Wie rijdt er met platen?

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Henry
Veteraan | Forum Supporter

Re: Wie rijdt er met platen?

Bericht door Henry » 25 aug 2019, 12:48

Oké, dan maar: Wie rijdt er met platen?

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 25 aug 2019, 13:00

Henry schreef:
25 aug 2019, 12:48
:bj

Lijkt me gemakkelijker om het om te draaien, nu moet immers bijna iedereen reageren.

Afijn: ik rijd vanaf dag 1 (ergens okt. 2014) met platen. Eerst blauwe, sinds 1-7-2017 met gele platen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Lamkram
Contacteer:

Bericht door Lamkram » 25 aug 2019, 13:10

Kunnen die eraf dan?
En als dat kan, mag dat dan?

Groet Mark
:d3: GO-FAST ST5 (L), 25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Henry

Bericht door Henry » 25 aug 2019, 13:17

Bij aanschaf van mijn ST3 heb ik lang getwijfeld of ik een afneembare kentekenplaat wilde hebben. Mijn FM vond dat geen goed idee, daarnaast heb ik me door Lamkram laten overhalen om de kentekenplaat gewoon te voeren. Dus ja, ik rijd ook mijn rondjes met een kentekenplaat, eentje die er niet zo eenvoudig af kan.

Als ik word aangehouden op het rijden op het fietspad, wil ik de agent overtuigen dat het gezien de situatie het beste alternatief voor me was, dat ik me met gepaste snelheid op het fietspad bevond en zonder me ook nog te moeten verantwoorden voor het niet voeren van de kentekenplaat.

Ik hoop in zo’n situatie maar dat ze niet weten dat ik ook een spiegel moet hebben...

Stromend

Bericht door Stromend » 25 aug 2019, 13:40

Vooruit dan. Sinds de aanschaf van een SP 8 2016 met platen eerst nog blauw en vanaf juli 2017 met de gele. Nooit overwogen om hem te verwijderen. Blijf opgevoerde e-bikers en plaatlozen onderweg gewoon aanspreken op de kentekenplicht.
ST2s 2017, Ortlieb Frontrollers HV Neon, Blinkers, Bontrager Flare, Kinetic BodyFloat, Shockstop, Cratoni Vigor, 2x spiegels BM 99, 18.000 + met 7.000 bonus en counting.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur » 25 aug 2019, 13:53

Henry schreef:
25 aug 2019, 12:48
Ik heb nooit overwogen om mijn plaat eraf te halen. Maar tot een jaar of anderhalf geleden had ik er wel begrip voor dat SP'ers dit, met name in de grote steden, in bepaalde situaties deden. B.v. om door de fietstunnel bij Amsterdam CS te kunnen rijden zonder te worden geflitst. Ik zie ons gevoelsmatig nog steeds als fietser, niet als gemotoriseerd voertuig.

Hetzelfde geldt voor het fietspad pakken waar dat niet mag. Daar ben ik lang erg makkelijk in geweest i.v.m. onze veiligheid. Maar sinds ik zelf met meer vertrouwen de rijbaan pak en merk dat dit in 90% van de gevallen probleemloos kan, heb ik standpunt wel wat herzien.

Rijden zonder platen (en zonder helm) vind ik een grote no-no. En het aantal situaties waarin ik ermee akkoord ben dat een SP'er het fietspad pakt is ook fors geslonken. We zijn inmiddels met teveel SP'ers om allemaal maar wat aan te rotzooien en massaal de wet aan onze laars te lappen. Situaties waarin ik vind dat het fietspad gerechtvaardigd is zijn er m.i. nog steeds, en ik ben ook nog steeds voorstander van vrije keus voor de SP'er: fietspad met gematigde snelheid of rijbaan met max 45km/u. Maar ik raak ook toenemend gecharmeerd van het alternatief, en dat is dat lokale overheden uitzonderingstrajecten aanwijzen waarop de SP wél is toegestaan.

Maar die platen, ik vind het geen optie om ze eraf te laten, ook niet als iemand z'n gemak houdt op het fietspad. (Koop dan een 25km/u e-bike.) De mafklappers die overal zonder platen, zonder helm en met 45km/u doorheen jakkeren die maken het er voor ons imago bepaald niet beter op.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 25 aug 2019, 13:57

In België zie je ook redelijk wat mensen op een speedpedelec zonder platen. Ik snap dat niet goed, want uiteindelijk is er sowieso zo goed als geen handhaving, en kennen veel agenten de verkeerscode niet (al heel wat voorbeelden gepasseerd op het forum hier)

Ik kom 's morgens soms iemand tegen op een Bultaco, die draagt zelf geen helm (maar wel een muts)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 25000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur » 25 aug 2019, 14:11

Ikweethetikweethet! ;p
Lamkram schreef:
25 aug 2019, 13:10
Kunnen die eraf dan?
Yup :mrgreen:
Lamkram schreef:
25 aug 2019, 13:10
En als dat kan, mag dat dan?
Nope :mrgreen:

Interessant is ook de vraag: áls iemand zonder platen rijdt, betekent dit dan dat die platen er ook niet zijn, dat de SP dus niet is ingeschreven en dat de SP'er dientengevolge onverzekerd rondrijdt? Voor mensen die dat doen heb ik minder dan nul begrip.

Met mensen die wel platen en verzekering hebben, maar die de plaat eraf halen kan ik ook niet zo heel veel, maar zij zijn in ieder geval wel verzekerd en benadelen - wat dat betreft dan - geen andere weggebruikers met hun keuze.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromertheke
Pro
Pro

Bericht door Stromertheke » 26 aug 2019, 17:32

Even in NL, bij constateren dat je zonder plaat rijdt voldoe je niet aan de RV (Artikel 5.6.1 onder 4). Bij constateren door de politie zal je een prent krijgen en daarnaast een WOK melding, herkeuring bij het RDW (64 euro + 9 euro administratiekosten). Besluit je daarna toch nog te gaan rijden dan kan je pedelec in beslag worden genomen (onttrekking verkeer) en zal deze na een tijdje worden teruggeven (je betaalt dan wel stallingskosten) of verbeurd worden verklaard (recidive).

Ik denk dat je bij de meeste pedelecs een agent nog wel kan misleiden, maar Stromers vallen zo erg op dat je dan wel echt met vuur speelt. Daarnaast is er binnen de politie een toenemend bewustzijn voor speed pedelecs.

Lamkram
Contacteer:

Bericht door Lamkram » 26 aug 2019, 22:02

Rijden zonder kentekenplaat kan je een beschikking krijgen. Daaraan vast is niet automatisch een herkeuring.

Gewoon je kentekenplaat er weer op. Herkeuren gebeurt wanneer men het vermoeden heeft dat het voertuig rijtechnisch niet in orde is en dan zal je kentekenbewijs ingevorderd worden. Hierna zal je je bij de RDM dienen te melden voor herkeuring.

Jaren terug kon het ook zijn dat de plaatselijke politie, de technische mannen en vrouwen, je de gelegenheid gaven om dat binnen een bepaalde tijd te doen. Deed ie dat kreeg je je kentekenbewijs terug. Scheelde je een hoop euro's of waren het guldens.

Groet Mark
:d3: GO-FAST ST5 (L), 25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Plaats reactie