fietststrook alleen voor fietser

WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Stromeur schreef: 20 aug 2020, 20:56 Er staat niet alleen een fiets op de strook naast de wegversmalling, er is ook een doorgetrokken streep. Iedereen die geen fietser is heeft daar niks te zoeken.

Ik snap het probleem niet. Gewoon je ruimte pakken in aanloop naar de versmalling, maar direct defensief gaan rijden als je ziet aankomen dat een automobilist het niet "snapt": even wat inhouden, auto voor laten gaan, en door.

Als iemand met een SP de fietsstrook als allerlaatste uitwijkmogelijkheid moet gebruiken om te voorkomen dat-ie met z'n snuit op de motorkap van de tegenligger belandt, dan is het juridisch misschien niet die iemand zijn schuld, maar rijdt-ie wel wat assertiever dan gezond is (qua gelijk hebben en gelijk halen).
Volledig met je eens! Door je plek op de weg te kiezen aangeven dat je door het middel wilt. Maar rekening houden met onbegrip en dus defensief rijden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 20 aug 2020, 23:28 Zonder fietssymbool en/of zonder bord is het gewoon onderdeel van de weg en mag je daar dus volgens mij rijden zonder deze tekens word er namelijk geen juridische status meegegeven aan dat strookje.
Nee, met doorgetrokken streep (en dat is hier het geval) is dit een fietsstrook en mogen er alleen fietsers komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Dit is dus precies zo'n geval waar de regels de mens niet goed dienen. Als je op de SP gewoon even de fietsstrook pakt dan is dat veiliger voor jezelf en de automobilist en beter voor de doorstroming. Daarom zeg ik "gezond verstand boven het blindelings opvolgen van verkeersregels".
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We lezen op ons forum vaak dat mensen willen dat handhavers niet handhaven naar de letter van de wet, maar naar de geest van de wet. Feitelijk is hier hetzelfde van toepassing, maar dan andersom: het is duidelijk waar deze wegversmalling voor bedoeld is: fietsers vlot laten passeren via de fietsstrook en iedereen die geen fietser is neemt met gematigde snelheid de wegversmalling.

Wanneer je als SP-er toch de fietsstrook pakt en een handhaver geeft je daar een boete voor, dan denk ik op basis van voorgaande dat je bij de rechtbank een zaak hebt op basis van niet correct aangebrachte markeringen: fiets te ver op het pad geplakt en doorgetrokken streep te kort.

Maar persoonlijk blijf ik toch bij: handel in de geest van wat er bedoeld wordt en maak er geen principe-kwestie van. Rij rustig en defensief via de wegversmalling. Zo hou je ook het imago van de SP-er goed, want dat is toch al niet zo best.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Grappig ik zou zeggen dat het idee is om de snelheid er uit te halen voordat er in de bebouwde kom gereden wordt. De max snelheid is 50 waar ik als SP' er al onder rijd en dus niet zo veel zin heeft om door het midden te gaan. Tel daarbij op dat de verwachting bij heelveel weg gebruikers anders is dan dat ik door het midden zou rijden. Ofwel ik zou lekker over de suggestie strook rijden en doe dat dus in de praktijk ook.
Gebruikersavatar
elfraty
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 feb 2020, 22:36
Locatie: Andijk
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 5000

Er is totaal verkeerde wetgeving gemaakt voor de speed pedelec. St1 van stromer heeft niet hetzelfde koppel als een ST3/5 en daar begint de ellende dan ook. Op de rijbaan voor automobielen kun je simpelweg niet snel genoeg optrekken en ook bij stevige tegenwind op bijvoorbeeld een grote steile brug( Schellinkwoude brug Amsterdam) durf ik allang niet meer op de rijbaan te rijden, omdat ik dan een enorme rij van claxonerende automobilisten achter mij heb, terwijl ik nog maar 32 km/h ga. Pedelecs zijn geen bromfietsen met een veel hoger koppel en topsnelheid, maar daar worden ze wel toe gerekend. Zo'n fietsstrook is tien keer veiliger, auto's rijden je zo voor je sokken, omdat ze verwachten dat je een fietser bent. Ze zien het ook gewoon niet, dat je dat niet bent. Zeer gevaarlijk en zeer onduidelijk. Dus pas ik mijn snelheid op dergelijke plekken keurig aan aan het overige fietsverkeer en dan zie je dat er niets aan de hand is....
Gebruikersavatar
elfraty
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 feb 2020, 22:36
Locatie: Andijk
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 5000

Maar als onze vlijtige "vrienden" van handhaving je te pakken krijgen, is er geen enkel pardon en word je, ondanks alle volstrekt logische argumenten, direct vet bekeurd met een zeer kostbare prent. Ik spreek uit ervaring. Staan ze nu op het fietspad te wachten dan draai ik echt om of verkies direct de rijbaan, omdat er met hen niet valt te praten.
Plaats reactie