Gezellig op de rijbaan...

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Henry » 17 apr 2019, 16:16

mrstrom schreef:
17 apr 2019, 12:31
Grote stukken 45km/u, valt tegen bij harde tegenwind, maar anders haal je dat wel toch?
Ik haal alleen 45 (echte) km/uur over een langere periode als...:
- ik geen wind tegen heb (dus de wind moet je wel mee hebben, maar desondanks houd je door je snelheid het gevoel van tegenwind. Pas bij windkracht 5 mee, ervaar je geen wind tegen.),
- de accu nog meer dan 10-20% (dacht ik) aan lading heeft
- mijn spieren al opgewarmd zijn,
- ik niet al meer dan 40km "op tempo" heb gefietst,
- de Stromer via de verschillende parameters op maximale ondersteuning staat ingesteld,

....en dan nog is het slechts 45 km/uur (OMNI-snelheid: 48 km/uur). De meeste auto's rijden harder dan 50 km/uur.

Daarnaast moet het wegdek niet te glad zijn (gladde straatstenen), niet hebben geregend, gehageld of gesneeuwd. Trouwens, op de weg 45 km/uur rijden met een harde zijwind lijkt me ook niet prettig.

Ik haal regelmatig langere stukken 40+ km/uur, maar consequent 48 km/uur op de OMNI rijden, dat valt nog niet mee. Ik durf (zonder je te kennen) de weddenschap wel aan dat jij ook niet in staat bent om consequent voor langere tijd 48 km/uur op de OMNI te rijden. Niet met de ST5, niet met de ST1 of met een Bulls of Klever.


Er zijn wel eens mensen die vinden dat je met een Speed Pedelec niet maximaal 45 km/uur, maar maximaal 60 km/uur zou moeten kunnen om veilig tussen de auto's te kunnen rijden. Ik vind dat een verkeerde oplossing voor dit probleem. Een snelheid van 60 km/uur rijden is op zich niet zo moeilijk als de Speed Pedelec je daar flink bij helpt, het probleem is het op tijd kunnen stoppen en de rommetjes die op de weg kunnen liggen.

Vergeleken met een motor of een scooter heb je veel minder bescherming (denk daarbij aan de massa van het voertuig, maar bovenal aan de kleding die je aan hebt). Een hoopje zand of een paar grindsteentjes in een bocht stellen voor een auto niks voor, op een fiets is dat hoopje zand of zijn die grindsteentjes een heel ander verhaal.

mrstrom
Veteraan
Veteraan
Berichten: 322
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door mrstrom » 17 apr 2019, 19:27

De werkelijke snelheid ten opzichte van de omni scheelt er wel een paar. Ik heb de strava er nog even bij gepakt. Maar gaat ook niet om of het 43 of 45 of 48km/u is. Wat ik vooral bedoel is dat je tussen de autos niet te traag moet willen rijden. 35-38km/u is wel te traag om lekker mee te komen in mijn ogen. Maarr iedereen rijdt voor zich zelf he.

Het laatste stuk moet ik dus de weg op, je ziet ook dat het hier erg versnippert is, veel afremmen, rotondes etc. Dat gaf ik ook aan is mijn voordeel, daardoor kan je de autos wel bijhouden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mrstrom op 18 apr 2019, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
On the move: ST3 LE, body float

pvg
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door pvg » 17 apr 2019, 20:50

Ik zie de laatste tijd steeds meer automobilisten zeer geïnteresseerd naar mijn Stromer kijken :d3: :
Er liggen een aantal dorpen op mijn ww-route waar ik de weg op moet/wil. In die dorpen stropt het verkeer vaak op door afslaand verkeer, wegwerkzaamheden, enz. Soms haal ik dan auto’s links(!) in als er geen tegemoetkomend verkeer is. Je moet de gezichten zien... :lol: 90% is begripvol en geeft je de ruimte op de rijbaan. Nu rij ik met een zwarte jas, dus kan ook zijn dat ze denken dat ik een boa/handhaver ben (rijden meestal ook op een mtb-achtige fiets).

Op het fietspad in de bebouwde kom vind ik het linke boel: auto’s die fietspaden kruisen en je niet zien of überhaupt geen voorrang geven, fietsers die zonder op of omkijken het fietspad opschieten of linksaf slaan, fietsers die slingeren (vaak met telefoon en oordoppen in), mensen met loslopende honden (waarom op het fietspad??), e-bikers die denken dat ze hard gaan en toch niet ingehaald worden (wat denk je? Boe!), enz. Dan kies ik graag de rijbaan (met max 50km/u snelheid).
🇾🇪🏠🏭 50 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 17 apr 2019, 21:58

pvg schreef:
17 apr 2019, 20:50
Ik zie de laatste tijd steeds meer automobilisten zeer geïnteresseerd naar mijn Stromer kijken :d3: :
Het olievlekeffect is begonnen! :cool2:
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2124
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Daniel1975 » 17 apr 2019, 22:31

Henry schreef:
17 apr 2019, 16:16
Ik haal alleen 45 (echte) km/uur over een langere periode als...:
- ik geen wind tegen heb (dus de wind moet je wel mee hebben, maar desondanks houd je door je snelheid het gevoel van tegenwind. Pas bij windkracht 5 mee, ervaar je geen wind tegen.),
- de accu nog meer dan 10-20% (dacht ik) aan lading heeft
- mijn spieren al opgewarmd zijn,
- ik niet al meer dan 40km "op tempo" heb gefietst,
- de Stromer via de verschillende parameters op maximale ondersteuning staat ingesteld,

....en dan nog is het slechts 45 km/uur (OMNI-snelheid: 48 km/uur). De meeste auto's rijden harder dan 50 km/uur.
*
Ik vind rijden op de Omni een zenuwachtig gedoe. Mijn Garmin is veel rustiger qua snelheidsweergave, minder fluctuatie.
*
Ik haal regelmatig langere stukken 40+ km/uur, maar consequent 48 km/uur op de OMNI rijden, dat valt nog niet mee. Ik durf (zonder je te kennen) de weddenschap wel aan dat jij ook niet in staat bent om consequent voor langere tijd 48 km/uur op de OMNI te rijden. Niet met de ST5, niet met de ST1 of met een Bulls of Klever..
Jawel hoor, dat lukt als getraind fietser.
Een paar voorwaarden:
- rechte vrije weg
- (zij)meewind
- beetje getraind
Probleem is dat je op die snelheid vaak snel alweer bij een bocht, rotonde, rijdende obstakels op het fietspad of andere snelheidremmers bent.

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Henry » 17 apr 2019, 23:23

Daar vraag je nogal wat: een vrije rechte weg en wind vanuit de goede richting. Voor een automobilist maakt het allemaal niks uit, die heeft ongeacht de weg en weersomstandigheden (niet alleen wind, maar ook met neerslag) de auto zo op 50 km/uur (of harder) gezet. Enne... het is niet de bedoeling dat je dit eventjes weet vast te houden maar ook voor een langere periode (zeg zo’n 10-15 minuten). Van het fietspad af is ook echt van het fietspad af

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 17 apr 2019, 23:32

De happy few en de thrillseekers kunnen het misschien, maar het gros van de SP-rijders kan het niet (vanwege de beperkingen van de SP of het fysiek of allebei) of wil het niet, of allebei. Het snelheidsverschil tussen de gemiddelde SP-rijder en de automobilist is op 50km/u wegen al gauw dik 15km/u.

Dat is de realiteit en daar moeten we het mee doen.

Voel je je zelfverzekerd genoeg om met dit gemiddelde snelheidsverschil de rijbaan op te gaan: gewoon doen en heel goed op jezelf passen. Ik doe het inmiddels ook en we zijn het wettelijk verplicht. Voel je je hier niet veilig bij: dan lekker met gematigde snelheid op het fietspad blijven.

Ik vind persoonlijk een snelheid van 30km/u met de SP op het fietspad de max. In inhalen doe je met vriendelijke waarschuwingen, gepaste snelheid en alleen daar waar voldoende ruimte is. Ik vind dat je je op je SP op het fietspad dient te gedragen als (illegale) gast. Als je een bon krijgt voor Stromeren op het fietspad (zonder dat je daar als een malle zonder kenteken, zonder helm etc. aan het jakkeren was) dan zou ik in verweer gaan en de zaak voor laten komen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 215
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE
Contacteer:

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door JeroenDG » 18 apr 2019, 07:56

Ik moet zeggen dat ik op mijn ST3 toch vrij vlot tegen de begrenzing aan fiets en dit aanhouden over lange stukken helemaal niet zo moeilijk gaat. Dit lukt me enkel niet wanneer er een sterkere tegenwind staat, maar in de meeste situaties wel.

Afbeelding

Mijn Strava er ook even op nagekeken en ritten zoals deze zijn geen uitzondering. Zoals je kan zie hou ik gedurende 45 minuten een snelheid rond de 45 km/h.
Waar de snelheid daalt is dit enkel omdat de verkeerssituatie dit vereist, niet omdat ik het niet meer aan kan.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht

mrstrom
Veteraan
Veteraan
Berichten: 322
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door mrstrom » 18 apr 2019, 08:00

JeroenDG schreef:
18 apr 2019, 07:56
Ik moet zeggen dat ik op mijn ST3 toch vrij vlot tegen de begrenzing aan fiets en dit aanhouden over lange stukken helemaal niet zo moeilijk gaat. Dit lukt me enkel niet wanneer er een sterkere tegenwind staat, maar in de meeste situaties wel.

Afbeelding

Mijn Strava er ook even op nagekeken en ritten zoals deze zijn geen uitzondering. Zoals je kan zie hou ik gedurende 45 minuten een snelheid rond de 45 km/h.
Waar de snelheid daalt is dit enkel omdat de verkeerssituatie dit vereist, niet omdat ik het niet meer aan kan.
Ja herkenbaar. Maar komt denk ik ook door dat het een stromer fiets is. De andere SP's halen dat niet met de middenmotor met minder vermogen.
On the move: ST3 LE, body float

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 18 apr 2019, 09:30

Klopt. En met de wat oudere Stromers, zoals de ST1 en de ST1 X 2017, is dit wel wat moeilijker om vol te houden. De ST`1 X 2018 is alweer een stuk sneller en ook met mijn ST2 S 2017 gaat het prima (maar ik weiger om me te laten opjagen). De Stromers daarna zijn opnieuw krachtiger dan de modellen ervoor, dat heb ik ook gemerkt bij mijn testritten op de ST3 en de ST5.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast