Eerste ervaringen met de Stromer ST5

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ja zo is het ook weer..... :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Lomito schreef: 17 jul 2018, 15:08 Vanmorgen heb ik mijn ST5 naar de dealer gebracht voor het tweaken van de krachtsensor. Jos heeft daarbij de bouten van de TMM op gelijk aandraaimoment gezet....... gaf, de offset-waarde van de sensor steeg naar 0,9 en de ondersteuning voelde ook een stuk beter. Maar ik was nog niet tevreden, ik wil een fiets die minstens zo lekker rijdt als de ST2s waarna Jos een kalibratietrucje heeft uitgehaald waarna de fiets pas echt begon te zingen als een nachtegaal na enkele maanden onthouding.
..........
Hai Chris,

Weet jij wat je calibratietrucje was?

Ik kreeg mijn ST2S terug van m’n FM na een onderhoudsbeurt en nwe softwareupdate, en nu fietste ik devolgende dag met mn Es met gemak 48km/h, daarvoor moest ik echt hard werken om dat mogelijk te maken!

Gister had ik t gevoel dat het toch weer volgens het oude was... raar...
+ST2S and n-joying it to the max...
mhoutman

Strömie schreef: 14 jul 2018, 18:54 Ik heb vanmiddag de ST5 in ontvangst mogen nemen. Laten we positief beginnen. Hij fietst GEWELDIG. Banden hebben een heel goed comfort. Je komt veel makkelijker op de 48 km/h t.o.v. de Es.

Problemen met de ST5

1. Supernova werkt niet
De koplamp brand niet, reageert niet. Het icon in het display geeft wel aan dat de lamp aan is. Stromer gaat uitzoeken waar het aan ligt.

2. Dagrijverlichting werkt niet
De dagrijverlichting U brand ook niet.

3. Afdekkapje stuur
Het afdekkapje op het stuur past ronduit slecht. Je hoeft er maar naar te wijzen en het zit los. Zoiets kan gewoon niet voor een fiets in deze prijsklasse. Ik kan niet geloven dat zoiets wordt uitgeleverd. Mijn idee is dat het kapje een halve mm te breed is.

Daarbij heeft de grote afdekkap een gele tint. Het kleine (ST5) kapje heeft dezelfde kleur als het gehele stuur. De pasvorm van de grote afdekkap had ook echt beter passend kunnen zijn.

4. Koffertje
Wat ook jammer is, maar niet echt belangrijk is dat het kartonnen koffertje met de lader nog gewoon een ST2 doos is. Dat komt niet echt premium over. Er zat wel een excuus brief bij. Maak dan een universele Stromer branded verpakking. Dan heb je dit 'probleem' niet meer.

5. Beugel spatbord krom
Wat me thuis opviel is dat de beugel van het spatbord aan een zijde krom is. Dat zie je toch als je hem in elkaar zet?
EDIT: ZELF RECHT GEBOGEN

6. Accuklep ontgrendeld niet
EDIT: MIJN FOUT (harder de knop indrukken, knop werkt mechanisch)

Ik ga ervan uit dat deze zaken ook snel opgelost worden, en zal dit ook posten. Niet alleen kritiek. Daarbij mijn vorige Es probleemloos heeft gewerkt is dit wel even een domper.
Hey Bjorn nog nieuws of heeft de dealer inmiddels punt 1, 2 en 5 opgelost :?:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik hoorde gisteren ook dat de turbo-knop van de ST5 geen permanente stand is, maar alleen mag gebruikt worden om een (korte) boost te geven. Ik heb die ST5 niet zo gevolgd, maar had dat zelf nog nergens gelezen. Klopt dat?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar zou je zomaar weleens gelijk in kunnen hebben. Ik herinner me nu je dit zegt ook ineens dat het eerder zo door de salesman van Stromer Benelux aan mij is uitgelegd op Eurobike 2017: een tijdelijke boost. Maar toen een half jaar later de eerste berijdbare prototypes in NL kwamen heb ik er totaal niet meer aan gedacht, en ben ik dus gewoon met stand S standaard aan gaan testrijden. Dat kon ook gewoon.

Het zou kunnen verklaren waarom stand S niet mega-indrukwekkend is, en misschien ook wel waarom Lomito het ondersteuningsbalkje in zijn display nooit op max ziet komen, want dat gebeurt dan misschien alleen als hij stand S als boost gaat inzetten:

viewtopic.php?f=20&t=1465

Als je gelijk hebt, dan had Stromer die S stand beter anders kunnen inrichten. Nu kun je hem inschakelen en aan laten staan, terwijl er eigenlijk een aparte knop voor zou moeten komen op de button-ring op het stuur (een vierde knop dus), die het dan maximaal een x aantal seconden doet. Zo'n knopje zit b.v. ook op de reguliere e-bike van mijn pa, met precies zo'n werking: tijdelijke boost.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Strömie
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mei 2018, 12:41

Ben net terug van de dealer. Er zat blijkbaar GEEN ZEKERING in de fiets! Dat is toch ongelooflijk. Eindcontrole is er dus helemaal niet. Dan kan echt niet Stromer. :bu:

Nu werkt de Supernova wel, maar de dagrijverlichting in het frame nog steeds niet. Ondanks dat deze op ON staat in het servicemenu. Moeten ze weer met Stromer bellen.

Het spatbord wordt nieuw besteld. Er is blijkbaar niks aan af te stellen.

To be continued!

Het verhaal van de S stand ken ik niet. Ik merk dat hij in S makkelijker op topsnelheid blijft, maar geen giga verschil.

Een extra knop lijkt me wat overdreven. Ze kunnen het ook programmeren dat de S een x-aantal seconden actief is en dan terug naar de 3 springt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Strömie schreef: 21 jul 2018, 12:38 Ben net terug van de dealer. Er zat blijkbaar GEEN ZEKERING in de fiets! Dat is toch ongelooflijk. Eindcontrole is er dus helemaal niet. Dan kan echt niet Stromer. :bu:
Auch...
Hier mag Stromer inderdaad wél voor door het stof, want nu is de root-cause duidelijk.

Bij het installeren van de OMNI C module worden alle functies van de Stromer getest, ook de complete verlichtingsuitrusting: dagrijverlichting frame, dagrijverlichting M99 PRO, nachtverlichting M99 PRO, grootlicht M99 PRO, verlichting M99 Taillight en remlicht M99 Taillight.

Ik moest zelf deze week door het complete testprogramma heen toen ik een nieuwe OMNI C in mijn 2017 ST2 S installeerde. Doorloop je dit testprogramma niet volledig succesvol (wat mij gebeurde omdat het programma de toeter wilde testen terwijl ik die niet heb), dan blijft de OMNI C in de test-mode en kun je onmogelijk verder naar de drive-mode. De drive-mode is de modus waarin je de Stromer daadwerkelijk kunt gaan berijden en bedienen via de OMNI C.

Dat jouw Stromer ST5 werkend aan je is afgeleverd met een niet afgezekerde M99 PRO is dus alleen mogelijk als er zaken zijn omzeild. (Wat Stromer voor mij terecht heeft gedaan, omdat we toch langs die toeter-test moesten zien te komen.) Ook je dealer gaat hierin trouwens bepaald niet vrijuit. Dit soort dingen kijk je na voordat je levert aan je klant.

Wel een geluk bij een ongeluk dat het dus mega-simpel op te lossen was. (Maar meer positiefs kan ik hier eigenlijk ook niet over zeggen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Dankzij de proefrit die ik van Lomito mocht maken kan ik eindelijk weer meepraten.
Die fiets gaat weer als de brandweer trouwens.
Standaard 48 in 't uur zonder gek veel moeite. Heb trouwens alleen strandje 's (nee telefoon.. Ik bedoel echt STANDJE S) geprobeerd.
Electric schakelen is ook een onverwacht genot. Had ik niet verwacht. Kansje 12 idd echt toevoegen Chris.

Gelukkig kan ik nog steeds intens genieten van m'n ST1X. Was ik ff bang voor. Heerlijk langs de Waal Nijmegen - Tiel daarnet.

Dus ik hou m'n poen nog ff in de zak
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Awv, ik las je andere bericht over de testrit net ook. Tof dat Lomito zijn ST5 hiervoor beschikbaar heeft gesteld.

Ik snap het wel, dat de ST3 en de ST5 op papier misschien niet mega-revolutionair ogen. Het zijn inderdaad echt bikes waarbij je GEVOELD moet hebben hoe geweldig ze rijden, en wat het enorme verschil is met de Stromers uit de huidige vloot. Datzelfde gold al voor het elektronisch schakelen: je hoeft het echt niet te hebben, maar als je het eenmaal hebt ervaren dan wil je eigenlijk niet anders meer. Ik had het Di2-systeem al op een andere fiets voordat ik op de Stromer ST1 X overging, en toen heb ik het in het begin echt gemist. Maar je went er wel weer aan.

Ik ben net als jij van plan om mijn huidige Stromer nog een tijdje te houden (ik heb ook de mazzel dat ik in ieder geval elektronisch kan schakelen op mijn Es), maar die ST3 en ST5 zijn vreselijk aantrekkelijk als je de wijzigingen zo duidelijk in het rijgedrag terugziet. En dat is een feit.

Gelukkig is het bij mij geen kwestie van geld in mijn zak houden, het geld is er gewoon: niet. En dat maakt het dan meteen weer een stuk makkelijker om de verleiding te weerstaan :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 21 jul 2018, 12:34 Als je gelijk hebt, dan had Stromer die S stand beter anders kunnen inrichten. Nu kun je hem inschakelen en aan laten staan, terwijl er eigenlijk een aparte knop voor zou moeten komen op de button-ring op het stuur (een vierde knop dus), die het dan maximaal een x aantal seconden doet. Zo'n knopje zit b.v. ook op de reguliere e-bike van mijn pa, met precies zo'n werking: tijdelijke boost.
Stromer heeft ondertussen al een service bericht gelanceerd over een probleem: sommige ST5-rijders proberen die turbostand dus wel permanent te gebruiken en rijden dus hun motor aan gort, omdat die oververhit geraakt.
Lijkt me toch logisch dat je zoiets software-matig controleert (ofwel door het meten van de temperatuur, ofwel door het gebruik van de knop te beperken op een andere manier.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie