Beste forumleden,
Ik sukkel al een half jaar met volgend probleem:
even kort schetsen, in 2019 reed ik met een ST3 via leasing. Deze werd echter gestolen. De leasingmaatschappij en de verzekering deden hun werk, en na een maandje reed ik met een nieuwe stromer rond (upgrade naar ST5). Ik bezorgde alles wat ik nog had aan de verzekering (batterij die lag op te laden uit de fiets, oplader, alle extra's, ...). Begin dit jaar telefoontje van de politie, ze hadden mijn ST3 teruggevonden, ze hadden contact opgenomen met de verzekeraar, deze wou de restanten (kader, motor, banden en stuur - zadel en dergelijke waren er van gehaald) niet meer. Ik mocht deze komen ophalen. Nu na herhaaldelijke pogingen lukt het me niet om via de leasingfirma aan de officiële inschrijvingsdocumenten te geraken. Opnieuw inschrijven is dus geen optie. Nu kwam bij mij het idee om de stromer te gebruiken (tijdens vakanties met de mobilhome, als gewone elektrische fiets (max 25km/h)). Dit idee kwam naar boven toen ik merkte dat stromer ook 25km/h varianten maakt die qua looks nagenoeg identiek zijn. Zijn er mensen die weten of het enerzijds kan om een snelheidsbegrenzing te laten instellen van 45 naar 25 en zo de fiets toch nog te gebruiken? Anderzijds wat zou dit kosten?
Alvast bedankt voor jullie input!
ST3 begrenzen tot 25 km/h ?
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
creatief idee, maar dat zal niet lukken volgens mij. Ook al zou je FM dit softwarematig kunnen doen, dan nog zit je met een speed pedelec die de papieren moet hebben van een speed pedelec en die als dusdanig door de wet beschouwd wordt.
Het lijkt me ook gek voor politie, want dat zou jou ontslaan van helmplicht, nummerplaatplicht, rijbaanplicht,... en de politie houdt mensen zoals jij tegen en dan ga jij in het verweer: "ja maar het is een toegeknepen speed pedelec", wat zij dan ook weer moeilijk kunnen controleren, etc etc...
Het lijkt me ook gek voor politie, want dat zou jou ontslaan van helmplicht, nummerplaatplicht, rijbaanplicht,... en de politie houdt mensen zoals jij tegen en dan ga jij in het verweer: "ja maar het is een toegeknepen speed pedelec", wat zij dan ook weer moeilijk kunnen controleren, etc etc...
ST3 black 983wh
Waarom zou jij ze op moeten halen? Je bent helemaal geen eigenaar toch dat is de lease maatschappij?
De ST3 is nooit in 25km/u versie geweest. Hij zou dan opnieuw gehomologeerd moeten worden als snorscooter en dat lijkt me een lastig verhaal worden.
De ST3 is nooit in 25km/u versie geweest. Hij zou dan opnieuw gehomologeerd moeten worden als snorscooter en dat lijkt me een lastig verhaal worden.
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Hij moet ze niet ophalen, hij mag ze ophalen. Wat ik persoonlijk ook zou doen. Enkel dat 25km.u verhaal lijkt me heel onrealistisch.
Ik zou gewoon wat meer pushen op de leasemaatschappij om die documenten alsnog te verkrijgen en hem vervolgens opnieuw inschrijven als speedpedelec, dan heb je er 2... met éénmalige kleine kost van nieuw kenteken. Of je beslist om hem niet opnieuw in te schrijven en te verkopen als je de documenten hebt.
ST3 black 983wh
De politie had contact opgenomen met de lease en verzekeringsmaatschappij dat de fiets terug was. Deze hadden aan de politie gemeld geen interesse te hebben in de restanten (kader, motor en wielen) ze hadden door alle accessoires en batterij al genoeg kosten kunnen recupereren... Als ik de fiets niet ging halen bij de politie ging hij naar het schroot. De ST3 staat nu al 5 maanden stof te pakken in mijn garage. (idee was hem te sparen voor ooit evt reserve onderdelen) Nu heb ik ook een mobilhome waarmee ik graag een stromer zou meenemen, maar na het diefstalverhaal laat ik liever mijn ST5 veilig thuis ...Bram Roose schreef: ↑25 jun 2020, 11:10Hij moet ze niet ophalen, hij mag ze ophalen. Wat ik persoonlijk ook zou doen. Enkel dat 25km.u verhaal lijkt me heel onrealistisch.
Ik zou gewoon wat meer pushen op de leasemaatschappij om die documenten alsnog te verkrijgen en hem vervolgens opnieuw inschrijven als speedpedelec, dan heb je er 2... met éénmalige kleine kost van nieuw kenteken. Of je beslist om hem niet opnieuw in te schrijven en te verkopen als je de documenten hebt.
Aandringen bij leasingmaatschappij voor papieren levert niks op, ...
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen
Ik heb een poging gedaan om hem in te schrijven, ik kreeg van de fm de nodige documenten. Enkel heb ik van DIV het Oud kentekenbewijs nodig, deze is nodig om de fiets opnieuw te kunnen inschrijven. Kopie hiervan kan je aanvragen bij de politie, maar dit kan enkel gebeuren door de oorspronkelijke inschrijver... En dat brengt me weer bij af, de leasingmaatschappij en verzekeraar die nergens op antwoorden als ik hieromtrent iets vraag...
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen
Heb er ook al aan gedacht om hem te verkopen maar wil niet plots blauwe zwaailichten voor mijn deur hebben en beschuldigingen ivm verkoop van gestolen goederen of verzekeringsoplichting ... Blijft dus wel bij mij, ofwel voor vrij gebruik, wisselstukken of iets dergelijks ...
Die tips zijn wel altijd welkom
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 ) - Gestolen