hallo Stromer forum lezers,
graag wil ik duidelijkheid over de hieronder beschreven wegsituatie.
vraag:
ben ik als speedpedelec fietser verplicht om de rode fietsstrook bij de wegversmalling (zie bijgevoegd bestand) te volgen als er van de andere kant een auto nadert?
ik zelf ben van mening dat de rode fietsstrook bij de wegversmalling niet door mij als speedpedelec fietser gebruikt mag worden
de dame in de auto die naar de wegversmalling reed had daar gezien haar rijstijl absoluut andere ideeën over
ik ben heel benieuwd naar het recht in deze!
fietststrook alleen voor fietser
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
- Locatie: Hoorn
- Merk SP: Stromer st1x
- Km-stand: 12000
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2020-08-19 om 18.06.27.png (4.04 MiB) 3315 keer bekeken
-
- Schermafbeelding 2020-08-19 om 18.06.27.png (4.04 MiB) 3315 keer bekeken
-
- Schermafbeelding 2020-08-19 om 18.06.27.png (4.04 MiB) 3315 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gerardlieshout op 19 aug 2020, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Fietsstroken komen in meerdere smaken.
Naast wegversmalling op jouw foto's ligt een fietsstrook met doorgetrokken witte streep en fiets-symbool. Daar mag jij met je SP niet rijden (brommers ook niet).
Mijn ervaring is dat veel automobilisten geen benul hebben van waar wij met onze SP moeten en mogen rijden. Soms zien ze ons aan voor fietser, soms wel voor SP maar kennen ze de regels niet. Ik neem zo'n wegversmalling daarom niet heel erg assertief, zeker niet als ik bepaalde merken/types auto's met bepaalde bestuurders en/of bepaalde snelheden aan zie komen. Dan blijf ik langer heel.
Naast wegversmalling op jouw foto's ligt een fietsstrook met doorgetrokken witte streep en fiets-symbool. Daar mag jij met je SP niet rijden (brommers ook niet).
Mijn ervaring is dat veel automobilisten geen benul hebben van waar wij met onze SP moeten en mogen rijden. Soms zien ze ons aan voor fietser, soms wel voor SP maar kennen ze de regels niet. Ik neem zo'n wegversmalling daarom niet heel erg assertief, zeker niet als ik bepaalde merken/types auto's met bepaalde bestuurders en/of bepaalde snelheden aan zie komen. Dan blijf ik langer heel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Wat Stromeur zegt (incl heel blijven).
Verder: er is geen voorrang aangegeven, dus als jij eerder bent dan de auto dan goed in het midden rijden om duidelijk te maken dat er niemand tegelijk met jou door kan. Anders moet je op de auto wachten.
Ga je in zo'n situatie uiterst rechts rijden dan weet je zeker dat automobilisten vanuit hun visie "jou wel eens op je plek gaan zetten".
Verder: er is geen voorrang aangegeven, dus als jij eerder bent dan de auto dan goed in het midden rijden om duidelijk te maken dat er niemand tegelijk met jou door kan. Anders moet je op de auto wachten.
Ga je in zo'n situatie uiterst rechts rijden dan weet je zeker dat automobilisten vanuit hun visie "jou wel eens op je plek gaan zetten".
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Ik zou wanneer je een tegenligger aan ziet komen toch de fietsstrook nemen.
Zeker wanneer het schemerig/ mistig/ donker of zoiets vergelijkbaars is.
Tegemoetkomend verkeer zou je nog wel eens voor fietser aan kunnen zien en in de veronderstelling kunnen zijn dat jij de fietsstrook neemt. En aangezien je dat niet gaat winnen bij een frontale aanrijding beter het zekere voor het onzekere nemen.
Bijkomend voordeel is dat geen van beide in de ankers hoeft, dus een betere doorstroming.
Misschien niet zo correct, maar toch wel veiliger.
(een bekeuring zul je zo niet zo snel oplopen bij een 'uitwijk manoeuvre')
Zeker wanneer het schemerig/ mistig/ donker of zoiets vergelijkbaars is.
Tegemoetkomend verkeer zou je nog wel eens voor fietser aan kunnen zien en in de veronderstelling kunnen zijn dat jij de fietsstrook neemt. En aangezien je dat niet gaat winnen bij een frontale aanrijding beter het zekere voor het onzekere nemen.
Bijkomend voordeel is dat geen van beide in de ankers hoeft, dus een betere doorstroming.
Misschien niet zo correct, maar toch wel veiliger.
(een bekeuring zul je zo niet zo snel oplopen bij een 'uitwijk manoeuvre')
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Ik passeer in Beneden Leeuwen ook een sluis zoals deze. In dit geval ben ik heel opportunistisch en neem de fietsbaan. Ook bij de wegversmallingen waarbij de fietsbaan apart is aangelegd doe ik dit wanneer er auto's tegemoet komen.
Een kwestie van heel blijven.
Een kwestie van heel blijven.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Uit mijn ervaring als motorrijder zeg ik hierin dat je plek op de weg uiterst belangrijk is. Zoals eerder aangegeven mag je feitelijk niet over de fietsstrook. En dus moet je door het midden, door de versmalling. Uit pure onwetendheid kunnen automobilisten het hier niet mee eens zijn, maar dat is niet jouw probleem. Kies je plek midden om de weg waardoor de tegemoet komende auto niet de gelegenheid krijgt jou de weg af te duwen. Dat is het best wat je kunt doen denk ik. Uiteraard wel met enige anticipatie/inzicht per situatie. Er zijn altijd automobilisten die óók hun plek opeisen dus je moet een uitwijking hebben. Meestal zie je dit wel op tijd.
Wat leuk Wognum. Ik woon er zelf en rijd deze dus ook 2x per dag.gerardlieshout schreef: ↑19 aug 2020, 18:19 hallo Stromer forum lezers,
graag wil ik duidelijkheid over de hieronder beschreven wegsituatie.
vraag:
ben ik als speedpedelec fietser verplicht om de rode fietsstrook bij de wegversmalling (zie bijgevoegd bestand) te volgen als er van de andere kant een auto nadert?
ik zelf ben van mening dat de rode fietsstrook bij de wegversmalling niet door mij als speedpedelec fietser gebruikt mag worden
de dame in de auto die naar de wegversmalling reed had daar gezien haar rijstijl absoluut andere ideeën over
ik ben heel benieuwd naar het recht in deze!
Je mag volgens mij hier dus niet op de fietsstroken. Want dat is fietspad. Je moet tussen de paaltjes door.......Maar..... De autos rekenen daar niet op. Ik heb hier al een paar keer ruzie gehad, dat een auto toch ging terwijl ik eerder was.
Mijn praktijk, als er autos aankomen pak ik de fietsstrook. Is er geen ander verkeer pak ik de weg.
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
- Locatie: Hoorn
- Merk SP: Stromer st1x
- Km-stand: 12000
Ik heb nu al bijna 8 maanden mijn Stromer.
Door een aantal bijna ongelukken/incidenten ben ik er achter gekomen dat menig automobilist mij en mijn speedpedelec niet als zodanig herkent (ondanks mijn fel gele jasje met reflectiestrepen).
De bijna ongelukken/incidenten gebeuren eigenlijk altijd, binnen de bebouwde kom, bij tegemoetkomend verkeer. De andere weggebruikers zien mij als een gewone fietser die de verkeersregels aan zijn laars lapt en willen dat duidelijk maken door mij bijvoorbeeld geen voorrang te verlenen en dus van een rotonde af te willen rijden (waar ik moet fietsen want de fietsstrook is voor fietsers.....) of omdat ze mijn snelheid volledig verkeerd inschatten.
Mijn punt is de volgende: de herkenbaarheid van de speedpedelec is uitstekend vanaf de achterkant (remlicht en mijn veel te grote en afzichtelijke gele kentekenplaat). Echter aan de voorkant van elke speedpedelec ontbreekt elke herkenbaarheid. Ik ben voor menig automobilist gewoon een snelle fietser met een veel te felle koplamp!
Ik ben van plan om iets aan die herkenbaarheid aan de voorzijde te doen. Het idee om een 45 km per uur sticker op mijn balhoofd (daar waar bij de duurdere Stromers het standlicht zit) te plakken zou de herkenbaarheid behoorlijk vergroten maar het idee om met zo een afzichtelijke sticker rond te rijden staat mij eigenlijk helemaal niet aan!
Maar als ik eenmaal op mijn Stromer fietst zie ik die sticker niet en de andere weggebruikers wel! Mogelijk zal dat het aantal bijna ongelukken/incidenten behoorlijk verminderen!
Ik zal de 45 km per uur sticker bestellen en op mijn Stromer plakken. Ik houd jullie op de hoogte of de sticker enige duidelijk waarneembare gedragsverandering bij de andere weggebruikers teweegbrengt en het aantal bijna ongelukken/incidenten zal verminderen!
Door een aantal bijna ongelukken/incidenten ben ik er achter gekomen dat menig automobilist mij en mijn speedpedelec niet als zodanig herkent (ondanks mijn fel gele jasje met reflectiestrepen).
De bijna ongelukken/incidenten gebeuren eigenlijk altijd, binnen de bebouwde kom, bij tegemoetkomend verkeer. De andere weggebruikers zien mij als een gewone fietser die de verkeersregels aan zijn laars lapt en willen dat duidelijk maken door mij bijvoorbeeld geen voorrang te verlenen en dus van een rotonde af te willen rijden (waar ik moet fietsen want de fietsstrook is voor fietsers.....) of omdat ze mijn snelheid volledig verkeerd inschatten.
Mijn punt is de volgende: de herkenbaarheid van de speedpedelec is uitstekend vanaf de achterkant (remlicht en mijn veel te grote en afzichtelijke gele kentekenplaat). Echter aan de voorkant van elke speedpedelec ontbreekt elke herkenbaarheid. Ik ben voor menig automobilist gewoon een snelle fietser met een veel te felle koplamp!
Ik ben van plan om iets aan die herkenbaarheid aan de voorzijde te doen. Het idee om een 45 km per uur sticker op mijn balhoofd (daar waar bij de duurdere Stromers het standlicht zit) te plakken zou de herkenbaarheid behoorlijk vergroten maar het idee om met zo een afzichtelijke sticker rond te rijden staat mij eigenlijk helemaal niet aan!
Maar als ik eenmaal op mijn Stromer fietst zie ik die sticker niet en de andere weggebruikers wel! Mogelijk zal dat het aantal bijna ongelukken/incidenten behoorlijk verminderen!
Ik zal de 45 km per uur sticker bestellen en op mijn Stromer plakken. Ik houd jullie op de hoogte of de sticker enige duidelijk waarneembare gedragsverandering bij de andere weggebruikers teweegbrengt en het aantal bijna ongelukken/incidenten zal verminderen!
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Herkenbaarheid van SP uitstekend vanaf achterkant? Voor de kenner wel, maar dat is sowieso niet degene die je van de weg gaat rijden. Je wil niet weten hoeveel situaties ik gehad heb waarbij een automobilist mij van achteren niet als SPer herkend (het hele fenomeen SP dus niet).
Mijn inschatting is dat die sticker van voren niets gaat doen, maar ik lees graag jouw ervaringen. Dat stickertje is namelijk veel te klein om op 20 tot 50 meter afstand op te vallen.
Mijn inschatting is dat die sticker van voren niets gaat doen, maar ik lees graag jouw ervaringen. Dat stickertje is namelijk veel te klein om op 20 tot 50 meter afstand op te vallen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Het is simpel, mensen zien jouw trappen en denken dus dat je fietser bent, vanaf de achterkant, voorkant en zijkant. De achterkant is dan nog het duidelijkst met een nummerbord, maar wellicht veroorzaakt het kortsluiting in de hersenen, trappen en een nummerbord. Volgens mij is er vaak geen opzet in het spel zeker niet bij benadering van voren. Die fiets stroken zijn zo kort op de drempel dat de beslissing van de automobilist om door te rijden omdat er alleen een "fietser" aankomt allang is gemaakt voordat hij verwacht dat jij daar bent. Ik zou lekker de strook nemen.