ST3 begrenzen tot 25 km/h ?

Erikopfietse
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:27
Locatie: Meppel

Ik gebruik dit topic even als opstapje voor mijn vraag:
Een speed Pedelec is volgens de wet pas een speed Pedelec als er een accu in zit en dan moet je een geel kenteken hebben.
Wat nu als je zonder accu fietst, dan heb je geen trapondersteuning en is het voor de wet dus geen speed Pedelec meer. Als je dan de kentekenplaat ook eraf haalt, dan heb je in feite toch een gewone fiets?
Mag dat en als dat niet zou mogen, op grond van welke wet dan niet?
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Erikopfietse schreef: 16 jul 2020, 10:07 Ik gebruik dit topic even als opstapje voor mijn vraag:
Een speed Pedelec is volgens de wet pas een speed Pedelec als er een accu in zit en dan moet je een geel kenteken hebben.
Wat nu als je zonder accu fietst, dan heb je geen trapondersteuning en is het voor de wet dus geen speed Pedelec meer. Als je dan de kentekenplaat ook eraf haalt, dan heb je in feite toch een gewone fiets?
Mag dat en als dat niet zou mogen, op grond van welke wet dan niet?
Volgens mij mag dat. Maar dan moet je hem wel afmelden bij het RDW ’Melding sloop of demontage voertuig’.
Alle papieren inleveren dus. Gewone fietsen en pedelecs zijn niet geregistreerd bij het RDW.
Doe je dat niet krijg je automatisch een bekeuring van 260 euro voor onverzekerd rond rijden. Dat wordt periodiek door het systeem gecontroleerd. (Dat weet ik uit ervaring; per ongeluk de verkeerde verzekering opgezegd. Kon gelukkig teruggedraaid worden).
Een geschorst voertuig mag niet de weg op. De boete is 400 euro als je dat toch doet.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Erikopfietse schreef: 16 jul 2020, 10:07 Een speed Pedelec is volgens de wet pas een speed Pedelec als er een accu in zit en dan moet je een geel kenteken hebben.
Dus, een auto met lege tank is geen auto meer ? ... rare jongens die Ollanders. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Erikopfietse schreef: 16 jul 2020, 10:07 Een speed Pedelec is volgens de wet pas een speed Pedelec als er een accu in zit en dan moet je een geel kenteken hebben.
Waar heb je dat gevonden? Heb je daar een linkje naar?

Volgens mij is dat namelijk niet zo, maar ik moet het nog even nazoeken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Erikopfietse
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:27
Locatie: Meppel

De “definitie“ van een speedpedelec is dat hij trapondersteuning biedt tot 45 km/uur. Ik zou de Stromer ook zonder accu willen kunnen gebruiken voor recreatieve fietstochtjes samen met mijn vrouw die op een “gewone” fiets fietst. Zonder accu is er geen trapondersteuning, dus volgens welke wet/verkeersregel zou dat dan niet mogen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens de regel dat je Stromer bij het RDW/DIV geregistreerd staat als 45km/u speed pedelec.

Een auto met lekke banden, lege tank of voor mijn part een gedemonteerd stuur maakt een auto ook niet ineens een niet-auto, waarmee je samen met je vrouw op het fietspad mag karren. Alleen wanneer je je SP officieel laat schrappen als SP vervallen alle wettelijke verplichtingen die daarmee gepaard gaan. (Maar ook andersom: is-ie onterecht geschrapt en rij je zonder kenteken en onverzekerd op je SP rond, dan bega je een misdrijf en dat is niet niks.) Een Speed Pedelec kan niet wettelijk het ene moment wel, en het andere moment niet een Speed Pedelec zijn.

Wil je recreatief met je vrouw (op het fietspad) fietsen, koop er dan een fiets of 25km/u e-bike bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Erikopfietse
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:27
Locatie: Meppel

Okee, dank voor de antwoorden. Het verschil met een auto is wel dat “gewone” fietsen ook gewoon bestaan, dus dit leek me een optie, maar blijkbaar toch niet...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Trapauto's bestaan ook, dus zelfs dat vergelijk gaat niet op :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Oeps.... In het verkeerde topic gepost.
Laatst gewijzigd door Bastiaan op 20 jul 2020, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bastiaan schreef: 20 jul 2020, 17:50 Het doet wel een beetje denken aan dit verhaal: viewtopic.php?f=17&t=3678
Ik zou echter ook voorzichtig zijn. Bij de eerste aanblik van de advertentie gaan m'n nekharen al omhoog staan.
Je linkt naar het topic waarin je post ? ... advertentie ? ... welke advertentie ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie