Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Sämtliche für Stromer E-Bikes verwendete Reifen müssen eine E-Zulassung für schnelle E-Bikes bis 45 km/h nach ECE R75 tragen,
beispielsweise: E4 75R 0007911

Folgende Reifendimensionen sind für Stromer E-Bikes zugelassen:

Stromer ST1X, ST2, ST2 S
26x1.75 / 47-559
26x2.00 / 50-559
26x2.10 / 54-559
26x2.15 / 55-559

Stromer ST5, ST3, ST1 (OMNI Interface BT)
27,5x 2.35 / TW757 57-584 Winter
27.5x2.25 / TA754 54-584

Ihr Stromer Händler berät Sie gerne zu E-Bike-Zubehör für Ihren Stromer und übernimmt die Fachgerechte Montage.
Quelle: https://www.stromerbike.com/de/service/ ... tegory=All


Dort findet man ebenfalls folgende Information. Ich vermute das Stromer gerne die eigenen Reifen verkaufen will.
Welche Reifen sind für meinen Stromer ST2 Belt Drive zulässig?
Folgende Reifen sind für Ihr Stromer ST2 Speed Pedelec zugelassen:

• Stromer Custom TA754 by Vee Tire
• Stromer E-Gridlock 57-584 by Vee Tire
• Stromer Winterreifen TW757-57-584


Alle banden die worden gebruikt voor Stromer e-bikes moeten een e-goedkeuring hebben voor snelle e-bikes tot 45 km / u volgens ECE R75,
bijvoorbeeld: E4 75R 0007911

De volgende bandenmaten zijn goedgekeurd voor Stromer e-bikes:

Stromer ST1X, ST2, ST2 S.
26x1.75 / 47-559
26x2.00 / 50-559
26x2.10 / 54-559
26x2.15 / 55-559

Stromer ST5, ST3, ST1 (OMNI-interface BT)
27.5x 2.35 / TW757 57-584 winter
27.5x2.25 / TA754 54-584

Uw Stromer-dealer adviseert u graag over e-bike-accessoires voor uw Stromer en zorgt voor een professionele montage.


De volgende informatie is daar ook te vinden.
Ik vermoed dat Stromer zijn eigen banden zou willen verkopen.


Welke banden zijn toegestaan ​​voor mijn Stromer ST2 Belt Drive?
De volgende banden zijn goedgekeurd voor uw Stromer ST2 Speed ​​Pedelec:

• Stromer Custom TA754 van Vee Tyre
• Stromer E-Gridlock 57-584 van Vee Tyre
• Stromer winterbanden TW757-57-584
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt dat Stromer dit in de handleiding aangeeft. Maar ik begreep dat de wetgeving in Duitsland dit niet toestaat (of toestond). Echter, het is mij nog niet gelukt om de Duitse wetgeving hierover te vinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:23 En je ziet dat fabrikanten van handige onderdelen zoals Ergotec met eigen keuring komen (het zgn "Safety Level" bij Ergotec) zonder dat je deze onderdelen legaal kunt monteren. Zo'n eigen keurmerkje zegt feitelijk/wettelijk niks, maar het is het enige houvast dat we nu hebben als we iets anders willen monteren dan wat optioneel door de fabrikant wordt aangeboden (als dat aanbod er al is).
In Duitsland monteer je dat Ergotec stuur / die Ergotec stuurpen, laat je je SP een eenmalige TÜV keuring ondergaan voor de gewijzigde onderdelen (Einzelabnahme / Einzelbetriebserlaubnis) en na de goedkeuring worden de wijzigingen vermeld op de Fahrzeugbrief ... kan perfect legaal in DE, wij in BE hebben die mogelijk niet ... ik denk dat in NL de situatie hetzelfde is als in BE ... verenigd Europa. :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Einen Fall gibt es, bei dem der Reifen nur durch das gleiche Modell ersetzt werden darf.

Bei meinem Klever B45 war der Schwalbe Big Apple verbaut. Der Reifen ist nicht ECE-R75 zertifiziert. Im Rahmen der Zulassung des S-Pedelecs ist der Reifen für genau dieses S-Pedelec mit geprüft worden.
Bei dem B45 dürfen nun der Big Apple oder alle ECE-R75 Reifen verwendet werden,wenn sie die richtige Größe haben.



Er is één geval waarin de band alleen kan worden vervangen door hetzelfde model.

De Schwalbe Big Apple is ingebouwd in mijn Klever B45. De band is niet ECE-R75 gecertificeerd. Als onderdeel van de goedkeuring van de S-Pedelec is ook de band voor deze S-Pedelec getest.
De Big Apple of alle ECE-R75-banden kunnen nu met de B45 worden gebruikt als ze de juiste maat hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 12 okt 2020, 21:10 Einzelabnahme / Einzelbetriebserlaubnis
En dat zijn meteen termen die doorzoeken m.b.t. Duitse regelgeving omtrent speed pedelec banden voor mij mogelijk maken. Thanks!

Het zit in Duitsland als volgt:
Was beim Fahrrad selbstverständlich ist – mal eben einen anderen Reifentyp aufziehen, zum Beispiel heißt beim S-Pedelec zunächst einen Blick auf die Herstellervorgaben. So muss der Reifen nicht nur mit einer „ECE“ Freigabe versehen sein, in der Regel sind auch Typ und Ausführung vom Hersteller eingeschränkt bzw. vorgeschrieben. Außerdem gilt eine Reifen Mindestprofiltiefe von 1 mm.
Bron: https://www.fahrrad-xxl.de/blog/s-pedel ... zulassung/

Het al dan niet mogen vervangen van banden door een ander merk/type is in DE afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft. Sommige fabrikanten beperken dit tot de fabrieksband, andere fabrikanten geven aan: ECE-R75 plus bepaalde maten. Wat de fabrikant zegt, dat geldt. Mag je van de fabrikant alleen de fabrieksband erop leggen en je vervangt de band door een ander merk/type, dan moet je SP in DE dus opnieuw TüV gekeurd worden.

Stromer kiest - zoals Flyy hierboven quote uit de handleiding - voor dat laatste. Dus zolang de banden aan de door Stromer opgegeven criteria voldoen, is vervangen door een ander merk/type ook in Duitsland geen enkel probleem.

De informatie dat in Duitsland alleen de fabrieksband mag worden gemonteerd heb ik enkele jaren geleden opgepikt op buitenlandse Stromer fora (CH/DE/USA) waar ik rondstruinde naar informatie voordat ik het Stromer Forum oprichtte. En Stromer zelf vermeldde dit aan mij in 2017. Mogelijk legde Stromer deze beperking bij de "oude" ST1 en ST2 op en nu (gelukkig) niet meer.

Dank voor de correctie Flyy :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie