ST3 begrenzen tot 25 km/h ?

kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Beste forumleden,

Ik sukkel al een half jaar met volgend probleem:
even kort schetsen, in 2019 reed ik met een ST3 via leasing. Deze werd echter gestolen. De leasingmaatschappij en de verzekering deden hun werk, en na een maandje reed ik met een nieuwe stromer rond (upgrade naar ST5). Ik bezorgde alles wat ik nog had aan de verzekering (batterij die lag op te laden uit de fiets, oplader, alle extra's, ...). Begin dit jaar telefoontje van de politie, ze hadden mijn ST3 teruggevonden, ze hadden contact opgenomen met de verzekeraar, deze wou de restanten (kader, motor, banden en stuur - zadel en dergelijke waren er van gehaald) niet meer. Ik mocht deze komen ophalen. Nu na herhaaldelijke pogingen lukt het me niet om via de leasingfirma aan de officiële inschrijvingsdocumenten te geraken. Opnieuw inschrijven is dus geen optie. Nu kwam bij mij het idee om de stromer te gebruiken (tijdens vakanties met de mobilhome, als gewone elektrische fiets (max 25km/h)). Dit idee kwam naar boven toen ik merkte dat stromer ook 25km/h varianten maakt die qua looks nagenoeg identiek zijn. Zijn er mensen die weten of het enerzijds kan om een snelheidsbegrenzing te laten instellen van 45 naar 25 en zo de fiets toch nog te gebruiken? Anderzijds wat zou dit kosten?

Alvast bedankt voor jullie input!
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

creatief idee, maar dat zal niet lukken volgens mij. Ook al zou je FM dit softwarematig kunnen doen, dan nog zit je met een speed pedelec die de papieren moet hebben van een speed pedelec en die als dusdanig door de wet beschouwd wordt.
Het lijkt me ook gek voor politie, want dat zou jou ontslaan van helmplicht, nummerplaatplicht, rijbaanplicht,... en de politie houdt mensen zoals jij tegen en dan ga jij in het verweer: "ja maar het is een toegeknepen speed pedelec", wat zij dan ook weer moeilijk kunnen controleren, etc etc...
ST3 black 983wh
ocra

Waarom zou jij ze op moeten halen? Je bent helemaal geen eigenaar toch dat is de lease maatschappij?

De ST3 is nooit in 25km/u versie geweest. Hij zou dan opnieuw gehomologeerd moeten worden als snorscooter en dat lijkt me een lastig verhaal worden.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

ocramarco schreef: 25 jun 2020, 10:34 Waarom zou jij ze op moeten halen? Je bent helemaal geen eigenaar toch dat is de lease maatschappij?
Hij moet ze niet ophalen, hij mag ze ophalen. Wat ik persoonlijk ook zou doen. Enkel dat 25km.u verhaal lijkt me heel onrealistisch.
Ik zou gewoon wat meer pushen op de leasemaatschappij om die documenten alsnog te verkrijgen en hem vervolgens opnieuw inschrijven als speedpedelec, dan heb je er 2... met éénmalige kleine kost van nieuw kenteken. Of je beslist om hem niet opnieuw in te schrijven en te verkopen als je de documenten hebt.
ST3 black 983wh
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Bram Roose schreef: 25 jun 2020, 11:10
ocramarco schreef: 25 jun 2020, 10:34 Waarom zou jij ze op moeten halen? Je bent helemaal geen eigenaar toch dat is de lease maatschappij?
Hij moet ze niet ophalen, hij mag ze ophalen. Wat ik persoonlijk ook zou doen. Enkel dat 25km.u verhaal lijkt me heel onrealistisch.
Ik zou gewoon wat meer pushen op de leasemaatschappij om die documenten alsnog te verkrijgen en hem vervolgens opnieuw inschrijven als speedpedelec, dan heb je er 2... met éénmalige kleine kost van nieuw kenteken. Of je beslist om hem niet opnieuw in te schrijven en te verkopen als je de documenten hebt.
De politie had contact opgenomen met de lease en verzekeringsmaatschappij dat de fiets terug was. Deze hadden aan de politie gemeld geen interesse te hebben in de restanten (kader, motor en wielen) ze hadden door alle accessoires en batterij al genoeg kosten kunnen recupereren... Als ik de fiets niet ging halen bij de politie ging hij naar het schroot. De ST3 staat nu al 5 maanden stof te pakken in mijn garage. (idee was hem te sparen voor ooit evt reserve onderdelen) Nu heb ik ook een mobilhome waarmee ik graag een stromer zou meenemen, maar na het diefstalverhaal laat ik liever mijn ST5 veilig thuis ...
Aandringen bij leasingmaatschappij voor papieren levert niks op, ...
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Kan de DIV niks voor je beteken op basis van VIN-nummer van de bike?
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

TomSP schreef: 25 jun 2020, 11:46 Kan de DIV niks voor je beteken op basis van VIN-nummer van de bike?
Ik heb een poging gedaan om hem in te schrijven, ik kreeg van de fm de nodige documenten. Enkel heb ik van DIV het Oud kentekenbewijs nodig, deze is nodig om de fiets opnieuw te kunnen inschrijven. Kopie hiervan kan je aanvragen bij de politie, maar dit kan enkel gebeuren door de oorspronkelijke inschrijver... En dat brengt me weer bij af, de leasingmaatschappij en verzekeraar die nergens op antwoorden als ik hieromtrent iets vraag...
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
propje
Pro
Pro
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2020, 11:31
Locatie: weet ik veel
Merk SP: ST7
Km-stand: 0

Wat vraag je ervoor.?
Heb nog wel een tip maar dan wil je hem niet aan me verkopen :mrgreen:

Aju propje
ocra

kcornelis schreef: 25 jun 2020, 11:36
Aandringen bij leasingmaatschappij voor papieren levert niks op, ...
Dit snap ik heel goed, dat betekend dat ze waarde aan jou terug geven die ze al uitgekeerd hebben in een nieuwe fiets.
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

propje schreef: 25 jun 2020, 12:16 Wat vraag je ervoor.?
Heb nog wel een tip maar dan wil je hem niet aan me verkopen :mrgreen:

Aju propje
Heb er ook al aan gedacht om hem te verkopen maar wil niet plots blauwe zwaailichten voor mijn deur hebben en beschuldigingen ivm verkoop van gestolen goederen of verzekeringsoplichting ... Blijft dus wel bij mij, ofwel voor vrij gebruik, wisselstukken of iets dergelijks ...
Die tips zijn wel altijd welkom :D
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Plaats reactie