Geveerde voorvork voor de Stromer ST5

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 15:37 Consumenten verkoopprijzen zijn niet echt een graadmeter.
Aan de inkoopkant zijn er ook prijsverschillen. Die kennen wij niet, maar dat maakt niet uit, want wij betalen de consumentenprijs. Stromer zal nooit een vork met een consumentenprijs van 2k kunnen laten modificeren en goedkeuren, om er vervolgens van de fabrikant 1k voor te mogen vragen. Daarmee schiet elke vorkenfabrikant zichzelf in de voet, qua geloofwaardigheid.

Een speciaal voor Stromer gemodificeerde en wettelijk goedgekeurde RS1, om die maar even aan te houden, gaat dan eerder richting een consumentenprijs van 2.500 euro, ongeacht de inkoopprijs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb er nu weer ongeveer 100 km aan een stuk mee gereden, met de Wren onder de ST3, en echt zalig. Ook even een stukje gereden op een nieuwe ST1 en andere fietsen, en ik ben na een korte periode al zo gewend geraakt aan die verende vork dat ik bijna schrik krijg op de niet-geveerde versies. Dat botst nu te hard en vind ik voor mij met 1,ç5m die vooraan leunt op de polsen ronduit gevaarlijk.

Een fietsenmaker leerde me ook dat je de dopjes links en rechts er kunt afschroeven: links zit een ventieltje voor meer/minder lucht en rechts kun je aan de olie. Hij kan fijngesteld worden maar hoe dat precies werkte wisten ze (denk ik)zelf niet zo heel goed.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

allesstroomt schreef: 04 aug 2019, 18:39 Ik heb er nu weer ongeveer 100 km aan een stuk mee gereden, met de Wren onder de ST3, en echt zalig. Ook even een stukje gereden op een nieuwe ST1 en andere fietsen, en ik ben na een korte periode al zo gewend geraakt aan die verende vork dat ik bijna schrik krijg op de niet-geveerde versies. Dat botst nu te hard en vind ik voor mij met 1,ç5m die vooraan leunt op de polsen ronduit gevaarlijk.

Een fietsenmaker leerde me ook dat je de dopjes links en rechts er kunt afschroeven: links zit een ventieltje voor meer/minder lucht en rechts kun je aan de olie. Hij kan fijngesteld worden maar hoe dat precies werkte wisten ze (denk ik)zelf niet zo heel goed.
Links voorspanning, rechts demping. Althans voor de vorken die ik al heb gehad, het zou zomaar anders kunnen zijn. Je hebt wel een pomp nodig die genoeg druk kan leveren, die ik heb gaat tot 30 Bar, speciaal voor veringen (voor & achter).
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jins schreef: 04 aug 2019, 13:59
Stromer leert bij, de nieuwe ST1 2019 begint meer en meer op een "penis" te lijken
Dus eigenlijk zeg je dat je het maar een lullig fietsje vindt? :mrgreen:
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 18:49
Jins schreef: 04 aug 2019, 13:59
Stromer leert bij, de nieuwe ST1 2019 begint meer en meer op een "penis" te lijken
Dus eigenlijk zeg je dat je het maar een lullig fietsje vindt? :mrgreen:
Ik moet dat jammer genoeg na een testrit bevestigen, maar da's voor een ander draadje (erg licht spul dat er op zit)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 18:49
Jins schreef: 04 aug 2019, 13:59
Stromer leert bij, de nieuwe ST1 2019 begint meer en meer op een "penis" te lijken
Dus eigenlijk zeg je dat je het maar een lullig fietsje vindt? :mrgreen:
Helemaal niet, persoonlijk denk ik dat Stromer een goeie zet heeft gedaan. De vergelijking met een "penis" is hier eerder al gemaakt voor een andere fiets waar de nieuwe Stromer meer en meer begint op te lijken, vandaar mijn verwijzing.
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Beste forumleden,

Ik heb sinds enkele weken een ST3 met Wren geveerde voorvork (en Kinekt zadelpen).

Op het forum lees ik dat het belangrijk is dat de voorvork goed afgesteld staat.
Nu vraag ik me af of dit bij mij het geval is omdat ik nog steeds regelmatig de klappen van hobbels zelf opvang. Het comfort valt me eigenlijk wat tegen.

In het juist afstellen heb ik geen ervaring en heb het volgende gedaan:
Ik ben begonnen met 4 bar druk (max is 8.2 bar), conform de handleiding. Vervolgens heb ik gezorgd voor een "sag setting" van 20%, dus 6 mm. Dit kan je bereiken door te meten hoever de vering inzakt als je op de fiets gaat zitten in je fietshouding. In mijn geval heb ik dit bereikt door de druk naar 4,5 bar te verhogen.

Vervolgens kan je de "rebound" instellen met een inbussleutel 3. Tegen de klok in geeft minder rebound en met de klok mee dus meer. Hoe hobbeliger de weg, hoe meer rebound je moet instellen. Nu is geen enkele weg dezelfde, dus dit is lastig.

Hoe zijn jullie te werk gegaan om de juiste setting te krijgen?
Moet ik vanaf nu gewoon de rebound wat wijzigen en maar uitproberen? Of is er toch een verband tussen de rebound en luchtdruk?

Mochten jullie advies hebben dan hoor ik het graag!

Groet,

Emile
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het zo gedaan:

viewtopic.php?p=8#p8

Het is in het begin vaak wel even vogelen. Zeker als je over wegen van zeer wisselde kwaliteit rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik had dit topic gelezen.

Als ik het goed begrijp is het instellen van de rebound een persoonlijke voorkeur en een kwestie van uitproberen?

De handleiding geeft wel een aanwijzing over de mate van "sag" (20% = 6 mm) maar niet over de rebound.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, de rebound is de meest lastige en dat is echt een kwestie van proberen, tweaken, nog eens proberen, fine-tunen... Het kost gewoon een paar ritten. Zorg er vooral voor dat je niet als een stuiterbal de lucht in gaat na het nemen van een flinke hobbel, want dat is best gevaarlijk. Begin met zo min mogelijk rebound en maak het langzaam meer, totdat je gaat stuiteren, tikke terug, klaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie