keuken schakelt de M99 PRO aan op daglicht. Wanneer ik de sensor achterop de behuizing afdek met mijn hand schakelt-ie over op dimlicht. Haal ik mijn hand weg, schakelt de lamp na enkele seconden weer terug naar dagrijverlichting. Ik heb het even opgenomen:


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de volledigheid: in de dagrijverlichting-stand branden alléén de LEDS rondom, maar door de reflectoren in de lamp lijkt het misschien alsof er in de lamp ook nog licht brandt. Dat is niet het geval. In de dimlicht-stand branden de LEDS rondom juist niet, maar alleen de verlichting aan de binnenzijde.

Of de lamp inderdaad twee standen heeft zou eenvoudig te bepalen moeten zijn door de fiets overdag buiten te zetten, of nu in een goed verlichte ruimte, en het geheel te testen zoals hierboven je hierboven in het filmpje ziet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Hi Stromeur,
Dank voor het (over-)duidelijke filmpje:) ... dit is precies waar ik naar op zoek was. Zou er mogelijk nog verschil zitten in de Supernova’s van ST2S en ST5? ... (zie reactie van FreddyH)
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Leuk, weten we die lichtsensor ook zitten.
Je hebt wel ruim voldoende licht nodig om hem op dagrijlicht te zetten. Met alle licht aan in de garage lukt het niet, met zaklamp lukt wel.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Goed nieuws! .. morgen even proberen; Thx for the update:)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pedaleur schreef: 12 dec 2018, 21:11 Dank voor het (over-)duidelijke filmpje:) ... dit is precies waar ik naar op zoek was. Zou er mogelijk nog verschil zitten in de Supernova’s van ST2S en ST5? ... (zie reactie van FreddyH)
Nee, er zijn geen verschillende versies van de M99 PRO. Het enige wat nog zou kunnen, is dat de software van jouw bike niet weet dat jij een M99 PRO op je ST5 hebt zitten, waardoor dag- en dimlicht niet separaat werken. Of de lamp is defect. Mocht dat inderdaad het geval zijn (eerst even testen dus), neem dan contact op met je dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Dank voor de update; eerst even testen dus, maar goed om te weten waar het euvel mogelijk zit. Thx!
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Hi Stromeur (and others),
Je had helemaal gelijk: met een flinke zaklamp kun je de dagrijverlichting ‘afdwingen’ (wél even geduld hebben ... er moet kennelijk door de ST5-software over het sensor-commando worden ‘nagedacht’;) maar, het werkt!! (en met een beetje zonlicht zal het wel vlotter gaan), dus nogmaals dank voor de coaching:)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens mij gaat dit volledig buiten de ST5 software om. Maar om dat vast te stellen zou je de CAN bus signalen eens moeten opvangen. Mijn lamp is niet op de CAN bus van de fiets aangesloten, de lamp bepaalt dit autonoom.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 12 dec 2018, 22:41 Volgens mij gaat dit volledig buiten de ST5 software om.
Het duurt vrij lang voordat de lamp van dimlicht terugschakelt naar dagrijverlichting. Dat wordt inderdaad bepaald door de koplamp, niet door de Stromer software die traag reageert o.i.d. De Stromer software is hier helemaal niet bij betrokken.

De sensor in de koplamp geeft ook niet een sneller of minder snel signaal af bij meer of minder fel licht, die sensor heeft een grenswaarde, maar de software van de koplamp bepaalt het gedrag:

Donker -> direct dimlicht aan // Licht -> x aantal seconden wachten -> dagrijverlichting aan.

Hiermee voorkom je dat de lamp gaat knipperen als licht en donker elkaar te snel afwisselen, b.v. bij schemering langs een rij bomen die het laatste plukje zonlicht tegenhouden of bij een rij lantaarns langs het fietspad die veel licht geven, maar die zo ver uit elkaar staan dat het pad ook donkere vlakken heeft. De koplamp zou bij een directe reactie heen en weer knipperen tussen de twee standen.

Supernova heeft het met die terugschakel-vertraging dus zo geregeld dat in dergelijke situaties het dimlicht aan blijft. Wel zo veilig en niet verwarrend voor tegenliggers, en ook dat is dan weer wel zo veilig.

Supernova heeft daar goed over nagedacht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie