[Discussie afgesplitst van het "w 210280 (binnen 5 km)"-topic. Stromeur.]
Gisteren nog 90 km gereden op de st5. Van hoogeveen naar giethoorn. Gele accu op. Blauwe accu 65 procent. Stand 3 en veel op stand s.
Geen fout of problemen onderweg.
Prestaties Stromer ST5: stroomverbruik, vermogen, actieradius
11,5 x 31,7 = 365 Watt... voor een ST5 (500-600 Watt nominaal vermogen) is dat zeker niet veel. Ik zou eerder een stroomverbruik van 550 / 31,7 = 17 Wh/km verwachten.
De snelheid zit in de formule: Geleverde vermogen (in Watt) = gemiddelde stroomverbruik (in Wh/km) x gemiddelde snelheid (in km/h)... eenheden Wh/km x km/h = Wh x 1/h = W
Op mijn Es was mijn gemiddelde stroomverbruik 14,5 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 31,2 km/u, ofwel een geleverd vermogen van 452 Watt. En dat is voor Essen een redelijk normale verbruik, iets aan de hoge kant maar ik rij lui.
Voor een ST5 kun je een hoger verbruik verwachten, ik zit na een dikke 400 km op een gemiddeld verbruik en snelheid van 16,3 Wh/km, resp. 36,5 km/h ofwel 595 Watt waarmee ik het vermogen redelijk goed benut.
Op mijn Es was mijn gemiddelde stroomverbruik 14,5 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 31,2 km/u, ofwel een geleverd vermogen van 452 Watt. En dat is voor Essen een redelijk normale verbruik, iets aan de hoge kant maar ik rij lui.
Voor een ST5 kun je een hoger verbruik verwachten, ik zit na een dikke 400 km op een gemiddeld verbruik en snelheid van 16,3 Wh/km, resp. 36,5 km/h ofwel 595 Watt waarmee ik het vermogen redelijk goed benut.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ja en nee. Je formule klopt, je aanname niet. Bij een gemiddelde snelheid van 40 km/h heb je een flink hoger verbruik dan bij een gemiddelde snelheid van 30 km/h. Als je in beide gevallen het juiste verbruik invult dan komt het goed...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik sta er ook van te kijken maar het verband tussen gemiddelde snelheid en stroomverbruik blijkt vrijwel lineair te zijn (met dank aan de grafiek van Tomasj).
Uiteraard is het energieverbruik niet evenredig met de snelheid, snelheid zit immers kwadratisch in het energieverbruik (formule luchtweerstand) maar dat betekent niet automatisch dat het stroomverbruik in gelijke tred oploopt.
De verklaring is vrij eenvoudig: energieverbruik = input fietser + stroomverbruik E-motor... de E-motor gaat maximaal tot zo'n 500 Watt en de rest verzorgen we zelf.
Uiteraard is het energieverbruik niet evenredig met de snelheid, snelheid zit immers kwadratisch in het energieverbruik (formule luchtweerstand) maar dat betekent niet automatisch dat het stroomverbruik in gelijke tred oploopt.
De verklaring is vrij eenvoudig: energieverbruik = input fietser + stroomverbruik E-motor... de E-motor gaat maximaal tot zo'n 500 Watt en de rest verzorgen we zelf.
Net mijn vrouw naar haar werk gebracht met 16,0 km @ ~25 km/u en vervolgens nog 28,6 km @ ~38 km/u omgereden, totaal 44,6 km @ 33,2 km/uur en daarbij precies 70% verbruikt.
Stroomverbruik is dus 983x0,70/44,6 = 15,4 Wh/km. Het geleverde vermogen 15,4x33,2 = 511 Watt... een stuk lager dan de eerder genoteerde 595 Watt op een rit waarbij ik de hele afstand volle bak gereden heb in stand S.
Na 500 km staan de OMNI-totalen op 16,4 Wh/km @ 34,9 km/u ofwel 572 Watt.
Voor de Es was dat 14,5 Wh/km @ 31,2 km/u (over 13.190 km) ofwel 452 Watt.
Stroomverbruik is dus 983x0,70/44,6 = 15,4 Wh/km. Het geleverde vermogen 15,4x33,2 = 511 Watt... een stuk lager dan de eerder genoteerde 595 Watt op een rit waarbij ik de hele afstand volle bak gereden heb in stand S.
Na 500 km staan de OMNI-totalen op 16,4 Wh/km @ 34,9 km/u ofwel 572 Watt.
Voor de Es was dat 14,5 Wh/km @ 31,2 km/u (over 13.190 km) ofwel 452 Watt.
En mijn dagelijkse gouden uurtje: 45,0 km @35 km/u met 16% over in het blauwtje. Ofwel 983*0,84/45 = 18,3 Wh/km... iets aan de hoge kant maar ik heb ook de hele rit in stand S gereden en daarbij van Herveld tot Arnhem (17 km) tegen de wind in gebold. Geleverde vermogen: 18,3*35,0 = 640 Watt... wauw!
Op een onverplicht fietspad nog bijna een frontale aanrijding met een scooter, we konden allebei tijdig stoppen maar mijn achterwiel kwam daarbij wel even los van de grond. Scheelt weer dat ik in de afdaling RECUP-2 had ingeschakeld en daardoor niet met volle bak naar beneden denderde...
Op een onverplicht fietspad nog bijna een frontale aanrijding met een scooter, we konden allebei tijdig stoppen maar mijn achterwiel kwam daarbij wel even los van de grond. Scheelt weer dat ik in de afdaling RECUP-2 had ingeschakeld en daardoor niet met volle bak naar beneden denderde...