Schade ST5 na zwaar ongeval

Lomito

Vandaar ook de aangepaste cursus Voertuigbeheersing toegespitst op de speed pedelec die momenteel in voorbereiding is.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 10:09 Hey Jeroen,
Ja weer thuis, sneller dan verwacht. Ik had 200km gefietst alles bij elkaar...
200 km en dan al je fiets total? je doet het beter dan ik; de mijne had er 536 km (volgens de app) op zitten. We hebben beide dure kilometers gemaakt...
allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 10:09 ... binnen de zes weken. ...
Ik had uit het verhaal van de heren medici ook begrepen dat ook ik na 6 weken weer mocht gaan revalideren (beginnen met oefeningen, langzaam werk hervatten etc; mijn partner die steeds mee is geweest begreep hetzelfde) Helaas breng ik net als jij mijn tijd voornamelijk door op een bed in de woonkamer; gelukkig 's nachts in mijn eigen bed. Jouw casus is natuurlijk een heel andere dan de mijne; dus we moeten geen appels met koeien vergelijken; maar pin je niet vast op die 6 weken. (jij hebt 3 pinnen dus een gewaarschuwd fietser telt voor 3?). Ik had het best lastig toen ik na 6 weken te horen kreeg dat het herstel veel langer ging duren.
allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 10:09 Intussen totaal geen pijn en geenenkele pijnstiller nodig. Ik ben daar nogal goed in blijkbaar.

Ik vind het echt zo bizar dat de natuur ervoor zorgt dat je zo een val zelf niet bewust meemaakt. Ik weet dus echt niet hoe spectaculair het was.
Ik ervaar exact hetzelfde heb geen herinnering van de koprol die ik gemaakt zou moeten hebben. Ik weet wel dat meteen na het ongeluk ik opgestaan ben om mijn rugzak af te doen maar op last van een arts in opleiding toch maar weer ben gaan liggen.
Wat de pijnstillers betreft erg fijn; ik moet helaas bekennen dat ik een lage pijngrens heb (bekend onder de Nederlanders als "een watje"). De dosering van de pijn is zodanig dat ze er zeker van zijn dat ik niet te veel doe; Lees ik voel altijd pijn of ongemak. Mezelf kennende is dat heel verstandig want wanneer ik niets voel dan ga ik veel te veel doen. Stil zitten/liggen/geduld is niet mijn sterkste kant :ai
allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 10:09 Hoe gaat het met jou intussen. Wel al op de been? Bij jou waren het nekwervels niet?

De nekwervels is het verhaal van klaas viewtopic.php?f=5&t=1892&p=39257&hilit= ... els#p39257 ;

Mijn verhaal staat op viewtopic.php?f=16&t=819&hilit=topic&start=250#p34137
In het kort; ruim 8 weken geleden; 10 gebroken ribben, gebroken sleutelbeen, "gebroken wervel", lichte hersenschudding en klaplong. Een week ziekenhuis en nog steeds erg veel op bed.
allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 10:09En waar ik heel benieuwd naar ben: hoe is je gevoel over opnieuw gaan fietsen? Ik heb precies toch wat schrik en neem me voor niet hard te gaan. De hobbels in de weg op gewone fietspaden die je om praktische redenen gebruikt (om ergens te raken waar je nog nooit eerder kwam ofzo, klant bezoeken...) zijn echt legio en ik moet dus eerder routes gaan uitstippelen. Want de fietsroutes op het fietsroutenetwerk zijn wel redelijk ok als je die kunt volgen.

Omdat de fiets total loss is en de verzekering het bedrag (excl de restwaarde) reeds naar mijn FM heeft overgemaakt staat mijn fiets in principe klaar. Dus de keuze of ik nog wel een fiets wil is meer ga ik mijn nieuwe fiets houden of ga ik hem verkopen?

Mijn mobiliteit beperkt zich op dit moment tot ongeveer 400 a 500 meter wandelen en fietsen mag ik nog niet. Autorijden durf ik alleen kleine stukjes omdat rechtop zitten nu extra energie kost en die energie kan ik niet in auto rijden steken. Dus mijn ritjes beperken zich tot 15 a 20 minuten (zeg maar naar de fietsenmaker en terug).

Door mijn beperkte mobiliteit, conditie en het verbod om te fietsen wil/mag ik nu geen fiets; ik verwacht nog wel even bezig te zijn met herstel; hoop heel naïef in eind november weer een paar uurtjes te kunnen gaan werken; maar dat zal wel december of later worden. Ik zou de fiets ook pas in 2019 willen hebben (scheelt weer een jaar met 2018 mocht ik hem willen inruilen)

Nu ik over jou of klaas zijn ongeluk lees; ga ik toch langzaam maar zeker twijfelen of ik geen st1x 25 km/h wil....

Een van de redenen om naar het werkt te gaan fietsen was dat ik meer aan mijn conditie wil gaan doen; Dit is compleet mislukt; mij conditie, na 8 weken op bed, is nog nooit zo slecht geweest. De tweede reden is dat ik minder tijd over het reizen wilde doen; Met een vertraging van nu al 8 weken ga ik dat nooit meer rechttrekken.

Mijn gedachte fietsen is goed voor mijn gezondheid moet ik helaas bijstellen. :o

Dus ja ik begin erg te twijfelen; een ongeluk zit in een klein hoekje; en hoe voorzichtig je ook bent je bent helaas niet de enige die de oorzaak van een ongeluk is. Het is altijd een samenloop van omstandigheden waarbij ik me terdege realiseer dat de snelheid van onze fietsen gelijk voor een grotere kans op meer schade zorgt...

De belangrijkste reden om toch opnieuw te gaan fietsen is dat ik graag mijn ecologische foot-print omlaag wil brengen; de fiets is dan snel een van de middelen om op het werk te kunnen komen.

twijfel, twijfel, twijfel. Geluk bij een ongeluk is dat het nog wel even duurt voor ik weer kan of mag fietsen :lol:
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Jeroen, dat is veeel heftiger dan wat ik hier meemaak lijkt me. Die ribben alleen al zijn verschrikkelijk. Dan zou mijn pijngrens ook snel overschreden zijn hoor.

Bedankt voor de waarschuwing ivm 6 weken. Ik ga proberen me er niet op vast te pinnen (haha, pinnen, van titanium!).

En je kunt toch al met de auto rijden? Dat is al straf vind ik.
Over auto's gesproken: ik heb zelf telkens bij een nieuw voertuig wel eens een ongevalletje. Je moet zoals Lomito zegt wellicht wennen aan het karakter ofzo, en ik ben zelf ook vaak verstrooid. En toch, met de fiets was ik me erg bewust van wat er kon gebeuren. Toen ik opstond na het ongeval met al die mensen om me heen dacht ik dan ook als eerste idee: dit kan niet waar zijn, dit gaat niet over mij. Heel vreemd.

Enige voertuigen waar ik geen ongevallen mee had zijn classic cars, vandaar dat ik sinds 5 jaar ook geen moderne auto meer heb!

Langere afstanden fietsen was echter echt waarom ik die ST5 had: buiten zijn, beweging hebben, en bovendien geen brandstof verbruiken, kan het beter. Maar je bent echt wel kwetsbaarder en dat doet mij nu dus ook twijfelen.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

allesstroomt schreef: 28 okt 2018, 18:00 Jeroen, dat is veeel heftiger dan wat ik hier meemaak lijkt me. Die ribben alleen al zijn verschrikkelijk. Dan zou mijn pijngrens ook snel overschreden zijn hoor.
In het ziekenhuis was een special team voor pijnbestrijding; op een gegeven moment had ik meerdere soorten. De pijn verdween toen snel; Gelukkig is dat nu terug naar 2 soorten pijnstillers (Diclofenac en Paracetamol). Pijn vergeet je ook snel. Bij mij lag het pijnpunt (flauwe woordspeling) vooral in de onderrug en als tweede het sleutelbeen, dus als je mij vraag doen gebroken ribben pijn dan zeg ik dat gekneusde ribben meer pijn doen. ;)

Had wel last bij hoesten of lachen. (Geen dank nog aan bepaalde forum leden: F, C en S)
Maar misschien komt dat, doordat je maar op één plaats de meeste pijn kan voelen... (en misschien ook omdat toen ik een gekneusde rib had alleen paracetamol gebruikte). Dus in mijn optiek ben ik een echte mazzelaar; heb goede vooruitzichten op weinig of zelfs geen restschade en Ik hoef niet moeilijk te doen bij de douane ;p .

Overigens doen we geen wedstijdje wie is het heftigst is! En als dat het wel was dan win jij met je 200 km & 3 pinnen; :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jjj schreef: 28 okt 2018, 19:20 Had wel last bij hoesten of lachen. (Geen dank nog aan bepaalde forum leden: F, C en S)
:ai

Ehh... :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Geen L, dus ik ben safe... :lol:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Beste jjj ook al zit alles nu even tegen.......ik heb in ruim 30 jaar brandweerwerk zoveel mensen uit auto's en andere narigheid zien komen die meer dood dan levend waren.......ik denk dat allen die het ongeval uiteindelijk overleefd hebben weer in de auto/op de motor zijn gestapt. Oud collega van mij heeft 20 jaar gecrosst en veldrijden, zelden gevallen of ander letsel gehad.
Vorige week is hij achterwaarts van de trap gevallen en heeft beide polsen gebroken, onderarmen gefragmenteerd gescheurd (pijpbreuk) 11 ribben gekneusd etc. etc. zit nu in een soort stellage met beide armen.....hij popelt om weer aan het werk te kunnen enfin je snapt het wel blijf alsjeblieft gewoon lekker fietsen met een SP. en bouw weer rustig op! Probeer er weer van te genieten na zoveel ellende komen er weer betere tijden! :shock:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben er zelf wel een voorstander van om door te pakken na een traumatisch ongeval. Of in ieder geval om het weer voorzichtig te proberen. Je hoeft niet meteen 45km/u, of direct heel erg lang te gaan rijden. Gewoon een rustig rondje om de kerk en misschien een week later pas twee rondjes.

Maar ik denk dat niemand kan bepalen wat er gebeurt als een ongeval zich nestelt in je kop. Dat kan echt ontzettend moeilijk zijn. Ik heb zelf zeker een jaar lang de plek van een zwaar ongeval vermeden, om er in het half jaar daarna enkel met gierende hartkleppen langs te durven. Het kost gewoon tijd... en bij de één verdwijnt alle angst, bij een ander nooit.

Voor iedereen die vliegles heeft gehad van een Stromer geldt denk ik: zet je jezelf niet onder druk, en laat je ook niet onder druk zetten door anderen. Probeer voorzichtig hoe het gaat als JIJ daar aan toe bent. En is dat nooit, dan is dat maar zo. Niemand zal je erom veroordelen (en doen ze dat wel: fok dat dan maar).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En bedenk: je KUNT met een Stromer 45km/u, het moet niet. Je mag ook gewoon rustig rijden om het gevoel weer te krijgen.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 27 okt 2018, 18:03
pleeyer_wan schreef: 27 okt 2018, 17:34 en vind het een akelige gedachte dat dat stuur zou kunnen breken door al dan niet een stevige hobbel.
Stuur is niet gebroken......

@stromeur: roeping als schooljuf gemist? Fraaie uitleg. Ik kan een voorvork met bijna ogen dicht vervangen, maar helder op papier zetten is ook een kunst.

Enige wat ik niet snap: ik heb in het wielerpeloton veel crashes gezien, op de atb e.e.a. gezien/overkomen, maar nog nooit een stuurpen van de stuurbuis los zien komen. Altijd brak er wel iets anders. De vraag die vanaf het allereerste moment dat ik de fotos zag was ‘hoe vast zat de stuurklemming’. Maar die ga je nooit kunnen beantwoorden.
bij Parijs-Roubaix zelfs nog nooit gezien dat dit losgevlogen is.......... iig. wel weer een puntje van aandacht voor aflevering en na 50 km. rijden. :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie