Bernie schreef: ↑05 apr 2021, 21:52
Stromeur schreef: ↑05 apr 2021, 00:27
Toch gebeurt het nog steeds.
Dit paasweekend trekt ondanks (of dankzij) COVID behoorlijk wat toeristen naar mijn woonplaats. Waaronder een gepensioneerd koppel met elk een witte ST2. Ik zag ze vanmorgen bij de lokale supermarkt; Sport model voor meneer, Comfort voor mevrouw. Tasjes achterop. Allebei zonder plaat.
Geen kenteken, geen helm, geen verplichte WA-verzekering. Harder dan 25km/u op de Friese en eilander fietspaden willen rijden zonder de wettelijke 'lasten' te dragen.
Avrieswijk zal dit type SP-rijders deze zomer nog wel vaker tegen komen, want hij is van een hier nabij gelegen eiland. (En ik zie ze regelmatig het veer op stappen.)
Niet echt verstandig. Bij een ernstig verkeersongeval, al dan niet met geheel of gedeeltelijke aansprakelijkheid, zal uit de vaststellingen en onderzoek van de politiediensten snel blijken dat de bestuurder van de betrokken speedpedelec deze niet op een wettelijk conforme manier in het verkeer heeft gebracht (geen inschrijving of nummerplaat, geen helm, vermoedelijk geen verzekering en ook het rijbewijs is een onbekende) De financiële gevolgen bij een ongeval kunnen dramatisch zijn….Verzekeraar, als die er al is, kan tussenkomst resoluut weigeren. Zelfs als de aansprakelijkheid niet betrokken zou zijn is o.a het niet dragen van de verplichte helm een ernstige tekortkoming die kan leiden tot halvering van schadevergoedingen gezien de fout (eigen schuld) …. Uitermate dom en asociaal van deze mensen en uiteindelijk kan dit ook gevolgen hebben voor de verkoper (handelaar). Ik begrijp trouwens niet hoe zoiets nog kan. Ik heb mijn nummerplaat ontvangen en doorgemaild naar de fietsenmaker want hij begint de fiets pas in mekaar te steken nadat ik hem de nummerplaat heb doorgemaild. Een gewone e-bike met ondersteuning tot 25 km/u voor deze mensen is de enige oplossing. En bovendien zal elke goed opgeleide politieambtenaar of handhaver deze personen kunnen verbaliseren of meer nog, de fietsen immobiliseren tot alles in orde is….. Good luck for them dus
Reactie op een oud draadje, maar ik ben toch wel benieuwd in hoeverre bovenstaande klopt.
Ik vraag me af hoe het precies zit met aansprakelijkheid en de houding van de verzekeringsmaatschappij als een SP illegaal (moet eigenlijk op rijbaan) op een fietspad rijdt en daar bij een ongeluk betrokken raakt.
Een gechipte normale e-bike is volgens mij sowieso het haasje: als je bike harder dan 25km/u kan rijden (door chippen), dan moet er een aparte WA-verzekering worden afgesloten en die is er niet bij een normale e-bike, dus deze honderdduizenden mensen die in NL op deze manier rondrijden hebben een serieus probleem als ze in een aanrijding verzijld raken. Of zie ik dit verkeerd?
Zie:
https://www.damste.nl/kenniscentrum/nie ... sche-fiets
Ik heb het idee dat de SP'er die illegaal op het fietspad rijdt een minder groot probleem heeft. Er is dan wel een WA-verzekering (even er vanuit gaande dat men die afsluit). Bovendien is het niet zo dat een WA-verzekering niet zomaar "niet uitkeert" als iemand een verkeersregel breekt. Als ik dus 140 rijd op een snelweg met mijn auto, en ik mag er 130, en ik kom in een ongeluk terecht, dan keert de verzekering gewoon uit. Volgens mij moet "roekeloosheid" worden aangetoond wil een verzekering niet uitkeren. Dat is wanneer je bijvoorbeeld drugs gebruik achter het stuur, 220 rijdt etc. etc. Met je SP op het fietspad 20-30km/u rijden is geen roekeloosheid, toch? Dat doen wielrenners ook.
Kortom: een SP'er die besluit op het fietspad te rijden en in een ongeluk komt, zal naar mijn inschatting gewoon verzekerd zijn. Risico op een boete is er natuulijk wel.
Het niet rijden met een helm zal geen invloed hebben op aansprakelijkheid, toch? Dat is gewoon dom (als je sneller dan 25km/u rijdt).