Wie rijdt er met platen?

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Daniel1975
Veteraan | Forum Supporter

Re: Wie rijdt er met platen?

Bericht door Daniel1975 » 24 aug 2019, 20:32

Ik ken die tunnel; als je daar gaat fietsen spoor je niet.

LNY
Expert
Expert

Bericht door LNY » 24 aug 2019, 20:35

As wielrenners nou gewoon, zoals het hoort, op het fietspad rijden, zou dit niet gebeurd zijn. ;p

Kom maar, kom maar, kom maar, .......
ST3 cool white - sport - 983Wh

Peulders
Pro
Pro

Bericht door Peulders » 24 aug 2019, 23:13

LNY schreef:
24 aug 2019, 20:35
As wielrenners nou gewoon, zoals het hoort, op het fietspad rijden, zou dit niet gebeurd zijn. ;p

Kom maar, kom maar, kom maar, .......
Allemaal de hometrainer op, september komt er aan ;)

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 25 aug 2019, 00:12

Peulders schreef:
24 aug 2019, 23:13
Allemaal de hometrainer op, september komt er aan ;)
:bj
Winter is coming :mrgreen:
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Tomasj

Bericht door Tomasj » 25 aug 2019, 07:12

allesstroomt schreef:
23 aug 2019, 09:58
Nu, met de racefiets hoor je wel gewoon op het fietspad te rijden en niet op de weg tenzij je met een vergunning voor een racewedsteijd ofzo rijdt.
Neen dus

43bis.2.1 van de wegcode is duidelijk:
"De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven."
allesstroomt schreef:
Als automobilist heb ik ook een hekel aan die would be wielrenners die op straat fietsen en denken dat ze aan de tour de France bezig zijn. Ik zal soms wel eens toeteren maar uiteraard geen agressie gebruiken. Ze zijn wel erg gardsleers.
Dat soort eikels komen we inderdaad tegen, mensen die beginnen te toeteren, de groep de weg afsnijden, ons rakelings passeren, terwijl wij rijden waar we moeten rijden. Ze zijn hardleers, automobilisten die de wegcode niet kennen en zich erg stoer voor doen in hun wagen.
allesstroomt schreef:
24 aug 2019, 09:32
Daniel, uiteraard mag je op de weg als er geen fietspad is. Maar dat is er we, toch denken de would be tour de France rijders dat de weg beter is voor hen, en dan nog liefst met twee naast elkaar.

Zoals 43bis.2.1. aangeeft, ze mogen dus ook met twee naast mekaar rijden.

Kleinere groepen horen gewoon op 't fietspad, maar dat is niet altijd evident. Je leert gewoon wegen uitzoeken waar je ofwel een voldoende breed fietspad hebt, of wegen zonder fietspad. Net zoals met de Stromer rijden dus, er zijn teveel mensen die denken dat de weg alleen voor wagens is, terwijl de wegcode dat duidelijk anders stipuleert.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 25000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Peulders
Pro
Pro

Bericht door Peulders » 25 aug 2019, 07:51

Mooi gezegd, Tomasj :bi

LNY
Expert
Expert

Bericht door LNY » 25 aug 2019, 07:54

Er is dus duidelijk een verschil tussen NL en B.
In Nederland hoort een wielrenner op het fietspad, in een groep of niet.

Waar in NL een fietspad ligt, moeten de wielrenners van de weg ophoepelen. Of accepteren dat andere weggebruikers je daar niet accepteren.

Hardlopers kunnen er trouwens ook wat van. Die denken vaak niet op de stoep de hoeven, maar op de weg te mogen hardlopen.
ST3 cool white - sport - 983Wh

allesstroomt
Veteraan
Veteraan

Bericht door allesstroomt » 25 aug 2019, 08:58

Beste Tomasj,
Op dit forum wordt niet op de man gespeeld. Dus ik word niet graag eikel genoemd. Jammer want op sommige gebieden zouden we elkaar wel vinden denk ik, bv ecologisch tuinieren. Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging), nee, daar pas ik voor. Moderator, hier graag ingrijpen.

Mijn ervaring gaat over wannabe wielrenners die met 2 of 3 zijn en toch het fietspad negeren. Dat zijn arrogante nep coureurs die het verpesten voor al de rest. Dat een groep van 15 of meer zonder verdere vergunning of volgwagen de weg mag gebruiken wist ik niet. Dat gezegd zijnde zal ik met de auto enkel toeteren naar wannabes in groepjes van 5 ofzo die mij en zichzelf in gevaar brengen, maar nooit naar dat soort grote groepen. Daar begin ik niet aan.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 25 aug 2019, 09:10

allesstroomt schreef:
25 aug 2019, 08:58
Beste Tomasj,
Op dit forum wordt niet op de man gespeeld. Dus ik word niet graag eikel genoemd. Jammer want op sommige gebieden zouden we elkaar wel vinden denk ik, bv ecologisch tuinieren. Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging), nee, daar pas ik voor. Moderator, hier graag ingrijpen.
Ik heb het niet over jou, en als je dat zo begrepen hebt, mijn excuses. Ik heb het in het algemeen over mensen die groepen wielrenners in gevaar brengen (door te toeteren, de weg afsnijden en rakelings te passeren). Ik maak minstens één of twee keer per jaar een levensbedreigende situatie tegen van chauffeurs die zich aggressief gedragen tegen ons (terwijl we rgelmentair op de weg rijden). We zijn al eens met een groep in de berm gereden om ons hachje te redden.

En ja, ik rijd ook soms alleen op de weg met de racefiets. Voornamelijk omdat er een wagen op 't fietspad gestationneerd staat, en dan ga ik pas terug op 't fietspad wanneer ik dat veilig kan zonder te vertragen. Of wanneer het fietspad die naam echt niet waardig is, maar zoals gezegd, dat soort wegen probeer ik te vermijden.

En nog een edit: wat je hier neerschrijft is vergelijkbaar met wanneer iemand hier zou komen schrijven dat hij flinkt toetert iedere keer hij een speedpedelec op de openbare weg ziet rijden, die dingen horen op 't fietspad...

En ik heb Lomito een kwal genoemd ja, dat was in een pb, lijkt me dat je dat normaal ook zo houdt. Dus dat hier toch maar even melden, voor anderen zich onterecht aangesproken zouden voelen. :lol:

Mijn ervaring gaat over wannabe wielrenners die met 2 of 3 zijn en toch het fietspad negeren. Dat zijn arrogante nep coureurs die het verpesten voor al de rest. Dat een groep van 15 of meer zonder verdere vergunning of volgwagen de weg mag gebruiken wist ik niet.
Iedereen is geacht de wegcode te kennen...;
Dat gezegd zijnde zal ik met de auto enkel toeteren naar wannabes in groepjes van 5 ofzo die mij en zichzelf in gevaar brengen, maar nooit naar dat soort grote groepen. Daar begin ik niet aan.
Toeteren mag je alleen in noodgevallen. In alle andere gevallen is dit verkeersagressie die bij klacht leidt tot de onmiddellijke intrekking van je rijbewijs.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 25000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur » 25 aug 2019, 11:35

allesstroomt schreef:
25 aug 2019, 08:58
Dus ik word niet graag eikel genoemd.
Tomasj refereert niet aan jou, maar aan agressieve automobilisten.

allesstroomt schreef:
Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging)
Privéberichten (het woord zegt het al) zijn geen zaak van de Moderator. Een klacht indienen over een privébericht kan altijd, maar het moet wel heel ver gaan wil ik ingrijpen.

Over het bericht in kwestie heb ik nooit een klacht ontvangen, maar nu wordt er wel inhoud op het openbare forum geplaatst. Dat vind ik niet zo chique.

Persoonlijke issues graag onderling per PB uitpraten.
Klachten svp niet op het forum plaatsen, maar per PB naar mij sturen zodat topics niet vervuild raken.

Back on topic maarweer.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie