Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Zoran schreef: ↑07 okt 2020, 18:49
Risicogedrag bij automobilisten: ze citeren twee onderzoeken die allebei vinden dat auto's krapper inhalen bij helmdragers, alleen vindt het ene onderzoek dat de afstand nog veilig is (meer dan 1 meter) en het andere onderzoek dat het een onveilige afstand betreft. Conclusie die ze trekken: "Het bewijs dat bestuurders zich risicovoller zouden gedragen ten opzichte van helmdragers is dus zeer minimaal." Dat is toch wel een kromme conclusie uit die twee studies hoor.
Nee. Het eerste onderzoek concludeerde dat automobilisten zich onveiliger gaan gedragen omdat ze met minder zijdelingse afstand inhalen, het tweede onderzoek concludeert dat het aantal keren dat ingehaald wordt met een zijdelingse afstand kleiner dan 1 m niet is toegenomen.
Ofwel: als iemand door het helm gebruik van 2 meter zijdelingse afstand nu nog met 1,8m zijdelingse afstand inhaalt dan ziet het eerste onderzoek dat als "gevaarlijker" en het tweede onderzoek ziet het als "nog steeds ongevaarlijk".
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Polling schreef: ↑07 okt 2020, 07:28
Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.? Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Beste, mijn jongste is 27 en de oudste 31.......bij ons hebben nooit kids op een stang gezeten. Alleen in goed zitje achterop en anders niet zij hebben wel altijd een helm op hun pan gehad op het zitje.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Zoran schreef: ↑07 okt 2020, 18:49
Risicogedrag bij automobilisten: ze citeren twee onderzoeken die allebei vinden dat auto's krapper inhalen bij helmdragers, alleen vindt het ene onderzoek dat de afstand nog veilig is (meer dan 1 meter) en het andere onderzoek dat het een onveilige afstand betreft. Conclusie die ze trekken: "Het bewijs dat bestuurders zich risicovoller zouden gedragen ten opzichte van helmdragers is dus zeer minimaal." Dat is toch wel een kromme conclusie uit die twee studies hoor.
Nee. Het eerste onderzoek concludeerde dat automobilisten zich onveiliger gaan gedragen omdat ze met minder zijdelingse afstand inhalen, het tweede onderzoek concludeert dat het aantal keren dat ingehaald wordt met een zijdelingse afstand kleiner dan 1 m niet is toegenomen.
Ofwel: als iemand door het helm gebruik van 2 meter zijdelingse afstand nu nog met 1,8m zijdelingse afstand inhaalt dan ziet het eerste onderzoek dat als "gevaarlijker" en het tweede onderzoek ziet het als "nog steeds ongevaarlijk".
Je hebt gelijk, het tweede onderzoek was een poging tot replicatie van het eerste en daarin vonden ze dat ja. Het derde onderzoek was dan weer een heranalyse van de eerste getallen, waaruit zou blijken dat het wel echt gevaarlijker was, ik heb de onderzoeken zelf niet opgezocht, dat ging me wat te ver.
Tja, een discussie voeren zo via de ether blijft een lastige. Ik ben ervan overtuigd dat alle partijen oprecht zijn en goede bedoellingen hebben. Zo op afstand kom je er niet goed uit ik zie het maar als online les geven
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stromeur schreef: ↑07 okt 2020, 15:41
Als je valt en je draagt een helm, dan ben je altijd beter beschermd. Dat staat vast en persoonlijke ervaringen zoals die van Golvas, mijzelf en vele anderen onderschrijven dat helaas. Knal één keer goed met je hoofd tegen het asfalt en je weet het.
Als je geen helm op had, weet je het niet (meer)...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Polling schreef: ↑07 okt 2020, 07:28
Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.? Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Jij kent mijn andere fiets niet , die valt eigenlijk ook niet meer onder normaal...
En de helm, ja goed punt, zet hem eigenlijk altijd wel op, maar ik ben ook maar een mens en eigenwijs. Zodra ik mijn SP als 'gewone' fiets gebruik en ik niet boven de 20 km/u uit kom....
Het is toch bijzonder hoe verschillend mensen in elkaar zitten. Voordat ik een SP had, vond ik een helm onzin. Na een ongeval met de SP (ik reed 20) draag ik de (nieuwe) helm ook op iedere rit met mijn gewone fiets.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Polling schreef: ↑07 okt 2020, 07:28
Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.? Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Beste, mijn jongste is 27 en de oudste 31.......bij ons hebben nooit kids op een stang gezeten. Alleen in goed zitje achterop en anders niet zij hebben wel altijd een helm op hun pan gehad op het zitje.
Mijn reactie was op Wiebe, die schreef over dochter op stang, helmloos en snackbar...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer