ST3 begrenzen tot 25 km/h ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En verder: als mensen die met hun SP op het fietspad willen rijden zich daar als gast gedragen (zoals Henry het doet, en dus niet met 30+ km/u naar het werk lopen jakkeren) en een eventuele boete aanvaarden als logische consequentie van hun eigen keus: lijkt mij nauwelijks een probleem.

Maar de vraag blijft dan toch: wat moet je tijdens zulke ritjes met een SP als een e-bike of racer ook volstaat? Niks geen gedoe, gewoon legaal, klaar toch.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Henri, je hebt gelijk dat rijden zonderplaten niet onverzekerd rondrijden is. Het levert je bij malheur mogelijk wel gedoe op met de verzekering en de hermandad (zoals reeds vermeld) Wat ik ook denk is dat de publieke beeldvorming over de sp er niet beter op wordt wanneer er zonder platen wordt gereden. Ja, het zal geen discussie opleveren bij die sp'er die zich dan houdt aan de 25 km grens. Mij lijkt dat verdomde moeilijk. Sowieso vind ik het fietsen met mijn sp samen met mijn vrouw lastig. Ik mag niet naast haar rijden! Momenteel rijd ik ook op mijn Jan Janssen wanneer ik samen met met mijn ega toer. Minder gedoe!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 09 aug 2020, 21:34 Wat ik ook denk is dat de publieke beeldvorming over de sp er niet beter op wordt wanneer er zonder platen wordt gereden.
Dat ben ik opnieuw met je eens.

Ik heb hier nog steeds mijn Cannondale Bad Boy staan voor toertochtjes op gematigde snelheid. Mocht ik voor zulke ritten ook behoefte krijgen aan elektrische ondersteuning, dan gaat de Bad Boy eruit en koop ik er een 25km/u e-bike voor terug.

De recreatieve eisen die ik aan een e-bike stel zijn veel minder hoog dan aan een SP. E-bikes zijn bovendien al veel langer op de markt, dus genoeg modellen met weinig kinderziektes. En de dealernetwerken zijn een factor heelveel groter. Budgettair lukt het me wel om er eentje te vinden met een scherpe prijs/kwaliteitsverhouding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Henry, je verwoordt wat ik bedoelde. Ik onderken echter dat het kan worden opgevat als aanzetten tot een overtreding met als risico een bekeuring. Hoewel het ieders eigen verantwoordelijkheid is wat hij/zij doet met mijn uitspraken, was het niet doordacht van mij. Mea culpa.

Een Stromer is bij 25 km/uur ook een fantastische fiets en dat is voor recreatief gebruik een heel fijne snelheid. Een speed pedelec wordt toch ook niet alleen maar gebruikt voor woon-werkverkeer? Als berijder van een speed pedelec wil je niet altijd de maximale snelheid rijden. En ik begrijp heel goed dat je met een 45 km/uur versie niet tussen het snelverkeer wilt fietsen, zeker niet als je geen 45 km/uur wilt fietsen. Daarom zou regelgeving die is gebaseerd op snelheid beter zijn. Het lost meerdere problemen op als er een maximum snelheid voor het fietspad wordt vastgelegd, bv 30 km/uur.

Als je dan op een fiets/snorfiets/brommer/scooter niet harder gaat dan 30 km/uur dan mag je op het fietspad rijden, wil je harder dan moet je naar de rijbaan voor snelverkeer. Dat lost ook meteen het probleem op van racefietsers die op het fietspad tegen of zelfs over de 40 km/uur fietsen en bromfietsers die het rustig aan willen doen.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie