Je Stromer verzekeren: welke verzekering(en), waar, en wat kost dat?
Geplaatst: 31 mei 2017, 20:46
Dat verzekeraars in de speed pedelec een nieuwe melkkoe hebben gevonden, werd mij snel duidelijk toen ik stoer tegen mijn Stromer-dealer zei: “Verzekering hoef je niet voor me af te sluiten hoor, dat regel ik zelf wel.“
Vol goede moed ging ik op zoek naar een verzekering voor mijn Stromer ST1 X. Ik nam voetstoots aan dat mijn vlekkeloze rijgedrag met de auto (ik rij al mijn hele leven schadevrij) zeker tot wat korting zou leiden. Nou... nee. Terwijl de meeste verzekeraars bij premies voor bromfietsverzekeringen werken met een bonus/malus ladder, waarbij soms zelfs schadevrije jaren met de auto worden meegeteld, blijkt men dat systeem niet te hanteren voor speed pedelecs. Niks niet korting als je nooit schade rijdt. Iedereen mag de volle mep betalen, voor altijd.
Chagrijnig over het voorgaande, en omdat ik 200 euro voor een diefstalverzekering ook fors aan de prijs vond (mijn Stromer staat thuis binnen en op het werk in een afgesloten fietsenkelder), en omdat ik mezelf bij pech onderweg vaak wel kan redden, was ik er klaar mee. Ik heb alleen de verplichte WA verzekering afgesloten, bij Unigarant voor 40 euro per jaar.
Inmiddels heb ik meer berichten gelezen waaruit ik opmaak dat verzekeraars vooral zichzelf goed weten te helpen met geïncasseerde premies voor speed pedelecs:
Een Stromer rijder die in buitengebied strandde met bandenpech - en dacht zich goed te hebben verzekerd met een aanvullende verzekering voor pechhulp onderweg - werd niet door zijn verzekeraar geholpen. Er gold een straal van 35 kilometer als limiet, en hij was verder van huis dan dat (logisch: -> Stromer). Hij moest dus op eigen gelegenheid naar een lokale niet-gespecialiseerde, fietsenwinkel om zijn band te laten herstellen.
Ook las ik dat verzekeraar Enra flinke premiekorting geeft als je e-bike “smart” (GPS connected) is. Joepie, dat is de Stromer ook! Maar nee, een Stromer-koper zocht het uit: Enra geeft de korting alleen bij 25km/u e-bikes.
Hoewel ik me met mijn WA'tje van 40 euro per jaar op het Friese platteland verder nergens druk over maak, had ik al wel begrepen dat verzekeraars de premies dit jaar ook nog eens flink hebben verhoogd. De ernst hiervan drong pas goed tot me door toen ik vandaag las dat een Stromer rijder die in mei 2016 nog 199 euro voor zijn WA+Casco betaalde, een verhoging om de oren kreeg van maar liefst 125%! Nieuwe jaarpremie: 425 euro.
Naar aanleiding van dit alles vraag ik me af: bij welke maatschappij hebben jullie je Stromer verzekerd, wat heb je verzekerd (alleen WA? diefstal? pechhulp?) en hoe hoog is je premie nu? Heb je al een beroep moeten doen op je verzekering en ben je tevreden over de afhandeling?
Vol goede moed ging ik op zoek naar een verzekering voor mijn Stromer ST1 X. Ik nam voetstoots aan dat mijn vlekkeloze rijgedrag met de auto (ik rij al mijn hele leven schadevrij) zeker tot wat korting zou leiden. Nou... nee. Terwijl de meeste verzekeraars bij premies voor bromfietsverzekeringen werken met een bonus/malus ladder, waarbij soms zelfs schadevrije jaren met de auto worden meegeteld, blijkt men dat systeem niet te hanteren voor speed pedelecs. Niks niet korting als je nooit schade rijdt. Iedereen mag de volle mep betalen, voor altijd.
Chagrijnig over het voorgaande, en omdat ik 200 euro voor een diefstalverzekering ook fors aan de prijs vond (mijn Stromer staat thuis binnen en op het werk in een afgesloten fietsenkelder), en omdat ik mezelf bij pech onderweg vaak wel kan redden, was ik er klaar mee. Ik heb alleen de verplichte WA verzekering afgesloten, bij Unigarant voor 40 euro per jaar.
Inmiddels heb ik meer berichten gelezen waaruit ik opmaak dat verzekeraars vooral zichzelf goed weten te helpen met geïncasseerde premies voor speed pedelecs:
Een Stromer rijder die in buitengebied strandde met bandenpech - en dacht zich goed te hebben verzekerd met een aanvullende verzekering voor pechhulp onderweg - werd niet door zijn verzekeraar geholpen. Er gold een straal van 35 kilometer als limiet, en hij was verder van huis dan dat (logisch: -> Stromer). Hij moest dus op eigen gelegenheid naar een lokale niet-gespecialiseerde, fietsenwinkel om zijn band te laten herstellen.
Ook las ik dat verzekeraar Enra flinke premiekorting geeft als je e-bike “smart” (GPS connected) is. Joepie, dat is de Stromer ook! Maar nee, een Stromer-koper zocht het uit: Enra geeft de korting alleen bij 25km/u e-bikes.
Hoewel ik me met mijn WA'tje van 40 euro per jaar op het Friese platteland verder nergens druk over maak, had ik al wel begrepen dat verzekeraars de premies dit jaar ook nog eens flink hebben verhoogd. De ernst hiervan drong pas goed tot me door toen ik vandaag las dat een Stromer rijder die in mei 2016 nog 199 euro voor zijn WA+Casco betaalde, een verhoging om de oren kreeg van maar liefst 125%! Nieuwe jaarpremie: 425 euro.
Naar aanleiding van dit alles vraag ik me af: bij welke maatschappij hebben jullie je Stromer verzekerd, wat heb je verzekerd (alleen WA? diefstal? pechhulp?) en hoe hoog is je premie nu? Heb je al een beroep moeten doen op je verzekering en ben je tevreden over de afhandeling?