Sint was vroeg dit jaar; woohoo mijn ST5 is binnen!

Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Stromeur schreef: 03 dec 2018, 22:56
Barry schreef: 03 dec 2018, 22:32
Ik merkte dit weekend niet zo gek veel verschil tussen stand 3 en de sportstand. Toen ik vandaag vol op de wind stromerde. merkte ik dat verschil wel duidelijk; je kan makkelijker op snelheid blijven ook al staat er stevige wind.
Dat is mooi om te weten. Ik ervaar ook een fors verschil in terugval in snelheid bij wind tegen tussen mijn eerdere ST1 X en nu mijn ST2 S. De ST5 zal het dus nog een stapje beter doen als de omstandigheden tegen zitten. :ay
Hoe merk je dat Barry? Meer ondersteuning (soort scooteren) of gewoon meer kracht bij het blijven peddelen? Ik heb (heel even) op een ST2S gefietst en daarnaast alleen nog maar veel meters met een ST1X dus ik ben wel even benieuwd, van de ST1x naar ST2 viel me de kracht op, kan me alleen maar voorstellen dat dat met een ST5 nog beter is (qua specs). Het blijven mooie fietsen :)
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Lambert
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2018, 19:40

Barry, welke kleur helm heeft de Bexley? Grijs en zo ja past deze bij de ST 5.
Mooi verslag van je eerste ervaringen. Dank.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

s-EVE schreef: 03 dec 2018, 23:14 Hoe merk je dat Barry? Meer ondersteuning (soort scooteren) of gewoon meer kracht bij het blijven peddelen? Ik heb (heel even) op een ST2S gefietst en daarnaast alleen nog maar veel meters met een ST1X dus ik ben wel even benieuwd, van de ST1x naar ST2 viel me de kracht op, kan me alleen maar voorstellen dat dat met een ST5 nog beter is (qua specs). Het blijven mooie fietsen :)
Meer kracht bij het blijven peddelen. De mate van versterking die de ST5 in sportstand biedt is gewoon nog een tandje hoger dan in stand 3. Stand 3 blijf ik bijv. bij 42/43km/u steken terwijl ik sportstand ik gewoon de max nog weet te halen met dezelfde krachtinspanning. Hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lambert schreef: 04 dec 2018, 20:12 Barry, welke kleur helm heeft de Bexley? Grijs en zo ja past deze bij de ST 5.
Mooi verslag van je eerste ervaringen. Dank.
Ik heb de grijze variant (dat was degene die de FM op voorraad had liggen, dus heb daar eerlijk gezegd niet echt naar gekeken). Kleur komt in de buurt van de ST5-grijs. Ik zag overigens vanmiddag dat ik de helm niet op de grond had moeten leggen; zitten al allemaal krassen op waardoor door er al wat grijs vanaf is gegaan en de witte ondergrond tevoorschijn komt. :o Dat grijs is dus een heel dun kwetsbaar laagje!

FM had me een soort helm-zak gegeven waar de helm in kan, ik ga die toch maar gebruiken.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vanavond nog een informatieavond op mijn werk, dus tot kwart voor 11 in Wageningen gebleven. Dat betekende op mijn tweede werkdag w-w met de St5 al direct een (bijna) nachtelijke rit voor de boeg. Wat een belevenis om in het pikkedonker tussen de weilanden door te fietsen. Net buiten Wageningen reed ik over een smalle fietsweg (Veensteeg, die afgelopen tijd van haar prachtige bomenrijen aan beide kanten is ontdaan - nog heel mooi te zien op de foto van de ST2 die ik hier eerder op het forum heb gedeeld), met om mij heen geen fietser of zelfs maar lichtje te bekennen. Er zweefden mistvlagen over het pad en de weilanden en er zat rijp op het gras dat glinsterde, dat alles in combinatie met het grootlicht van de 'bouwlamp' zorgde voor een sprookjesachtig effect. Een sfeervol maar ook spooky atmosfeer creëerde dit en deed mij denken aan de sfeer die in sommige afleveringen van X-files of Twin Peaks niet zou misstaan. In de 37 km naar huis waren het aantal verkeersdeelnemers op twee handen te tellen. Wat een machtig gevoel geeft dat om haast alleen op de wereld deze bijzondere ervaring te hebben in de wetenschap dat de nodige boerderijen die ik passeerde mensen al op een oor liggen.

Ik heb de tip van het scheerschuim op het vizier doen (en daarna wegvegen) geprobeerd om de condensvorming tegen te gaan. Echt geen enkel resultaat helaas. :roll: Het was wel scheerschuim voor de gevoelige huid, weet niet of dat nog verschil maakt :D Helaas pindakaas. Door de kou was de condens dermate vervelend dat ik het vizier maar omhoog op geschoven. Er vliegen geen beestjes meer in de lucht gelukkig en van de wind had ik relatief weinig last ivm traanogen.

Zo mijn glaasje port is bijna op en ga lekker mijn mandje in. Morgen papadag en dan staat er een kleine man aan mijn bed en een kleine dame die vanuit haar wieg om een fles vraagt..

pleasant stromerdreams everyone..

ps. Ow ja, de bruggetjes glinsterden al dus het kan morgenochtend glad zijn!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Lambert
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2018, 19:40

Barry, nog een laatste vraag: zit er een transparante kettingbeschermer op je nieuwe ST5?
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lambert schreef: 06 dec 2018, 19:51 Barry, nog een laatste vraag: zit er een transparante kettingbeschermer op je nieuwe ST5?
Ik heb gecheckt maar die zit er niet op.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mijn eerste week met de ST5 zit erop. Ik heb niet bepaald de beste week qua weer uitgekozen om het stromeren op mijn eigen ST5 op te pakken. Toch heb ik met plezier de eerste km’s gemaakt. In zeven dagen nu 446km gemaakt (14u:29m, 31km/u, 7kWh). Het was wel weer even wennen om elke dag op de Stromer te gaan – en in een heel andere weertype dan toen ik de ST2 in zomer testte.

Toen ik maandag thuiskwam was de ST5 echt gruwelijk smerig geworden. :o Het is een voertuig maar toch doet het een beetje pijn om je nieuwe aanwinst zo onder de modders, gras en andere viezigheid te zien. Verbazend hoe al die troep overal terecht kan komen. Ik stromer helaas over de nodige wegen waar blijkbaar de afgelopen periode werkzaamheden hebben plaatsgevonden en tractorbanden modder deponeerden. Ik heb direct ondervonden dat een fietsstandaard toch wel erg handig is om de ST5 schoon te maken. Dus maandag meteen besteld; ik ben uitgekomen op de Feedback Sports Pro-Elite in prachtig rood die met gemak de ST5 bij de horizontale stang (waar de omni in weggewerkt is) kan houden.

Net als met de ST2 had ik vooral de eerste dagen last van een stijve onderrug, zere billen en zware benen. Gaandeweg de week zijn deze ongemakjes weg gegaan. Langzaam groeide het vertrouwen in deze nieuwe Stromer en zijn Pirelli-bandjes op nat en glad wegdek. Elke dag ging de gemiddelde snelheid weer een stukje omhoog. Wellicht ben ik ook wat minder krampachtig op de Stromer gaan zitten waardoor de ongemakken zijn afgenomen. Wel ben ik elke avond goed moe en kom ik ’s ochtends een stukje moeilijker mijn bed uit. Mijn lijf moet dus echt wel een beetje wennen aan deze belasting. Ik heb deze week de hardlooptrainingen maar even laten schieten.

Het batterijverbruik is heel divers geweest deze week. Maandag heb ik zuinigst gereden en heb ik 48% in de accu gelaten (37km naar het werk). Vanochtend met deze brute wind en flinke regenbuien trok ik de accu leeg tot 26%. Een heel stevig verschil. Vanmiddag stond nog een rit van Wageningen naar Herveld op het programma om mijn eigen nummerplaat te krijgen (was vorige week nog niet gereed dus kreeg een groene plaat mee). In de wetenschap dat ik 2 x 10 km plus de gebruikelijke 37km moest afleggen heb ik zeer conservatief in vooral stand 1 en 2 gestromerd. Dat was geen overbodige luxe! Ik kwam met 5% accu vanavond thuis aan. Poeh, met dit weer 95km afleggen was wel pittig. De wind was heftig in de Gelderse vallei.

Morgen ga ik voor het eerst de Stromer reinigen en de ketting onderhanden nemen. Kan ik gelijk de Muc-Off koffer met borsteltjes en schoonmaakspullen uitproberen. Voor de ketting heb ik op advies van een aantal forumleden de T9 van Boeshield. Zin in! :bp:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

446km afgelopen week met dit takkeweer is wel stoer. Goed bezig!
Lambert
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2018, 19:40

Barry, complimenten met je mooie, bijna poetische verhaal over je tocht uit Wageningen. Je kunt altijd nog dichter worden!
Vraagje: de koplamp op mijn fiets kan niet. Hij staat dus of in de dimstand of in de groorlicht stand. Klopt het dat de lamp niet uitgezet kan worden? Veel plezier met je onderhoud vandaag.
Plaats reactie