Schade ST5 na zwaar ongeval

Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Allereerst veel sterkte met het herstel
Blijf het wel raar vinden.
Ik zou graag wel de vorkbuis van de bovenkant willen zien. Snap dat dit niet mogelijk is, de fiets staat immers bij de dealer en de experts moeten er naar kijken.
Want als de topcap goed op de stuurpen gemonteerd zit en deze komt zo los zou je verwachten dat de bout van de topcap los is gescheurd uit de vorkbuis. Die zit er immers ingedraaid. Of de bout van de topcap moet afgebroken zijn en vervolgens is de stuurpen eraf gevlogen.
Ik hoop niet dat iemand vergeten is de topcap te monteren. In dat geval zou je wel kunnen beargumenteren dat een stuurpen er zo af zou kunnen.
Maar ik blijf het vreemd vinden.
Ik zit al ruim 20 jaar op de mountainbike en heb toch heel wat kracht(en) uitgeoefend op deze onderdelen maar nog nooit zoiets gezien
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Topcap vergeten te monteren kan niet: zonder topcap kun je stuur niet afstellen en spelingvrij maken. Dat is onmogelijk.
Daarnaast is topcap puur afstelling en heeft GEEN functie als het gaat om vasthouden van het stuur. Dat doen de klembouten die de stuurpen om de stuurbuis klemmen.
Ik durf zonder enige twijfel de topcap te verwijderen na afstellen stuur.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Snap ik ( en staat hier al meerdere keren uitgelegd 😉)
Waar ik dan op doel, en misschien niet goed uitleg, is dat misschien ergens die topcap is verdwenen/ niet terug gemonteerd.
Bijvoorbeeld na het uitpluizen hoe de gsm houder gemonteerd zou moeten worden.
Het is meer om aan te geven dat ik het een zeer wonderbaarlijke manier van loskomen van de stuurpen vindt. Zonder overigens conclusies te willen trekken aangezien ik de betreffende fiets niet zelf heb gezien.
Ik hoop wel dat er een duidelijke oorzaak kan worden aangewezen ( en dus verantwoordelijke partij) want zo te lezen is TS nu niet alleen geconfronteerd met schade aan de fiets, zwaar letsel maar ook nog eens inkomstenderving
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dan staat nog steeds het antwoord boven jouw post: de topcap heeft geen vasthoudende functie. In het niet waarschijnlijke geval dat iemand die heeft verwijderd maakt dat nog steeds niet uit voor de constructiesterkte.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Allesstroomt, op de Facebook site Stromer België staan een paar verhalen van totaalverlies van een Stromer. Misschien kun je via die weg ervaringsverhalen ophalen. Succes.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Hoe gaat het nu met jou? Ik begrijp dat je weer thuis bent en de hoop hebt in december weer te kunnen fietsen? De operatie klinkt mij als leek heftig; december is al heel er snlel! dus mijn eerste vraag is welk jaar? :mrgreen:

Vragen die nu bij me opkomen:
Ben je alweer mobiel? Zijn de pijnstillers uitgewerkt en is de pijn nu te doen?

Heel veel sterkte! Hoop dat de pijn beperkt blijft en de doorbloeding op gang komt!

Ps hoeveel km heb je gereden met je fiets?
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Hey Jeroen,
Ja weer thuis, sneller dan verwacht. Ik had 200km gefietst alles bij elkaar...

Ik ben niet zo mobiel: moet beneden slapen en kan uiteraard niet rondwandelen. Enkel hinken op mijn rechter been. Het linker mag nu nog geen druk krijgen. Het bovenbeen heeft aan de heup een gewricht waarop de bol zit die in de heupkom draait. Het is dat gewricht dat schade had en ze hebben de bol dus nu met drie holle titanium bouten vastgezet. De bol moet verder vanzelf herstellen binnen de zes weken. Dus begin december toch wel. En fietsen zal sneller gaan dan rennen ofzo. Er is 60% kans dat dit lukt. Indien niet dan moet ik een nieuwe heup en zal ik langer moeten revalideren uiteraard. Ik hoop op het beste.

Intussen totaal geen pijn en geenenkele pijnstiller nodig. Ik ben daar nogal goed in blijkbaar.

Ik vind het echt zo bizar dat de natuur ervoor zorgt dat je zo een val zelf niet bewust meemaakt. Ik weet dus echt niet hoe spectaculair het was.

Hoe gaat het met jou intussen. Wel al op de been? Bij jou waren het nekwervels niet? En waar ik heel benieuwd naar ben: hoe is je gevoel over opnieuw gaan fietsen? Ik heb precies toch wat schrik en neem me voor niet hard te gaan. De hobbels in de weg op gewone fietspaden die je om praktische redenen gebruikt (om ergens te raken waar je nog nooit eerder kwam ofzo, klant bezoeken...) zijn echt legio en ik moet dus eerder routes gaan uitstippelen. Want de fietsroutes op het fietsroutenetwerk zijn wel redelijk ok als je die kunt volgen.
Lomito

Allesstroomt, je hebt de pech om al na 200 km een zwaar ongeval te krijgen. Hierdoor heb je nauwelijks zelfvertrouwen op de ST5 kunnen opbouwen maar ook niet een correct gevoel voor wat je wel en niet kunt doen op deze fiets. Verder moet je nog ontdekken hoe goed/slecht de wegen in de wijde omgeving (binnen de actieradius) zijn. Naarmate je langer fietst leer je precies alle gevaarlijke plekken kennen, de kuilen en boomstronken, grind/zand/olie op de weg, de onoverzichtelijke kruisingen, maar je leert deze ook eerder herkennen wanneer je een keer op onbekend terrein rijdt. Verder moet je nog leren omgaan met willekeurig gedrag van andere weggebruikers, zoals bij het inhalen van fietsers/voetgangers, loslopende dieren, auto's die geen richting aangeven. Met een auto is dit allemaal anders, men hoort je aankomen en door de omvang ben je sneller herkenbaar, maar op de SP valt dat allemaal weg.

En uiteraard tot hoe ver je kunt gaan met je fiets... de ST3/ST5 is daarbij best wel oppassen want door het hoge rijcomfort schat je je snelheid gemakkelijk te laag in waardoor je potentieel gevaarlijke situaties niet zelden met te hoge snelheid nadert.

Jouw ongeval is hopelijk een wijze les voor andere beginners en sowieso voor alle Stromer-rijders: defensief rijden!
Nogmaals sterkte met het herstel en ik hoop dat je spoedig weer kunt Stromeren.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 28 okt 2018, 04:35 Topcap vergeten te monteren kan niet: zonder topcap kun je stuur niet afstellen en spelingvrij maken. Dat is onmogelijk.
Daarnaast is topcap puur afstelling en heeft GEEN functie als het gaat om vasthouden van het stuur. Dat doen de klembouten die de stuurpen om de stuurbuis klemmen.
Ik durf zonder enige twijfel de topcap te verwijderen na afstellen stuur.
Volkomen eens :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Lomito schreef: 28 okt 2018, 11:02 Allesstroomt, je hebt de pech om al na 200 km een zwaar ongeval te krijgen. Hierdoor heb je nauwelijks zelfvertrouwen op de ST5 kunnen opbouwen maar ook niet een correct gevoel voor wat je wel en niet kunt doen op deze fiets. Verder moet je nog ontdekken hoe goed/slecht de wegen in de wijde omgeving (binnen de actieradius) zijn. Naarmate je langer fietst leer je precies alle gevaarlijke plekken kennen, de kuilen en boomstronken, grind/zand/olie op de weg, de onoverzichtelijke kruisingen, maar je leert deze ook eerder herkennen wanneer je een keer op onbekend terrein rijdt. Verder moet je nog leren omgaan met willekeurig gedrag van andere weggebruikers, zoals bij het inhalen van fietsers/voetgangers, loslopende dieren, auto's die geen richting aangeven. Met een auto is dit allemaal anders, men hoort je aankomen en door de omvang ben je sneller herkenbaar, maar op de SP valt dat allemaal weg.

En uiteraard tot hoe ver je kunt gaan met je fiets... de ST3/ST5 is daarbij best wel oppassen want door het hoge rijcomfort schat je je snelheid gemakkelijk te laag in waardoor je potentieel gevaarlijke situaties niet zelden met te hoge snelheid nadert.

Jouw ongeval is hopelijk een wijze les voor andere beginners en sowieso voor alle Stromer-rijders: defensief rijden!
Nogmaals sterkte met het herstel en ik hoop dat je spoedig weer kunt Stromeren.
Klopt Lomito het allergrootste verschil met de auto is het effect van de zwaartekracht. Dit is basaal voor de ontwikkeling van een fietser/motorrijder/bromfietser op twee wielen ben je altijd in "gevecht" met of tegen de zwaartekracht, zelfoverschatting, voertuigbeheersing en zelfbeheersing voordat dit dagelijkse routine is ben je 20.000km verder.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie