Welke verkeersregels zouden moeten gelden voor een s-pedelec?

Plaats reactie
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Kan volgens mij toch niet zo moeilijk zijn.
Welke verkeersregels zouden moeten gelden rondom s-pedelecs.
Uitgangspunt zou moeten zijn veiligheid.

Verkeersregels binnen de bebouwde kom:

Max. snelheid van 25 km/uur voor fietsers, wielrenners, mountainbikers, snorfietsen, scooters met blauw kenteken, e-bikes en s-pedelecs.
+
De genoemde verkeersgroepen dienen zich binnen de bebouwde kom op het fietspad/ bromfietspad te begeven.
+
Personen op een gemotoriseerd voertuig / voertuig met hulpmotor dienen ten alle tijden een goedgekeurde helm voor het desbetreffende voertuig te dragen.

Waarom max 25km/uur en niet 30km/uur?
Zodat alle deze verkeersdeelnemers in de praktijk even snel zijn.
Omdat door een aantal van deze groepen deze max. snelheid aan de laars gelapt zal worden, dienen ook bijvoorbeeld onder genoemde maatregelen genomen te worden:
Indien bij 1 van de genoemde verkeersdeelnemers een hogerse snelheid wordt gemeten en deze een ongeluk veroorzaakt, dan is zou de verzekering dit niet moeten dekken.
Indien bij 1 van de genoemde verkeersdeelnemers een hogere snelheid wordt gemeten en deze persoon is bij een ongeluk betrokken, dan deze mede aansprakelijk is.

Verkeersregels buiten de bebouwde kom:
Dezelfde verkeersregels als binnen de bebouwde kom, echter max. toegestane snelheid is 40 km per uur.
Laatst gewijzigd door Marco Verkerk op 04 okt 2017, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snorfietsen ga ik niks over zeggen, dan komen er alleen maar onaardige dingen uit :ak

Specifiek voor speed pedelecs:

- Helmplicht handhaven (en ook invoeren voor reguliere e-bikes en oh ja, ook voor die snorstinkdingesen).
- Blauw kenteken terug.
- Binnen bebouwde kom keuze tussen fietspad met max 30km/u of rijbaan met max 45km/u.
- Buiten bebouwde kom op het fietspad met max 45km/u op fietspaden die daar geschikt voor zijn (ik pleit voor twee banen, een baan voor langzaam fietsverkeer en een baan voor snel fietsverkeer) en max 30 km/u op fietspaden waar sprake is van onvoldoende ruimte. slechte kwaliteit wegdek etc. is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

Het algemene probleem met dit soort dingen is handhaving.

Hoe ga je dit handhaven... in de praktijk komt het er op neer dat men geen agenten wil inzetten om dit soort regels te handhaven.

Beter gezegd ze (overheid) zouden wel willen maar het kan gewoon simpel weg niet omdat er andere zaken zijn die belangrijker zijn en of gevoeliger liggen in de politieke en of publieke opinie.

Kijk naar fiets gedrag in het algemeen ... een fietser die niet stopt voor een voetganger die oversteekt op een zebra pad zou een boete moeten krijgen van 140 euro. bijvoorbeeld

Zaken als dubbele rijbanen voor fietsers om snelverkeer te scheiden van het normale fietsverkeer zie je ook niet snel gebeuren omdat dat weer een financiële aangelegenheid is waar de lokale en landelijke overheid simpel weg geen budget voor vrij kunnen of willen maken.

De meeste regels wat betreft verkeer is een kwestie geweest van deppen en nathouden oftewel men rommelt wat aan en durft niet echt gezicht te tonen.. dat zie je bij voorbeeld over het feit men niet éénduidig is geweest met de mobiele telefoon in het verkeer ... voor autorijders verboden en fietsers mogen het nog.. terwijl de minister nog zulke plannen had in 2016... er is niks van terecht gekomen... ze wacht nog steeds op een resultaat van een onderzoek :bu:
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

- Binnen bebouwde kom keuze tussen fietspad met max 30km/u of rijbaan met max 45km/u
:ay
Hans Kamp
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:14

Of een speed pedelec naar de rijbaan moet of op het fietspad moet blijven moet afhangen van de moeite die de fietser moet nemen om 45 km/h te halen. Dat zal bij een vermogen van 1000 W of meer gemakkelijker gaan dan bij een vermogen van 500 of 750 W.

Dus speed pedelecs met 1000 W blijven op de rijbaan, en daarvoor gelden dezelfde regels die er nu zijn voor de speed pedelecs. Speed pedelecs met een lager motorwattage moeten naar het fietspad. Maximum snelheid op het fietspad in de bebouwde kom is 30 km/h. Buiten de bebouwde kom is 40 km/h. Voor beide geldt er helmplicht en rijbewijsplicht (A, AM of B).
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

Als feitelijk kijkt naar de wetgeving en hoe ze het hebben opgesteld kun concluderen dat als je het hele verhaal goed wil optuigen , de boel gewoon totaal overnieuw moet worden gedaan.

Ze hebben in de jaren na de oorlog een allerlei vervoersmiddelen in hokjes gestopt en daar past de s-pedelec en gewone elektrische fiets in. Je kunt een brommer niet vergelijken met een S-pedelec.

Je zou dan in groepen moeten opdelen van motorisch aangedreven tot aan trap ondersteunend etc en daar weer allerlei subgroepen onder.

Maar goed ze passen alleen maar aan
Plaats reactie