Toekomst wetgeving SP

Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

FreddyH schreef: 23 sep 2020, 11:33 Het gaat vaak mis op plekken buiten de bebouwde kom, op industrie terreinen of bij de overgang binnen/buiten bebouwde kom. Daar mag een auto vaak 60 of 50 maar er wordt veel sneller gereden. Daar rijd je dus "in de weg", waarbij sommigen dat niet waarderen...
Precies dit. Ik heb op mijn route een stuk weg met separaat fietspad. Men mag daar 60 met de auto. Ik weet uit ervaring dat 60 eerder als minimum wordt gezien (doe ik zelf ook als ik daar rij, moet ik eerlijk zeggen).
Gezien het tijdstip dat ik daar fiets pak ik daar altijd het fietspad. Nog nooit iemand tegen gekomen. Zelfde gaat op voor de terugweg.

Wat me qua regelgeving wel opvalt is dat het gebruik van borden niet consequent is (wellicht iets voor een ander topic).
Vanuit Waalwijk loopt fietssnelweg F261 naar Tilburg. Een deel van Waalwijk naar Kaatsheuvel is bebord als brom/fietspad, maar hetzelfde stuk van Kaatsheuvel naar Waalwijk is bebord als fietspad.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik moet zeggen dat ik er redelijk aan wen of gewend ben. In het begin vond ik het echt niet fijn om tussen de auto's 40 km/h te rijden waar zij 50+ km/h rijden. Tegenwoordig gaat dat beter. Ik kom ook minder vaak mensen tegen die zeggen dat ik ergens niet behoor te 'fietsen'. Wel word ik nog wel eens afgesneden of voor mijn gevoel met te weinig zijdelinkse afstand ingehaald. Dat geeft geen fijn gevoel. Deels komt het ook door het verkeerd inschatten van de snelheid, denk ik. De opsomming van FreddyH kan ik me overigens goed in vinden. Binnen de bebouwdekom gaat het best wel goed. Buiten de bebouwdekom gaat het vaker minder goed en blijft het een onprettig gevoel geven.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Voor mij is het eerder tegenovergesteld aan wat anderen zeggen over rijden buiten de bebouwde kom. Mijn route gaat voor het overgrote deel buiten de bebouwde kom over 60 km/u wegen waar ik nooit veel verkeer tegen kom. Deze wegen zijn ideaal voor de SP, en sowieso veel fijner met de SP dan met de gewone fiets omdat het veelal lange rechte wegen door de weilanden zijn. Al kan ik me voorstellen dat een drukke 60 km/u weg wat minder fijn is (ik heb er daar gelukkig maar 1 stukje van twee kilometer van inzitten). 80 km/u wegen buiten de bebouwde kom zijn eigenlijk ook geen probleem want daar is nagenoeg altijd een losliggend bromfietspad aanwezig.

De dorpen die ik tegenkom zijn bestaan geheel uit 30 km/u zone zonder vrijliggende fietspaden dus dat is ook prima te doen. Blijft over: 50 km/u wegen in de bebouwde kom met vrijliggende fietspaden (maar geen bromfietspaden). Die wegen zijn vervelend, want daar toeteren auto's je van de weg. Op mijn woon-werk route heb ik die niet veel, maar op de kleine stukjes dat ik die wegen zou moeten pakken, rijd ik meestal over het fietspad om frustratie en gevaar aan beide kanten te voorkomen.

Hierbij mijn woon-werk route (niet helemaal vanaf huis), kijk maar eens op streetview om de verschillende weggetjes te bekijken. Ik vind het heel goed te doen, er zitten maar een paar gevaarlijkere punten in.

https://www.google.com/maps/dir/51.8095 ... 875063!3e1
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik doelde op 60 km/h wegen met vrijliggend fietspad, waar wij op de weg moeten. Niet op de smalle (anderhalve auto brede) 60 km/h buitenwegen waar alle verkeer overheen moet. Die laatsten zijn over het algemeen heerlijk om over te fietsen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Hieronder een link naar zo'n typische 60km weg, met mooi vrijliggend breed fietspad waar de brommers en dus ook de pedelecs over de weg moeten. Meeste auto's gaan daar eerder 80 dan 60. Het is daar zeker in de spits best druk en gewoon onveilig. Zou kiezen voor het fietspad desnoods dan maar wat trager om de fietsers niet teveel te laten schrikken.

https://goo.gl/maps/Kz6oqrBPqnU7axr6A
ocra

Ik rij weleens over deze weg, waarbij het een 50km/u weg is, onoverzichtelijk, bochten, smal zonder middenlijn of een door getrokken streep, vals plat omhoog richting huizen en 's ochtends rond deze tijd exact de zon in je giechel.

https://goo.gl/maps/9QSpqJ4cQDfjdNiKA

Oh en het fietspad is uitgestorven op mijn tijdstip.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Achiel schreef: 23 sep 2020, 15:37 Hieronder een link naar zo'n typische 60km weg, met mooi vrijliggend breed fietspad waar de brommers en dus ook de pedelecs over de weg moeten. Meeste auto's gaan daar eerder 80 dan 60. Het is daar zeker in de spits best druk en gewoon onveilig. Zou kiezen voor het fietspad desnoods dan maar wat trager om de fietsers niet teveel te laten schrikken.

https://goo.gl/maps/Kz6oqrBPqnU7axr6A
Ja dat is geen fijne weg. Ik zie wel dat de Graaf Jansdijk min of meer parallel loopt ietsje zuidelijker en dat lijkt me dan wel weer een prima weggetje voor de speed pedelec.
Stromer ST1 2019, rood
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Dan heb je in Nederland tenminste nog een fatsoenlijk fietspad dat je (al dan niet legaal) kunt berijden.

In België lossen ze het zo (niet) op:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/24 ... n-rapport/

De beroemde moordstrookjes langs de gewest wegen (hier rijdt men over het algemeen 70 km/h). Ik rijd hier zelf ook een stuk op voor woon werk. Over het algemeen zie ik de volgende problemen:

- De ruimte voor de fiets (breedte stook) is te beperkt
- Er is niet tot nauwelijks regulier onderhoud (rotzooi zoals steenslag of glas na een ongeluk, zelfs dode dieren, het blijft liggen er wordt niet geveegd. Om nog niet te spreken van struiken en bomen die niet worden bijgehouden)
- Er is te weinig structureel onderhoud: gaten als ze al worden aangepakt worden opgelapt. Een verende voorvork is hier bijna een vereiste. Bedenk dat als je moet uitwijken de baan op je dus tussen hard rijdend verkeer zit. Maar ook: diepe goten die je moet "oversteken" als je wilt afslaan en oversteken, volstrekt onlogische en incomplete inrichting.
- Lintbebouwing: over een groot deel van de lengte van de wegen is bebouwing. Om een reden die ik als Nederlander waarschijnlijk nooit zal begrijpen woont de Belg het liefste op de weg als het even kan slaat de voordeur meteen op het trottoir open. Vaak ligt er achter de bebouwing een enorme leegte, het zal wel iets cultureels zijn. Heel veel afslaand verkeer en conflict situaties dus. Ruimte voor een los fietspad is daarom in sommige gevallen beperkt tot niet aanwezig.

Wellicht een dikke bias komende uit Nederland, maar goed ik moet het even kwijt :D
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik herken wel wat Zoran schrijft. Meestal is het heel goed te doen om op de weg te rijden. De Van Heemstrabaan in Beuningen mijd ik vaak ook ivm toeterende auto's. Bij tegenwind het fietspad op of nog liever een alternatieve route via Weurt. Ik vind fietsers en voetgangers op mijn route gevaarlijker. Onoverzichtelijke kruisingen of zoals vanmorgen een vader in een bakfiets met twee kinderen die mijn snelheid verkeerd inschat en me snijdt vind ik veel linker. Ik herken me wel in de stelling dat je op de weg echt 45 km dient te rijden. Dat is de enige reden dat ik een ST3 wens :ck:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Ernie schreef: 24 sep 2020, 14:29 Dan heb je in Nederland tenminste nog een fatsoenlijk fietspad dat je (al dan niet legaal) kunt berijden.

In België lossen ze het zo (niet) op:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/24 ... n-rapport/

De beroemde moordstrookjes langs de gewest wegen (hier rijdt men over het algemeen 70 km/h). Ik rijd hier zelf ook een stuk op voor woon werk. Over het algemeen zie ik de volgende problemen:

- De ruimte voor de fiets (breedte stook) is te beperkt
- Er is niet tot nauwelijks regulier onderhoud (rotzooi zoals steenslag of glas na een ongeluk, zelfs dode dieren, het blijft liggen er wordt niet geveegd. Om nog niet te spreken van struiken en bomen die niet worden bijgehouden)
- Er is te weinig structureel onderhoud: gaten als ze al worden aangepakt worden opgelapt. Een verende voorvork is hier bijna een vereiste. Bedenk dat als je moet uitwijken de baan op je dus tussen hard rijdend verkeer zit. Maar ook: diepe goten die je moet "oversteken" als je wilt afslaan en oversteken, volstrekt onlogische en incomplete inrichting.
- Lintbebouwing: over een groot deel van de lengte van de wegen is bebouwing. Om een reden die ik als Nederlander waarschijnlijk nooit zal begrijpen woont de Belg het liefste op de weg als het even kan slaat de voordeur meteen op het trottoir open. Vaak ligt er achter de bebouwing een enorme leegte, het zal wel iets cultureels zijn. Heel veel afslaand verkeer en conflict situaties dus. Ruimte voor een los fietspad is daarom in sommige gevallen beperkt tot niet aanwezig.

Wellicht een dikke bias komende uit Nederland, maar goed ik moet het even kwijt :D
Als Belg geef ik je 100% gelijk... Bonheiden (dicht bij Mechelen waar ik woon) was in 2018 de fiets gemeente van Vlaanderen omdat het in al zijn woonwijken fietsstraten had gemaakt. Dit zijn gewoon de wegen zoals ze waren met als regel dat de fietser koning(in) is (30km/h, auto's mogen je niet inhalen). Maar wat haalt dat uit als je verbindingswegen naar treinstations en werkcentra zo goed als geen onderhouden fietspaden heeft en de auto duidelijk nog de echte koning op de weg is...

Het eerste (gelukkig kleine) deel van mijn traject heeft als fietspad een aaneensluiting van opritten en neergegooide klinkers onderbroken door zijwegen waar elke auto uitkomt alsof hij met zijn voorwielen al op de straat moet zijn vooraleer ie kan zien of hij erop kan... Geen wonder dat ik dan voor de weg kies (is 50km/h)en dan nog word ik minimum 1x per week aangemaand (vriendelijk of, zoals gisteren, minder vriendelijk) om te fietsen waar ik moet fietsen...

Gelukkig heb ik een jaagpad voor het grote deel van mijn traject maar ik ben het dus 100% eens dat België op dat vlak een achterlijk land is.

Afbeelding
Bijlagen
Screenshot_20200930-224441.jpg
Screenshot_20200930-224441.jpg (1.27 MiB) 2600 keer bekeken
Plaats reactie