Mondkapjes Belgie

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 12 aug 2020, 19:40 Wie (zonder ondersteuning) fietst tegen 18 km/u, wie met een pedelec rijdt tegen 25 km/u en wie met een SP tegen 35 km/u fietst is duidelijk niet intensief aan het sporten ...
Voor een gezonde, fitte mens niet nee... Maar voor iemand met gezondheidsproblemen kan dat heel anders zijn. Wanneer mijn hart weer raar doet (attriumfibrileren) ben ik blij als ik de 35 km/h haal, dan heb ik lood in mijn benen en mijn tong op mijn knieën. Aan de buitenkant zie je dat verschil echt niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SamG schreef: 13 aug 2020, 10:25 Het probleem hier is inderdaad dat ze geen rekening hebben genomen dat een SP voor de wet een brommer is, maar je wel een inspanning moet leveren (sport) net zoals bij fietsen.
Bij "normaal fietsen" is een mondmasker verplicht. Bij brommers als je een open helm draagt ook.

Bij "sporten", dus zo hard mogelijk rijden op een racefiets in een bepaalde omgeving (rustig) en op bepaalde tijden (rustig), is een mondmasker niet verplicht.

Als je louter naar de bovenste regelgeving kijkt, dan is bij woon-werk rijden op een speed pedelec dus gewoon een mondmasker verplicht.

Het gaat fout bij dat de overheid sporten op de racefiets benoemt als uitzondering, en dan gaat het nóg een keer fout bij dat Belgen dit aangrijpen om eigenhandig te besluiten dat "sporten" op een SP van huis naar werk precies hetzelfde is, terwijl noch het voertuig, noch de setting gelijk staan aan sporten op de racefiets.

Maar, zegt een SP'er dan: ik span mezelf toch ook in? Ja, maar je kunt op een normale fiets ook zo hard mogelijk naar je werk willen rijden, en dan moet je tóch een mondmasker dragen.

België is soms echt een bananenrepubliek :ck:
SamG schreef: 13 aug 2020, 10:25 Het beste is in het algemeen het mondmasker opzetten en voor jezelf uitmaken dat een een niet te grote inspanning levert met het mondmasker.
Dit ben ik 100% met je eens :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Stromeur schreef: 13 aug 2020, 11:44 Het gaat fout bij dat de overheid sporten op de racefiets benoemt als uitzondering, en dan gaat het nóg een keer fout bij dat Belgen dit aangrijpen om eigenhandig te besluiten dat "sporten" op een SP van huis naar werk precies hetzelfde is, terwijl noch het voertuig, nóch de setting gelijk staan aan sporten op de racefiets.

Maar, zegt een SP'er dan: ik span mezelf toch ook in? Ja, maar je kunt op een normale fiets ook zo hard mogelijk naar je werk willen rijden, en dan moet je tóch een mondmasker dragen.

Ik ben dan misschien weer het speciaal gevalleke. ;p
Want als ik kijkt op mijn strava waar mijn fietstoeren op staan met de koersfiets en mijn woonwerk ritten met SP, is het enige verschil de snelheid en de route en de fiets.
Kijk ik naar de tijd, zit ik bij beide over 1u20 en mijn hartslagrond de 160bpm. Dus dan lijkt me de inspanning gelijk voor beide, en bij beide werk ik me in het zweet.

Nu ga ik wel er even bij vertellen dat ik de laatste weken vakantie heb gehad en al 3weken niet meer op de stromer heb gezeten. Dus geen idee hoe andere dit doen/oplossen.

Nu je maakt een onderscheid tussen recreatief fietsen (racefietsen) en een normale fiets maar veel gebruiken ook racefiets voor het werk. Nog een soort van grijze zone.

Stromeur schreef: 13 aug 2020, 11:44 België is soms echt een bananenrepubliek :ck:
op dat vlak volledig akkoord. :cool2:
Want het correct dragen alleen al is al een soort intelligentie test. Als ze het over een mondmasker hebben zeggen ze nu al sneller een mondneusmasker. Wat raad eens wat de meesten deden met dit masker. :roll: :bu:
Juist alleen voor de mond want je neus is "blijkbaar" niet verbonden met je keel en longen
volgens sommige. ;p

Je argument van mondmasker op de brommer in combinatie met type helm, vind je ook bitter weinig van terug buiten op die website voor provincie antwerpen. Niets op nationaal vlak. Neem dan er nog bij dat de politie waarschijnlijk dan ook nog geneens volledig op de hoogte is.
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SamG schreef: 13 aug 2020, 12:31 Kijk ik naar de tijd, zit ik bij beide over 1u20 en mijn hartslagrond de 160bpm. Dus dan lijkt me de inspanning gelijk voor beide, en bij beide werk ik me in het zweet.
Daar valt inderdaad weinig tegenin te brengen.
SamG schreef: 13 aug 2020, 12:31 Nu je maakt een onderscheid tussen recreatief fietsen (racefietsen) en een normale fiets maar veel gebruiken ook racefiets voor het werk. Nog een soort van grijze zone.
Yup. Maar dan zou je de vermelde setting erbij kunnen halen. Als je midden in de ochtendspits in het stedelijke verkeer aan het racen bent, dan valt dat sowieso al buiten die benoemde sportactiviteit.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, de regelgeving laat veel teveel ruimte over voor interpretatie en discussie, en dat werkt als een rode lap op een stier voor de gemiddelde Belg.
SamG schreef: 13 aug 2020, 12:31 Want het correct dragen alleen al is al een soort intelligentie test.
:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Voor mij, als Nederlander in België is dit een zeer concreet voorbeeld van het cultuur en mentaliteitsverschil tussen onze beide landen.

Ik vraag me oprecht af wat een mondkapje toevoegt op de fiets, ikzelf fiets 10 KM over Brussels grondgebied over grote doorgaande wegen met niet tot nauwelijks andere fietsers of voetgangers binnen een straal van 5 meter.

Voor diegenen die niet heel bekend zijn hier, Brussel is vrij heuvelachtig, en ze zijn net tijden de Corona periode snel fietspaden aan het aanleggen (nou ja, betonnen barriers plaatsten zodat een rijstrook van de snelweg een fietspad wordt. Daar kan een mondkapje uitkomst bieden, maar dan om heel andere redenen :lol: )

Overigens hebben ze net in Brussel besloten de hele stad zo'n beetje 30 km zone te maken.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ernie schreef: 13 aug 2020, 13:23 Ik vraag me oprecht af wat een mondkapje toevoegt op de fiets
Ik kan me wel iets verzinnen, ik denk dat ik afgelopen week wel een vlieg of twee drie geconsumeerd heb (ongewild) :ai
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

MarcelH schreef: 13 aug 2020, 15:07
Ernie schreef: 13 aug 2020, 13:23 Ik vraag me oprecht af wat een mondkapje toevoegt op de fiets
Ik kan me wel iets verzinnen, ik denk dat ik afgelopen week wel een vlieg of twee drie geconsumeerd heb (ongewild) :ai
Op mijn fietsroute kom passeer ik regelmatig racefietsfanaten die is ook niet zo corona veilig. Ondertussen ben ik al best getraind in het herkennen van enkele lichaamsbewegingen, hierop volgend meestal een neus en keelreiniging! :cry:
Bv. een hand die richting neus omgeving beweegt, een hoofd dat opzij draait, met daaropvolgend vochtige neveldeeltjes die je incasseert.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 13 aug 2020, 11:44
België is soms echt een bananenrepubliek :ck:
Verdeel en heers, alleen ben ik niet meer zo goed mee wie er verdeeld en wie er heerst :bu:

#kanikterugnederlanderworden
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Troost je, de Nederlandse overheid en een toenemend deel van de Nederlanders zelf maken er ook een zootje van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Inmiddels is een mondkapje in Brussel voor fietsers niet langer verplicht:

https://www.bruzz.be/samenleving/mondma ... 2020-08-14
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Plaats reactie