ST3 begrenzen tot 25 km/h ?

Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Golvas schreef: 20 jul 2020, 19:37 Je linkt naar het topic waarin je post ? ... advertentie ? ... welke advertentie ? :bn:
Crap! Topic moeten zoeken voor de link en vervolgens in het verkeerde topic de post gedaan. Het is weer maandag...

Het was bedoeld als reactie hierop: viewtopic.php?p=85538#p85538
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 17 jul 2020, 00:13

Wil je recreatief met je vrouw (op het fietspad) fietsen, koop er dan een fiets of 25km/u e-bike bij.
Zo denk ik er ook over een SP is een SP en klaar ga je linksom of rechtsom het blijft een Sp wil je een gewone fiets of ebike koop dan een ebike dat is toch niet zo moeilijk...

Maar dat zinnetje van stomeur
Alleen wanneer je je SP officieel laat schrappen als SP vervallen alle wettelijke verplichtingen die daarmee gepaard gaan.
Dus je laat je SP schrappen en haalt netjes alle techniek er af, accu, bedrading en de motor uit het wiel zal op een of andere manier ook wel lukken dan heb je dus een gewone fiets waar je mee naar buiten mag 🤔 waarom je dit zou willen is een andere vraag maar in theorie kan het dus wellicht wel.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In theorie kan het, maar in de praktijk gaat het inderdaad meestal nergens over.

Een SP tijdelijk downgraden naar een 25km/u pedelec en als het uitkomt weer upgraden tot SP kan niet.

Een 25km/u e-bike opvoeren naar 45km/u SP en daarmee rondrijden zonder wettelijke verplichtingen zoals verzekering en helm mag niet.

Met een 25km/u e-bike in de "Amerikaanse stand" met 30 a 35km/u op het fietspad rijden mag ook niet. (Je bent dan voor EU-wetgeving een SP, met dito verplichtingen.)

Een racer of e-bike naast de SP erbij voor toepassingen waar de SP niet mag is momenteel de enige oplossing in de NL en BE situatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tony Mb schreef: 20 jul 2020, 23:38 Dus je laat je SP schrappen en haalt netjes alle techniek er af, accu, bedrading en de motor uit het wiel zal op een of andere manier ook wel lukken dan heb je dus een gewone fiets waar je mee naar buiten mag 🤔 waarom je dit zou willen is een andere vraag maar in theorie kan het dus wellicht wel.
Neen.

Je kan hem inschrijven en je kan hem uitschrijven en zolang hij niet opnieuw wordt ingeschreven blijft hij uitgeschreven ... maar : ook als hij uitgeschreven is (dat is hij momenteel) blijft het een SP ... hij heeft een (uniek) VIN, dat VIN is gekoppeld aan een Europese typegoedkeuring en daarvoor leverde Stromer het COC af.

Batterij erin of eruit, controller erin of eruit, motor ingebouwd of uitgebouwd ... het maakt allemaal niets uit : het is en het blijft een SP.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Wij hebben nu twee jaar een ST1X slow speed in gebruik. Prima fiets, hebben er al bijna 6000 km op zitten. We wilden geen SP’s omdat we niet altijd snel willen en zeker niet verplicht tussen de auto’s willen rijden. De ST1X ondersteunt in stand 3 stevig tot ca 29 km/uur. Voor een gewoon fietspad hard zat, maar meestal kruisen we op 24-26 km/uur in standje 2. En met de blauwe accu halen we met gemak 250 km actieradius. Kortom top.
In al die tijd zijn we nooit aangehouden of zelfs maar bekeken door de politie. En dat terwijl vrijwel alle Strömers op straat wel SP’s zijn en er uiterlijk vrijwel geen verschil is met een ST1X slow speed. Ik denk dus dat als je rustig (tot 30 km/uur) op het fietspad wilt rijden, je prima een SP kunt gebruiken zonder platen. Het vergt alleen wel zelfbeheersing en j́e moet zorgen dat je geen brokken maakt (geldt altijd).
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik denk dus dat als je rustig (tot 30 km/uur) op het fietspad wilt rijden, je prima een SP kunt gebruiken zonder platen.
Dat is onverzekerd rondrijden. Geen reele optie voor mij. Daarmee kun je een hoop ellende veroorzaken voor jezelf en de ander.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1

Ik vind het altijd weer schokkend dat mensen dit soort adviezen uitbrengen zonder daarbij de consequenties te vermelden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zonder kentekenplaat rondrijden wil niet zeggen dat je 45 km/uur Stromer niet verzekerd is, toch? Zonder kentekenplaat rijden zou ook kunnen zeggen dat je de kentekenplaat wel in bezit hebt, maar dat je deze niet geplaatst hebt/(tijdelijk) hebt verwijderd. Je bent dan wel verzekerd, maar voor het rijden zonder kentekenplaat riskeer je wel een boete. Lexveen heeft een 25 km/uur Stromer, die kennelijk niet wezenlijk anders uit ziet dan een 45 km/uur Stromer. Lexveen constateert alleen maar dat hij nog nooit aangehouden of bekeken is door de politie. Lexveen, corrigeer me maar als ik het verkeerd begrepen heb.

Ik heb enige weken geleden ook op het punt gestaan om de kentekenplaat van mij ST3 demontabel te maken, maar uiteindelijk heb ik besloten om met kentekenplaat (en helm) gewoon samen met mijn vrouw (zij wel op een e-bike) op het fietspad te rijden. Haar snelheid (en dus die van mij) ligt dan rond de 18 km/uur en ja... ik weet ook wel dat ik voor die snelheid echt niet op een ST3 hoef te zitten. Ik rijd hoofdzakelijk in standje 1 en mijn maximale actieradius zou in dit tempo (wanneer ik de afgelegde afstand extrapoleer) ergens rond de 180 km uitkomen.

In alle ritjes die ik inmiddels samen met haar heb gemaakt, ben ik nog niet iemand tegengekomen die me verteld heeft dat ik niet op het fietspad hoor te fietsen. Ik ben ook nog geen politie-agent (of controleur) tegengekomen die mij aangehouden heeft (ik ben ze sowieso niet tegengekomen). Ik ben wel al verschillende mensen tegengekomen die een praatje met me hebben gemaakt en me vertelden dat ik wel een hele mooie fiets heb, en dat is natuurlijk ook zo! :d3:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 09 aug 2020, 18:33 voor het rijden zonder kentekenplaat riskeer je wel een boete
En een tweede voor het rijden op het fietspad ... denk dat we al gauw ergens ruim boven de € 200 uitkomen ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En nog eentje voor het rijden zonder helm.

En alsnog risico op forse problemen met je WA-verzekering (als je die tenminste hebt afgesloten), wanneer je iemand - rijdend zonder kenteken en illegaal op het fietspad - aanrijdt en verwondt.

Maar gelukkig is dit niet de insteek van de OP.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie