Dan heb je in Nederland tenminste nog een fatsoenlijk fietspad dat je (al dan niet legaal) kunt berijden.
In België lossen ze het zo (niet) op:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/24 ... n-rapport/
De beroemde moordstrookjes langs de gewest wegen (hier rijdt men over het algemeen 70 km/h). Ik rijd hier zelf ook een stuk op voor woon werk. Over het algemeen zie ik de volgende problemen:
- De ruimte voor de fiets (breedte stook) is te beperkt
- Er is niet tot nauwelijks regulier onderhoud (rotzooi zoals steenslag of glas na een ongeluk, zelfs dode dieren, het blijft liggen er wordt niet geveegd. Om nog niet te spreken van struiken en bomen die niet worden bijgehouden)
- Er is te weinig structureel onderhoud: gaten als ze al worden aangepakt worden opgelapt. Een verende voorvork is hier bijna een vereiste. Bedenk dat als je moet uitwijken de baan op je dus tussen hard rijdend verkeer zit. Maar ook: diepe goten die je moet "oversteken" als je wilt afslaan en oversteken, volstrekt onlogische en incomplete inrichting.
- Lintbebouwing: over een groot deel van de lengte van de wegen is bebouwing. Om een reden die ik als Nederlander waarschijnlijk nooit zal begrijpen woont de Belg het liefste op de weg als het even kan slaat de voordeur meteen op het trottoir open. Vaak ligt er achter de bebouwing een enorme leegte, het zal wel iets cultureels zijn. Heel veel afslaand verkeer en conflict situaties dus. Ruimte voor een los fietspad is daarom in sommige gevallen beperkt tot niet aanwezig.
Wellicht een dikke bias komende uit Nederland, maar goed ik moet het even kwijt