Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

mrstrom schreef: 17 apr 2019, 12:31 Grote stukken 45km/u, valt tegen bij harde tegenwind, maar anders haal je dat wel toch?
Ik haal alleen 45 (echte) km/uur over een langere periode als...:
- ik geen wind tegen heb (dus de wind moet je wel mee hebben, maar desondanks houd je door je snelheid het gevoel van tegenwind. Pas bij windkracht 5 mee, ervaar je geen wind tegen.),
- de accu nog meer dan 10-20% (dacht ik) aan lading heeft
- mijn spieren al opgewarmd zijn,
- ik niet al meer dan 40km "op tempo" heb gefietst,
- de Stromer via de verschillende parameters op maximale ondersteuning staat ingesteld,

....en dan nog is het slechts 45 km/uur (OMNI-snelheid: 48 km/uur). De meeste auto's rijden harder dan 50 km/uur.

Daarnaast moet het wegdek niet te glad zijn (gladde straatstenen), niet hebben geregend, gehageld of gesneeuwd. Trouwens, op de weg 45 km/uur rijden met een harde zijwind lijkt me ook niet prettig.

Ik haal regelmatig langere stukken 40+ km/uur, maar consequent 48 km/uur op de OMNI rijden, dat valt nog niet mee. Ik durf (zonder je te kennen) de weddenschap wel aan dat jij ook niet in staat bent om consequent voor langere tijd 48 km/uur op de OMNI te rijden. Niet met de ST5, niet met de ST1 of met een Bulls of Klever.


Er zijn wel eens mensen die vinden dat je met een Speed Pedelec niet maximaal 45 km/uur, maar maximaal 60 km/uur zou moeten kunnen om veilig tussen de auto's te kunnen rijden. Ik vind dat een verkeerde oplossing voor dit probleem. Een snelheid van 60 km/uur rijden is op zich niet zo moeilijk als de Speed Pedelec je daar flink bij helpt, het probleem is het op tijd kunnen stoppen en de rommetjes die op de weg kunnen liggen.

Vergeleken met een motor of een scooter heb je veel minder bescherming (denk daarbij aan de massa van het voertuig, maar bovenal aan de kleding die je aan hebt). Een hoopje zand of een paar grindsteentjes in een bocht stellen voor een auto niks voor, op een fiets is dat hoopje zand of zijn die grindsteentjes een heel ander verhaal.
Witte ST3 van maart 2019
mrstrom

De werkelijke snelheid ten opzichte van de omni scheelt er wel een paar. Ik heb de strava er nog even bij gepakt. Maar gaat ook niet om of het 43 of 45 of 48km/u is. Wat ik vooral bedoel is dat je tussen de autos niet te traag moet willen rijden. 35-38km/u is wel te traag om lekker mee te komen in mijn ogen. Maarr iedereen rijdt voor zich zelf he.

Het laatste stuk moet ik dus de weg op, je ziet ook dat het hier erg versnippert is, veel afremmen, rotondes etc. Dat gaf ik ook aan is mijn voordeel, daardoor kan je de autos wel bijhouden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mrstrom op 18 apr 2019, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ik zie de laatste tijd steeds meer automobilisten zeer geïnteresseerd naar mijn Stromer kijken :d3: :
Er liggen een aantal dorpen op mijn ww-route waar ik de weg op moet/wil. In die dorpen stropt het verkeer vaak op door afslaand verkeer, wegwerkzaamheden, enz. Soms haal ik dan auto’s links(!) in als er geen tegemoetkomend verkeer is. Je moet de gezichten zien... :lol: 90% is begripvol en geeft je de ruimte op de rijbaan. Nu rij ik met een zwarte jas, dus kan ook zijn dat ze denken dat ik een boa/handhaver ben (rijden meestal ook op een mtb-achtige fiets).

Op het fietspad in de bebouwde kom vind ik het linke boel: auto’s die fietspaden kruisen en je niet zien of überhaupt geen voorrang geven, fietsers die zonder op of omkijken het fietspad opschieten of linksaf slaan, fietsers die slingeren (vaak met telefoon en oordoppen in), mensen met loslopende honden (waarom op het fietspad??), e-bikers die denken dat ze hard gaan en toch niet ingehaald worden (wat denk je? Boe!), enz. Dan kies ik graag de rijbaan (met max 50km/u snelheid).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pvg schreef: 17 apr 2019, 20:50 Ik zie de laatste tijd steeds meer automobilisten zeer geïnteresseerd naar mijn Stromer kijken :d3: :
Het olievlekeffect is begonnen! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 17 apr 2019, 16:16 Ik haal alleen 45 (echte) km/uur over een langere periode als...:
- ik geen wind tegen heb (dus de wind moet je wel mee hebben, maar desondanks houd je door je snelheid het gevoel van tegenwind. Pas bij windkracht 5 mee, ervaar je geen wind tegen.),
- de accu nog meer dan 10-20% (dacht ik) aan lading heeft
- mijn spieren al opgewarmd zijn,
- ik niet al meer dan 40km "op tempo" heb gefietst,
- de Stromer via de verschillende parameters op maximale ondersteuning staat ingesteld,

....en dan nog is het slechts 45 km/uur (OMNI-snelheid: 48 km/uur). De meeste auto's rijden harder dan 50 km/uur.
*
Ik vind rijden op de Omni een zenuwachtig gedoe. Mijn Garmin is veel rustiger qua snelheidsweergave, minder fluctuatie.
*
Ik haal regelmatig langere stukken 40+ km/uur, maar consequent 48 km/uur op de OMNI rijden, dat valt nog niet mee. Ik durf (zonder je te kennen) de weddenschap wel aan dat jij ook niet in staat bent om consequent voor langere tijd 48 km/uur op de OMNI te rijden. Niet met de ST5, niet met de ST1 of met een Bulls of Klever..
Jawel hoor, dat lukt als getraind fietser.
Een paar voorwaarden:
- rechte vrije weg
- (zij)meewind
- beetje getraind
Probleem is dat je op die snelheid vaak snel alweer bij een bocht, rotonde, rijdende obstakels op het fietspad of andere snelheidremmers bent.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daar vraag je nogal wat: een vrije rechte weg en wind vanuit de goede richting. Voor een automobilist maakt het allemaal niks uit, die heeft ongeacht de weg en weersomstandigheden (niet alleen wind, maar ook met neerslag) de auto zo op 50 km/uur (of harder) gezet. Enne... het is niet de bedoeling dat je dit eventjes weet vast te houden maar ook voor een langere periode (zeg zo’n 10-15 minuten). Van het fietspad af is ook echt van het fietspad af
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De happy few en de thrillseekers kunnen het misschien, maar het gros van de SP-rijders kan het niet (vanwege de beperkingen van de SP of het fysiek of allebei) of wil het niet, of allebei. Het snelheidsverschil tussen de gemiddelde SP-rijder en de automobilist is op 50km/u wegen al gauw dik 15km/u.

Dat is de realiteit en daar moeten we het mee doen.

Voel je je zelfverzekerd genoeg om met dit gemiddelde snelheidsverschil de rijbaan op te gaan: gewoon doen en heel goed op jezelf passen. Ik doe het inmiddels ook en we zijn het wettelijk verplicht. Voel je je hier niet veilig bij: dan lekker met gematigde snelheid op het fietspad blijven.

Ik vind persoonlijk een snelheid van 30km/u met de SP op het fietspad de max. In inhalen doe je met vriendelijke waarschuwingen, gepaste snelheid en alleen daar waar voldoende ruimte is. Ik vind dat je je op je SP op het fietspad dient te gedragen als (illegale) gast. Als je een bon krijgt voor Stromeren op het fietspad (zonder dat je daar als een malle zonder kenteken, zonder helm etc. aan het jakkeren was) dan zou ik in verweer gaan en de zaak voor laten komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Ik moet zeggen dat ik op mijn ST3 toch vrij vlot tegen de begrenzing aan fiets en dit aanhouden over lange stukken helemaal niet zo moeilijk gaat. Dit lukt me enkel niet wanneer er een sterkere tegenwind staat, maar in de meeste situaties wel.

Afbeelding

Mijn Strava er ook even op nagekeken en ritten zoals deze zijn geen uitzondering. Zoals je kan zie hou ik gedurende 45 minuten een snelheid rond de 45 km/h.
Waar de snelheid daalt is dit enkel omdat de verkeerssituatie dit vereist, niet omdat ik het niet meer aan kan.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
mrstrom

JeroenDG schreef: 18 apr 2019, 07:56 Ik moet zeggen dat ik op mijn ST3 toch vrij vlot tegen de begrenzing aan fiets en dit aanhouden over lange stukken helemaal niet zo moeilijk gaat. Dit lukt me enkel niet wanneer er een sterkere tegenwind staat, maar in de meeste situaties wel.

Afbeelding

Mijn Strava er ook even op nagekeken en ritten zoals deze zijn geen uitzondering. Zoals je kan zie hou ik gedurende 45 minuten een snelheid rond de 45 km/h.
Waar de snelheid daalt is dit enkel omdat de verkeerssituatie dit vereist, niet omdat ik het niet meer aan kan.
Ja herkenbaar. Maar komt denk ik ook door dat het een stromer fiets is. De andere SP's halen dat niet met de middenmotor met minder vermogen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt. En met de wat oudere Stromers, zoals de ST1 en de ST1 X 2017, is dit wel wat moeilijker om vol te houden. De ST`1 X 2018 is alweer een stuk sneller en ook met mijn ST2 S 2017 gaat het prima (maar ik weiger om me te laten opjagen). De Stromers daarna zijn opnieuw krachtiger dan de modellen ervoor, dat heb ik ook gemerkt bij mijn testritten op de ST3 en de ST5.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie