Helmplicht voor e-bike rijders: ja of nee?

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Polling schreef: 07 okt 2020, 07:28 Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.? Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Jij kent mijn andere fiets niet :D, die valt eigenlijk ook niet meer onder normaal...
En de helm, ja goed punt, zet hem eigenlijk altijd wel op, maar ik ben ook maar een mens en eigenwijs. Zodra ik mijn SP als 'gewone' fiets gebruik en ik niet boven de 20 km/u uit kom....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Golvas schreef: 07 okt 2020, 19:29
Zoran schreef: 07 okt 2020, 18:49 Voor mij persoonlijk moeten de voordelen dan wel heel sterk zijn.
Als blijkt dat 37% (!) van de dodelijke slachtoffers die géén fietshelm droegen het ongeval hadden kunnen overleven indien ze wél een fietshelm hadden gedragen, dan is dat voor mij al méér dan genoeg qua argumentatie ... zelfs 1% is voor mij al voldoende om een verplichting op te leggen, hoeveel procent wil jij Zoran ? ... hoeveel procent van die families jij wil laten rouwen alvorens een verplichting aan de fietser op te leggen ?
Ik weet vrij zeker dat er ook af en toe wandelaars overlijden omdat ze ongelukkig vallen en met hun hoofd op de stoeprand knallen en mensen die van de trap vallen en klussers die van een ladder afvallen. Ik weet ook vrij zeker dat (een flink deel van) deze mensen het wel zou overleven als ze helm op hadden gehad tijdens het wandelen/traplopen/klussen. Waarom dan geen helmplicht voor deze mensen? Je kunt niet alle risico's in de wereld uitsluiten, en je moet in mijn ogen zeer voorzichtig zijn met beperkingen opleggen aan mensen.
Stromer ST1 2019, rood
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Stijnemans schreef: 06 okt 2020, 21:20 Dan rij je dus ook buiten Rotterdam, neem ik aan? Maak je je daarbuiten geen zorgen, aangezien daar mogelijk geen ontheffingen zijn?
Ik rij zeker buiten Rotterdam maar dat zijn toch veel combipaden voor brommers en fietsers. Verder gewoon altijd helm op en netjes achter elkaar bij tegenliggers.. De politie regio RotterdamRijnmond is groot en ik denk dat men andere zaken aan het hoofd heeft dan een SP van een fietspad afhouden versus een SP van de weg schrapen nadat deze plat gereden is. Misschien vinden zij het ook wel veiliger zo..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:05 beperkingen opleggen aan mensen.
Hoe beperkt het dragen van een helm mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 07 okt 2020, 20:17
Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:05 beperkingen opleggen aan mensen.
Hoe beperkt het dragen van een helm mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Hoe beperkt het verplicht dragen van een hoofddoek in Iran mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:05 Ik weet vrij zeker dat er ook af en toe wandelaars overlijden omdat ze ongelukkig vallen en met hun hoofd op de stoeprand knallen en mensen die van de trap vallen en klussers die van een ladder afvallen. Ik weet ook vrij zeker dat (een flink deel van) deze mensen het wel zou overleven als ze helm op hadden gehad tijdens het wandelen/traplopen/klussen.
Kan je dat onderbouwen Zoran ? ... hoeveel wandelaars overlijden er in welke landen omdat ze waar ergens ongelukkig vallen en met hun hoofd op een stoeprand knallen ? ... in welke landen gebeurt dat het meest ? ... in welke steden ? ... in welke straten ? ... en : ter hoogte van welke huisnummers ? .. op asfalt ? ... op klinkers ? ... op kassei ? ... op gravel ?

Waarom ben je vrij zeker dat zij het zouden overleven ? ... en kunnen ze dan overleven met een helm van een bepaalde specificatie ? ... moet ie een scherm hebben of mag dat net niet ? ... welke kleur heeft die helm dan best ? ... en, lokt die kleur geen agressie uit bij andere voetgangers ? ... lokt ze geen agressie uit bij fietsers ? ... welke nationaliteit hebben die fietsers dan ? ... en, in welke leeftijdscategorie zitten die fietsers dan ? ... welke kleur hebben die fietsen ? ... is dat matte lak of blinkende lak ? ... metaalkleur of geen metaalkleur ? ... :bu:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Jazeker, er gaan er zelf veel en veel meer dood door een val dan door een vervoersongeluk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/43 ... or-een-val
"In 2016 kregen 5 077 inwoners van Nederland een dodelijk ongeval. Van hen overleden 3 884 als gevolg van een dodelijke val. Dit zijn gemiddeld 10,6 fatale vallen per dag. Er overleden veel minder mensen door een vervoersongeval (656), door vergiftiging (186) of door verdrinking (86). Er overleden dus bijna zes keer zoveel mensen door een val als in het verkeer. "
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:20
Stromeur schreef: 07 okt 2020, 20:17
Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:05 beperkingen opleggen aan mensen.
Hoe beperkt het dragen van een helm mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Hoe beperkt het verplicht dragen van een hoofddoek in Iran mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Met deze vergelijking devalueer je schending van mensenrechten tot een westers luxe-probleempje. Ik vind dat dermate verwerpelijk dat ik dit gesprek niet meer voortzet. Succes ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik stop er ook mee.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 07 okt 2020, 20:27
Zoran schreef: 07 okt 2020, 20:20
Stromeur schreef: 07 okt 2020, 20:17

Hoe beperkt het dragen van een helm mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Hoe beperkt het verplicht dragen van een hoofddoek in Iran mensen, behalve dat sommigen het misschien niet leuk vinden?
Met deze vergelijking devalueer je schending van mensenrechten tot een westers luxe-probleempje. Ik vind dat dermate verwerpelijk dat ik dit gesprek niet meer voortzet. Succes ermee.
Tja, dat mag. Ik vind het vrij kinderachtig aangezien je zelf met een volgens mij niet serieus bedoelde vraag kwam en daar dan blijkbaar wel een serieus antwoord op verwacht, dat heb je inderdaad niet gekregen.

Voor als je het toch wil weten: iedere verplichting vanuit de overheid beperkt de vrijheid van mensen, soms is dit gerechtvaardigd, maar soms ook niet. Om excessen zoals in Iran te voorkomen (wat uiteraard erger is dan een gordel- of helmplicht, want daar zit geen fatsoenlijke motivatie achter), moet je dus terughoudend zijn met het opleggen van beperkingen.
Stromer ST1 2019, rood
Plaats reactie