Bekeurd op het jaagpad (BE)

stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

Brief aan de minister:

Geachte mevrouw de minister,

Vorige week werd ik geverbaliseerd omdat ik met mijn speed pedelic op het jaagpad reed. Ik weet wel dat dit enkel mag als het jaagpad deel uitmaakt van een fietsostrade en dat dit dan nog moet aangeduid zijn met een onderbord ‘ P toegelaten’. Ik ga deze boete dan ook niet betwisten.
Er werden verschillende mensen beboet. Vooral menen die daar rijden voor woon werkverkeer.
Ik vind dit bijzonder jammer. Persoonlijk gebruik ik mijn speed pedelic voor woon werk verkeer ( 33km enkel). Ik werk als verpleegkundige op intensieve zorgen enkel gedurende de nachtschiften en gebruik het jaagpad met mijn speed pedelic ’s morgens voor 8h00 en ’s avonds na 20h00. Voor mij is dit vooral ’ s morgens na een nacht werken een bron van ontspanning. Ik kom weinig of geen weggebruikers tegen op het jaagpad op dat tijdstip.
Nu ben ik verplicht om een drukke en soms gevaarlijke weg te nemen, wat mij eerlijk gezegd dikwijls stress bezorgd en mij de zin stilaan ontneemt om nog met mijn pedelic naar het werk te rijden.
Ik begrijp niet goed dat wij het jaagpad niet kunnen gebruiken, wij kunnen daar perfect onze snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid van 30km/h op het jaagpad.
Veel mensen willen meedoen aan de modal shift in hun vervoerswijze, kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief voor de auto, maar worden op deze manier terug naar de auto geleid terwijl het file probleem hand over hand toeneemt.
Mag ik toch enigszins hopen dat U uw beleid inzake het gebruik van jaagpaden door speed pedelics enigszins herziet, door bvb.
- Toelaten jaagpaden door SP voor woon werk verkeer. Bvb. Attest werkgever op zak
- Wij hebben een nummerplaat, dus snelheid kan gecontroleerd worden.

Ik hoop dat u mijn bekommernissen omtrent dit probleem toch enigszins in overweging wilt nemen.
Ik dank u alvast bij voorbaat.

Hoogachtend,

Antwoord van kabinet, mijn brief was verloren geraakt en na opnieuw te versturen heb ik onmiddellijk antwoord gekregen:

Beste heer Smet,

Allereerst mijn excuses voor dit zeer laattijdige antwoord. Uw eerdere mail werd foutief geklasseerd.
Hierbij probeer ik u een zo volledig mogelijk antwoord te geven:

Jaagpaden vervullen een specifieke rol in de beheer- en (transport)economische functie van waterwegen. Een jaagpad moet namelijk toelaten om de waterwegen te beheren en te onderhouden. Het jaagpad maakt tevens economische bedrijvigheid langs het water mogelijk door ruimte te bieden voor overslagactiviteiten en toegang tot schepen en bedrijventerreinen te bieden. Dit maakt het jaagpad in eerste instantie een dienstweg. Daarnaast biedt het jaagpad echter ook ruimte voor medegebruik door recreanten en sportliefhebbers en als weg voor functionele verplaatsingen te voet of met de fiets.

Algemeen zijn jaagpaden toegankelijk voor verschillende medegebruikers zoals bijvoorbeeld voetgangers, (elektrische) fietsers, bromfietsers klasse A, aangelanden, houders van een jaagpadtoelating en het bevoegde personeel van De Vlaamse Waterweg nv in de uitoefening van haar taken.

Speed pedelecs (klasse P) zijn slechts op een beperkt aantal jaagpaden toegelaten, namelijk jaagpaden die zijn aangeduid als fietssnelweg en die voldoen aan de vereisten van fietsinfrastructuur op fietssnelwegen. Op de routes waar klasse P is toegelaten, staat dit expliciet op de verkeersborden vermeld. Speed pedelecs dienen hier dezelfde maximumsnelheden aan te houden als de overige jaagpadgebruikers: namelijk 30 km/u in het open veld en 10 km/u in de bebouwde kom, bij het kruisen van wegen, in bochten met slechte zichtbaarheid en op sluiswallen. Dit staat bepaald in het Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk (ARSK) (www.visuris.be/scheepvaartreglementering).
Buiten deze trajecten en waar de signalisatie nog niet werd aangepast, is de toegang voor klasse P op de jaagpaden vooralsnog verboden.

De Vlaamse Waterweg vraagt aan alle medegebruikers van het jaagpad hoffelijkheid en respect naar elkaar toe: het jaagpad is er voor iedereen. Niemand mag een ander in gevaar brengen. Op onze website besteden we aandacht aan informatie en gedragsafspraken voor fietsers, speed pedelecs, wielrenners en voor wandelaars en andere medegebruikers van het jaagpad. We vragen ook aan alle medegebruikers van het jaagpad om de maatregelen i.v.m. sociale afstand correct op te volgen. De Vlaamse Waterweg nv heeft een studie opgestart met als titel ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden in Vlaanderen’. Wij nemen uw bezorgdheid mee als input voor deze studie.

Minister Peeters en De Vlaamse Waterweg zijn er zich verder bewust van de steeds toenemende functionele rol van jaagpaden in woon-werkverkeer per fiets en van de recreatieve functie van de jaagpaden. Daarom worden deze aspecten meegenomen in de verdere visievorming over het functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden in Vlaanderen. We zetten verder in op het gebruik jaagpaden als fietsinfrastructuur, en onderzoeken daarbij ook de mogelijkheden tot verdere verbetering van de kwaliteit van deze jaagpaden, bv. mbt de betere verlichting van (druk gebruikte) jaagpaden.

Het wettelijk en regelgevend kader gaat op de schop. Dit wordt deels meegenomen in het nieuwe scheepvaartdecreet.
Zo wordt, in overeenstemming met de doelstellingen uit de beleidsnota 2019-2024 Mobiliteit en Openbare Werken om de jaagpaden maximaal in te schakelen in de fietsroutenetwerken, uitdrukkelijk bevestigd dat de jaagpaden bestemd zijn voor het verkeer per fiets of te voet. Daardoor wordt het gebruik door fietsers en voetgangers, dat in de praktijk tot een van de belangrijkste functies van de jaagpaden is uitgegroeid, nu ook decretaal verankerd.

Hopend u hiermee van dienst te zijn,

Met vriendelijke groeten

i.o. Vlaams minister Lydia Peeters



ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Ik heb enige tijd geleden óók een mailtje gestuurd naar het kabinet van minister Peeters. Omdat, als ik de fietssnelweg wil nemen voor ww, ik eerst via het jaagpad moet.

Ik heb precies hetzelfde antwoord gehad. Ik vrees alleen dat het wéér lang gaat duren eer er iets veranderd.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
ST5er
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2019, 06:44
Locatie: Waasmunster
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5900

Eigenlijk erg belachelijk. Ben ook op dit punt aangesproken door de politie. Heb geen boete gekregen omdat ik aangaf dat ik via een zijweg op het jaagpad gereden ben en er daar geen bord stond :D

Ze hebben het gecontroleerd en konden geen kant meer op. Vervolgens heb ik een aanvraag gedaan voor een gemotoriseerd voertuig om op het jaagpad te rijden. Je kan een aanvraag doen als je "konijnen met buidel vangt"
ST5 - 10/2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zoals het uitgelegd wordt begrijp ik het wel...net zoiets als de "dienstwegen" rond luchthaven Schiphol...andere regelgeving, verboden voor "onbevoegden" dus bijv. motorvoertuigen met normaal kenteken.
Zet er dan een tweede hek om heen of pas de regelgeving aub. aan.

Denk dat het een reglement is uit het verleden, toen er nog schepen getrokken werden door knollen of trekkers als zij niet op eigen kracht (zeil) veilig verplaatst konden worden.
Sterkte er mee!
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

ST5er schreef: 09 feb 2021, 20:14 Eigenlijk erg belachelijk. Ben ook op dit punt aangesproken door de politie. Heb geen boete gekregen omdat ik aangaf dat ik via een zijweg op het jaagpad gereden ben en er daar geen bord stond :D

Ze hebben het gecontroleerd en konden geen kant meer op. Vervolgens heb ik een aanvraag gedaan voor een gemotoriseerd voertuig om op het jaagpad te rijden. Je kan een aanvraag doen als je "konijnen met buidel vangt"
Is de aanvraag gelukt voor een toelating om 'op konijnen te jagen met buidel en fret'? :D met een gemotoriseerd voertuig.
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik ook werd in mijn jeugdjaren, op het jaagpad aangehouden door de sterke arm, de mijnheer vroeg of ik een vergunning had om op het jaagpad te rijden met mijn auto. Ik heb de man mijn vis vergunning getoond, maar dat vond hij niet het gepaste document. Je kan wel een vergunning bekomen, mocht je schipper zijn en je vaartuig aan de kade ligt langs een jaagpad.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet echt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ook niet. Je mag er niet rijden. Jammer, maar dus andere route kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dus omdat het te moeilijk is om de max snelheid van 30km/u te controleren gaan we het voertuig maar verbieden :bu:
Het is niet te groot, te breed, te zwaar het stinkt niet maar het "KAN" wel 45km/u. (zullen we de vergelijking met Porsche en ach laat maar)
Fietsende ouderen en kleine kindjes mogen dus wel ongehinderd voorbij gestuift worden door andere fietsers.
En langs de andere kant snap ik het wel hoor, de doorsnee SPer vind dat als hij zo een dure fiets koopt hij er ook het maximale moet uithalen, en dat zie je ook...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie