Schade ST5 na zwaar ongeval

Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Wat een verhaal...ben benieuwd of je nog iets specifieks te horen krijgt.

Wellicht dat de ovaal vorm van de vorkbuis bijgedragen heeft aan jou ongeluk. Bij een 'normale' set-up heb je altijd nog een extra controle of e.e.a. goed vastzit door het wiel en het stuur proberen te verdraaien t.o.v. elkaar. De ovaalvorm verhindert deze controle. De 2 boutjes kunnen dus best slechts handvast gezeten hebben.

Maar goed, is speculeren, jij hebt er niets aan. Sterkte met het herstel.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Nogmaals, ik zoek geen technisch excuus waarom ik een ongeval heb gehad, maar ik vind het ook wel echt interessant. Ik denk ook aan het feit dat last-minute de carbon voorvork uiteindelijk als alu voorvork in productie is genomen.

Overigens, nog technisch, is er vastgesteld dat bandendruk 3 bar was, terwijl ik heel de tijd gedacht (en gevraagd) heb om de Pirelli's op 2,2 te zetten. Nu, 3 is nog binnen de limieten en zou dit resultaat ook niet mogen geven.

Los daarvan denk ik dat ik mezelf iets beter heb leren kennen: snelheid is niet mijn ding. Races, koerskes, enz, ik win ze nooit en het is ook nooit mijn ambitie. Blijven rijden, en de finish halen is altijd belangrijker geweest. Ik heb hetzelfde in auto's: met een moderne auto wil ik altijd alles uitproberen, en heb mezelf op een bepaald moment gedwongen om met een eenvoudige auto uit de jaren 80 te rijden die ook niet snel kan optrekken (maar wel rijdt als een limo btw). Sindsdien geenenkel auto-ongeval meer. Ik moet met de fiets ook die houding aannemen.

Dus ik vermoed dat, los van de staat van het wegdek of de constructie van de vork, ik gewoon niet klaar was voor de snelheid van deze fiets. Ik wil de snelheid wél terug, omdat het de enige manier is om de fiets ook als autovervanger dienst te laten doen en langere afstanden te doen op de fiets zonder er een daguitstap van te maken.

Mijn voornemen is dus om:
-trager te rijden (of althans niet het uiterste er te willen uithalen - ik denk dat ik wat opgejut ben door de fantastische gemiddelde snelheden van 40+ die ik hier las - dat is niks voor mij en dat moet ik aanvaarden)
-weg goed op voorhand bestuderen. Ik fiets geen vaste route en wil gewoon af en toe dingen die ik anders met de auto doe nu met de fiets doen. Ik dacht dat te kunnen met een gps app als Komoot, maar die geeft me nog te veel fietspaden langs steenwegen. Ik moet dus beter de route uitstippelen, en zoals iemand hier eerder zei, boerenwegeltjes volgen die soms wat meer km's op de teller zetten, maar wel overzichtelijker en rustiger zijn, en wellicht ook met minder hobbels. Als fietser heb je dan alleszins meer ruimte.
-een verende voorvork te nemen. Heb het er met de FM over gehad en hoewel geen ervaring zou het kunnen dat mijn 1,93m ook al iets meer rechtop zit.

Maar nogmaals, het besef niet tot het uiterste te willen gaan in snelheid, is het belangrijkste denk ik.
Laatst gewijzigd door allesstroomt op 06 nov 2018, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Golvas

Mountainmac schreef: 06 nov 2018, 18:29 Wellicht dat de ovaal vorm van de vorkbuis bijgedragen heeft aan jou ongeluk. Bij een 'normale' set-up heb je altijd nog een extra controle of e.e.a. goed vastzit door het wiel en het stuur proberen te verdraaien t.o.v. elkaar. De ovaalvorm verhindert deze controle. De 2 boutjes kunnen dus best slechts handvast gezeten hebben.
Die bedenking hebben we hier inderdaad ook al met een aantal mensen gemaakt na het bekijken van de foto's en het lezen + het talloze keren herlezen van dit topic ... een onbegrijpelijk ontwerp.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat is er mis met het ovale ontwerp?
Golvas

Mountainmac beschreef het hierboven al duidelijk en volledig: bij een ronde stuurpen / stuurbuis combinatie voel je veel sneller dat de klemming tussen beide onderdelen niet OK is.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ja akkoord, dat snap ik ook wel ;)
Maar op zich is dat het enige. Stuur staat altijd perfect gecentreerd en er moet echt iets heeeeeel erg los zitten om zomaar van de vorkbuis af te schuiven. Dan heb je eerste al serieus speling opgelopen en moet de kracht 100% recht omhoog gericht zijn.
Bij boutjes die zo los zitten is het naar mijn mening vrijwel onmogelijk om dit niet te voelen. De eerste de beste keer remmen voel je de vork bokken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

allesstroomt schreef: 06 nov 2018, 19:56 Ik denk ook aan het feit dat last-minute de carbon voorvork uiteindelijk als alu voorvork in productie is genomen.
Volgens mij was dit geen last-minute beslissing maar een voortzetting van het beleid van Stromer om van carbon op alu over te gaan, waar ze mee gestart zijn met de ST1 X in 2017. Alles hierna is met alu voorvorken gekomen. Op Eurobike in september 2017 vertelden de mensen van Stromer mij al dat de voorvork van de ST5 alu zou zijn, de ST5 was toen nog niet in productie gegaan.
allesstroomt schreef: 06 nov 2018, 19:56 ik denk dat ik wat opgejut ben door de fantastische gemiddelde snelheden van 40+ die ik hier las
Snap ik, net als de rest van je overwegingen.

Ik vind het een hele goeie zaak dat je besloten hebt om jezelf niks meer aan te trekken van de resultaten van mede-forummers. Toen Lomito begon met de actieradiustabel, bungelde ik met mijn ST1 X met 614Wh accu steevast onderaan v.w.b. de gemiddelde snelheid. (Wél bovenaan qua actieradius.) Het voelt een beetje "raar", met al die snelle, kilometervretende topsporters op de Stromer. Maar feitelijk is het ZO niet belangrijk voor jouw eigen plezier!

Hopelijk stap je snel weer op, en kan het genieten weer rustig aan beginnen. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Die 40+ snelheden gemiddeld zijn ook maar te halen op wegen die je goed kent, zonder al te veel stopplaatsen. Zelfs iemand zonder conditie kan met een st5 op 20 km ononderbroken jaagpad 42 gemiddeld rijden op S stand.

En niemand hier zal iemand scheef bekijken als die maar 32 gemiddeld rijdt.
Zoals stromeur zegt, dan is de actieradius weer veeeele malen hoger.

Ik ben benieuwd naar je volgende fiets!
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Niet heel veel nieuws te melden na de expertise. D man heeft met een half oog naar de fiets gekeken, gevraagd of stromer ook losse frames verkoopt (nee) en dan totaalverlies bevestigd.

Enkele dagen later belt de expert mij op om te vragen of ik alle documenten nog heb omdat ze de fiets aan opkopers gaan aanbieden. Ik heb hen dat ten stelligste afgeraden omdat stromer de fiets nooit meer wil activeren. En onderdelen als batterij zijn ook instabiel volgens hen.

Kan wel vervelend worden want zogenaamde verkoopwaarde zou afgetrokken worden van de som die verzekering mij uitkeert. Overijverige expert dus. Maar we zien wel.

Iets lastiger heb ik het met het feit dat nu blijkt dat mijn banden op 3 bar stonden. Dat terwijl ik expliciet gevraagd had of ze op 2.2 bar staan. Toen de fiets binnen was voor de tmm sensor modificatie heeft men blijkbaar de banden zonder mijn weten toch op 3 gezet. Ik kan me niet ontdoen van de gedachte dat dat mede oorzaak is van de val.

Daarnaast ook nog bezoek gehad van de man die me zien vliegen heeft. Hij kon min of meer vertellen wat er gebeurd is. Ik kwam van de brug en daarachter is er een lichte knik naar rechts en dan naar links. Rechts staan autos geparkeerd. Volgens hem ben ik uit evenwicht geraakt door rechts een autospiegel licht geraakt te hebben. Dat in combi met hobbels in het fietspad deed me schuinweg richting grasberm vliegen. Het gras was uiteraard dan de betere optie ivm betonnen fietspad.

Enfin, er komt stilaan beweging in de spieren links.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

allesstroomt schreef: 12 nov 2018, 23:12 Kan wel vervelend worden want zogenaamde verkoopwaarde zou afgetrokken worden van de som die verzekering mij uitkeert. Overijverige expert dus. Maar we zien wel.
Waarom dat? De rest/verkoopwaarde van het wrak is toch helemaal jouw zaak niet? In je polisvoorwaarden staat precies waar je recht op hebt, en zo kort na aanschaf zegt mijn boerenverstand: aanschafwaarde minus evt. eigen risico. (Maargoed, ik ken jouw polis niet.)

Verder zou ik me totaal niet bemoeien met wat de verzekering met het wrak doet. Total loss verklaarde voertuigen worden zo vaak doorverkocht aan opkopers en ja, dat is soms best een smerige handel, maar daar kan jij toch niks aan doen?

Ik heb ook wel schade-Stromers op MP/Ebay e.d. voorbij zien komen, soms was de verkoper hier eerlijk over, soms niet. Het is aan de kopers om zichzelf goed te informeren over de staat van een 2e hands voertuig dat ze willen aanschaffen. (En als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat het meestal ook...) Plus een opkoper kan wel te goeder trouw zijn en b.v. besluiten om alleen de onderdelen die nog goed zijn los door te verkopen. Dat weten wij allemaal niet en dat zijn ook onze zaken niet.

En als Stromer jouw ST5 graag wil hebben voor verder onderzoek dan weten die ook prima waar ze moeten zijn: bij jouw verzekering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie