Stuur- en stuurpen-opties voor de Stromer ST3

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02
Stromeur schreef: 22 apr 2019, 12:49 Niet bedoel als aanval hoor, maar gewoon omdat ik het me afvraag: wie zegt dat jouw stuurpenverhoger niet ineens kan afbreken?
Ook niet zo opgepikt. Niemand zegt me dat mijn stuurpenverhoger heel blijft. Maar hetzelfde geldt voor mijn goedgekeurde en originele voorvork. Die is goedgekeurd voor gebruik op een SP en zou niet mogen afbreken, maar dat deed hij in 2016 wel.

Met fietsen op een SP neem je een risico, dat geldt voor een ongemodificeerde SP en wat meer met een gemodificeerde SP. Voor mij geeft fietsen met een ongemodificeerde SP (mijn fiets zonder stuurpen verhoger en zonder verende zadelpen) een reëler risico voor schade aan mijn lijf dan hoe hij nu is: ik zat 1-2 keer per jaar bij de manueel therapeut om mijn nek en rug weer probleemvrij te krijgen. Zowel de zadelpen als de stuurverhoger zorgen ervoor dat ik mijn lijf niet verkeerd belast op de fiets. En het fietsen zorgt ervoor dat ik wel mijn beweging krijg.

Er is voor lange mensen gewoon te weinig te krijgen. Dan is het heel makkelijk oordelen en zeggen dat je de fiets maar gewoon moet verkopen, maar persoonlijk vind ik dat wat gemakkelijk.

Dit staat overigens helemaal los van wetgeving: ik vind de regeling dat je goedgekeurde spullen op een SP moet zetten op zich goed. Wellicht trouwens dat er ondertussen wel voor SP gebruik goedgekeurde stuurpen verhogers zijn, dit is een goed moment om eens te zoeken (of dat aan Golvas over te laten :mrgreen: )
Hoi Freddy,

Ik ben ook op zoek naar iets als een stuurverhoger. Iets wat door velen hier wordt afgeraden of verafschuwd, maar ik sluit me volledig aan bij wat jij hierboven aangeeft. Ik wilde graag een speed pedelec met achterwielmotor die geen problemen had met heuvels en een design dat me aansprak. Dat is voor mij de Stromer ST2, ik zit inderdaad ook niet te wachten op rugklachten vanwege de verkeerde houding, iets waar ik nu nog wel eens last van heb. Iets dat ik niet op mijn Sparta Ion E-speed heb, maar die gebruik ik niet voor woon-werk, ivm de motor die niet sterk genoeg is ;p

Alleen zit ik ver voorover en als ik comfortabel rechtop wil zitten, dan kan ik de remmen niet goed bereiken (ik ben 1m90) - wat raad jij me aan?

Hoe het eruit ziet maakt me geen drol uit, als het maar veilig is. Alvast bedankt!

Gr,
Bart :D
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ikzelf heb een Ergotec stuurpen verhoger. Ideaal zou je bij hen safety level 5 moeten hebben, maar toen ik hem kocht was dat er niet, dus ik heb het hoogste niveau gekozen dat er was. Ik weet niet wat er nu is.

Wat ik je aanraad: neem alleen iets waar jij zelf een goed gevoel bij hebt, niet iets wat een “random guy” op een forum adviseert. Het is jouw risico, waarvan jij moet inschatten of jij dat accepteert of niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik ben bij de bikefitter geweest voor mijn racefiets, en meteen ook mijn stromer meegenomen.
Bleek dat ik te laag zat op mijn stromer (had ook wel knieproblemen dus vermoedde dit wel).
Nu zit ik een stuk hoger en krijg ik in ruil last van mijn polsen en nek. De bikefitster had dit voorspeld, omdat mijn stuur nu (ondanks de urban comfort stuurpen) een pak te laag zit.
Ik heb nu het (lelijke) riser stuur besteld bij mijn FM. Ik laat weten hoe dat me vergaat.

Maar voor mensen met veel rug -en andere fysieke klachten raad ik nu gewoon de ST1 of ST2 met riem aan. Die gemetrie is ongelofelijk relax. Dat heb ik nu al gemerkt omdat ik de nieuwe ST1 als vervangfiets heb voor de mijne.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 12 mei 2021, 11:07 Maar voor mensen met veel rug -en andere fysieke klachten raad ik nu gewoon de ST1 of ST2 met riem aan. Die gemetrie is ongelofelijk relax. Dat heb ik nu al gemerkt omdat ik de nieuwe ST1 als vervangfiets heb voor de mijne.
Nu alleen nog een XL frame voor die modellen :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Inderdaad, was voor mij te klein, maar de houding was ongelofelijk relaxed. Ik zou een volledige dag op die fiets kunnen doorbrengen zonder ooit ergens last van te krijgen, zo veel was duidelijk.

Mensen die hier zeggen dat ze de ST3 willen om dan ook met hun vrouwtje naast de gewone ebike willen rijden zouden toch beter herbekijken of ze toch niet voor de ST1 willen gaan. Daar is dat gewoon een pretje om te cruizen aan lage snelheden en lange tijd. Dat is totaal onplezierig op de spartaanse ST3...
ST3 black 983wh
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zouden de sturen van de ST1/ST2/ST3 ook op een oude ST1 passen?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja hoor dat is geen enkel probleem. Al die sturen, de jouwe ook, hebben een klemdiameter van 31,8mm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dan ga ik er toch maar eens eentje bestellen, bedankt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Zo, ik rijd nu twee weken rond met mijn nieuw stuur.

Ik reed ervoor rond met enkel urban comfort stuurpen, maar ik zat te laag en kreeg knieproblemen. Vervolgens verhoogde ik mijn zadel, knieproblemen weg maar wel nek, rug en polsproblemen wegens de enorm diepe sportieve zit.

Nu heb ik concreet deze setup:
ST3 + urban comfort stuurpen + handlebar 20mm rise 20° backsweep. Code 400259 (van stromer zelf dus goedgekeurd).

Ik ben 1m98 groot. Het verschil in comfort is enorm. Van de ene dag op de andere bijna geen last meer in polsen, nek en rug. Nu na 2 weken zijn alle pijntjes en zure plekken verdwenen. Die dwaze 2 cm rise maakt blijkbaar toch heel veel uit, alsook de lichte (nauwelijks met het blote oog zichtbare) backsweep zorg ervoor dat mijn polsen rust vinden, dus ook daar zijn problemen van de baan. Als bonus voelt de fiets ook wendbaarder en makkelijker bestuurbaar aan en voel ik me zekerder in mijn sturen (ik had verwacht dat dit sturen vager en slechter ging worden door minder sportief stuur, maar het omgekeerde blijkt het geval).

Ik heb dus eindelijk de stromer gevonden die helemaal bij me past. Sommigen zeiden me al: "als je zoveel moet veranderen, pas je dan wel op een stromer?", anderen zoals ik zeggen: "als stromer het aanbiedt, waarom niet, ik maak de fiets passend op die manier". En geen enkele andere speedbike die af fabriek op mijn maat afgestemd is heeft de andere eigenschappen die ik zoek en vond bij stromer.

Ik schrijf dit voor zij (zoals Freddy) die groot zijn en zoekende naar een speed pedelec, bij stromer uitkomen om redenen waar dit forum vol mee staat, maar door hun lengte bezorgdheden hebben over de al te spartaanse zit van de stromer ST3 serie.
ST3 black 983wh
mrstrom

welke frame maat heb je?
Plaats reactie