Samen fietsen met gewone ebike

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor zover ik weet is Rotterdam de enige gemeente die voor deze ontheffingsconstructie heeft gekozen. Uitzonderingen op de landelijke wetgeving worden in andere gemeentes aangegeven via bebording.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik rij door heel Gouda geregeld op het fietspad, omdat ik dan samen met mijn kinderen, vriendin of anderen zonder SP meerij. Of omdat de rijbaan gewoonweg te gevaarlijk is voor mij op dat moment.
Tot nu toe een keer of 5 staande gehouden. 1x handhaving, 4x politie. Tot nu toe geen boete gehad.
2x waarschuwing zonder helm, maar ik reed 15 km/u met dochterlief naar huis en de andere keer was 200 meter naar de snackbar (ook met zeer beperkte snelheid).
1x de vraag of het transporteren van mijn dochter op de stang eigenlijk wel in orde was (leek hun niet helemaal goed, maar echt zeker waren ze ook niet), wel was helm van dochter niet geschikt voor SP.
1x vanwege fietspad ipv rijbaan op een voor mij onhandig en onprettig stuk om de rijbaan te pakken.

Geen van de keren had ik ook eigenlijk maar het gevoel dat ze een bekeuring wilden geven, zeker ook omdat ik wanneer ik de officiele regelgeving ik niet volg, ik mij gedraag als een normale e-biker of in ieder geval geen overig verkeer hinder van mij laat ondervinden (hoop ik dan, probeer het in ieder geval altijd netjes te doen).

En ja, ik ben mij er volkomen van bewust dat ik de regels overtreed en ik ben het dan ook volkomen niet eens met een aantal regels. Mocht ik echter ooit wel een bekeuring krijgen, dan zal ik daar natuurlijk ontzettend van balen, maar ja.... ik weet dat het kan gebeuren.

Overigens denk ik erover om de gemeente wellicht eens aan te schrijven of hier ook niet in navolging van R'dam ook een ontheffing kan komen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik kies in principe voor de rijbaan. Ilegaal op fietspad rij ik bij forse tegenwind, lege accu of vermoeide benen. Dit omdat ik dan niet de 45 km op de omni haal. Deze beperking van mijn ST1 zou de (enige) reden zijn een 3 tje aan te schaffen. Ik ben nog nooit aangehouden. Wel ooit van een motoragent de reactie gehad toen ik in Nijmegen over de weg reed "ik weet dat je hier moet rijden, maar ik vind het geen gezicht".
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ja hoor als ik met m'n meisje ga fietsen en de fietstassen moeten mee pak ik de stromert lekker.
De helm in de tas, van de zomer reden we op de dijk in Volendam, achter ons naderde een politiebusje
zij passende ons en de duim ging omhoog.......ik kneep hem toch wel een beetje.

Wij rijden nooit harder dan 22-25 (haar flyer kan 28) en evt. bekeuring neem ik op de koop toe.
Heel vaak en in het buitenland pak ik de racefiets als we samen de fietspaden opzoeken.

Van de week weer een artikeltje gelezen over de toenadering van sommige SPers met de fietsersbond............
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 06 okt 2020, 22:11 De helm in de tas
Strak plan ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 06 okt 2020, 22:11 Van de week weer een artikeltje gelezen over de toenadering van sommige SPers met de fietsersbond............
Je bedoelt de Kopgroep? Die zaten altijd al op schoot bij De Fietsersbond. Een eigen stoeltje aan tafel lijkt een upgrade, maar het gaat echt nog wel even duren voordat een handjevol groepje speed pedelec rijders wat te zeggen krijgt in een club die gefinancierd wordt door een gigantische achterban bejaarde e-bikers. Feitelijk gaan ze met deze beweging van (een piepklein beetje) invloed naar assimilatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.? Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 07 okt 2020, 07:28 Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Die moet je natuurlijk wel een hebben, inclusief ruimte om hem te stallen.
Polling schreef: 07 okt 2020, 07:28 Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.?
Helm heb ik in deze situaties wel gewoon op, dat kan ook met het ritje naar de snackbar.

Kind op de stang? Tja, het is bij mij ook een aantal keren voorgekomen dat ik na het werk en van mijn zoons van school moest afhalen. Als ik dan geen tijd meer had om eerst naar huis te gaan dan had ik de keuze tussen:
- samen lopen, maar dat was met SPD-SL schoenen geen pretje
- kind lopen, ik fietsen... heb ik een paar keren gedaan, maar dan moet ik zowel het verkeer als die stuiterbal in de gaten houden
- kind achterop (mijn bagagedrager mag 30 kg dragen)
Dus de laatste paar keren dat dit voorgekomen is heb ik mijn zoontje gewoon achterop gehad. Dan de fiets in stand 2 (van 5) en lekker met 15-20 km/h naar huis.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 07 okt 2020, 07:52
Polling schreef: 07 okt 2020, 07:28 Ik zou toch mijn normale fiets pakken in die situaties.
Die moet je natuurlijk wel een hebben, inclusief ruimte om hem te stallen.
Polling schreef: 07 okt 2020, 07:28 Ik begrijp goed dat je in gevallen samen op het fietspad rijdt. Maar helm niet op, kind op stang, ritje naar de snackbar e.d.?
Helm heb ik in deze situaties wel gewoon op, dat kan ook met het ritje naar de snackbar.

Kind op de stang? Tja, het is bij mij ook een aantal keren voorgekomen dat ik na het werk en van mijn zoons van school moest afhalen. Als ik dan geen tijd meer had om eerst naar huis te gaan dan had ik de keuze tussen:
- samen lopen, maar dat was met SPD-SL schoenen geen pretje
- kind lopen, ik fietsen... heb ik een paar keren gedaan, maar dan moet ik zowel het verkeer als die stuiterbal in de gaten houden
- kind achterop (mijn bagagedrager mag 30 kg dragen)
Dus de laatste paar keren dat dit voorgekomen is heb ik mijn zoontje gewoon achterop gehad. Dan de fiets in stand 2 (van 5) en lekker met 15-20 km/h naar huis.
Dus jij bent ook wat liberaler als het gaat om fietsen op het fietspad etc.? Geen zorgen om een ongeluk en niet verzekerd zijn?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Tijdje geleden 1x met de Stromer naast de bakfiets met daarop/in vrouw en kinderen gereden. Rustig stuk fietspad in de buurt tussen de weilanden.
Ik zonder helm, op het fietspad. Is daarna niet meer veel voorgekomen.
Afgelopen dagen heb ik wel meer met de bakfiets gereden en mijn vrienden op haar elektrische Vanmoof, maar dat gaat ook rustig omdat de oudste (5 jaar) zelf wil fietsen tegenwoordig.

breng wel de oudste af en toe naar school met de stormer en dan zit hij op het stuur.

Vanmorgen wel (toevallig) samen opgefietst met een gewone e-bike (geen helm en plaatje).
Kwam m echter met moeite voorbij en hij bleef daarna in mijn wiel hangen, al liggend op zijn ligstuurtje. Ik moest daarna het bromfietspad af de weg op, aan de linkerzijde van het fietspad. De kant waar hij ook zat te plakken.
Beide rechtdoor de rotonde over en voegde daarna weer achter hem het bromfietspad op. Heb m daarna laten gaan, geen zin om zo iemand achter me te hebben hangen.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Plaats reactie